Πρώτες βοήθειες σε σχολικές μονάδες: εκπαίδευση και εφαρμογή
First aid in schools: training and implementation

Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Author
Μαθιοπούλου, Κωνσταντίνα
Date
2025-03Advisor
Πιερράκος, ΓεώργιοςKeywords
Πρώτες βοήθειες ; Γνώσεις εκπαιδευτικών ; Πρακτικές ; ΕκπαίδευσηAbstract
Οι πρώτες βοήθειες έχουν τεράστια σημασία καθώς χρησιμεύουν ως η πρώτη γραμμή άμυνας σε ιατρικά επείγοντα περιστατικά, συχνά γεφυρώνοντας το χρόνο μεταξύ ενός ατυχήματος ή ξαφνικής ασθένειας και της παροχής επαγγελματικής ιατρικής φροντίδας. Ο πρωταρχικός σκοπός των πρώτων βοηθειών να διατηρήσει τη ζωή, να αποτρέψει την επιδείνωση της κατάστασης και να συμβάλλει στην μετέπειτα ανάρρωση. Οι πρώτες βοήθειες είναι σημαντικές και στο σχολικό περιβάλλον, στο οποίοι οι μαθητές μπορεί να αντιμετωπίσουν καταστάσεις που χρήζουν άμεσης αντιμετώπισης. Παραδείγματα περιστατικών που μπορούν να συμβούν σε έναν μαθητή σε ένα σχολικό περιβάλλον είναι ο τραυματισμός/ κόψιμο από κάποιο αντικείμενο, κρίση επιληψίας, πνιγμό κλπ. Σκοπός της παρούσας διπλωματικής εργασίας ήταν να διερευνήσει τις αντιλήψεις και τις γνώσεις εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης αναφορικά με τις πρώτες βοήθειες στις σχολικές μονάδες. Για το σκοπό αυτό πραγματοποιήθηκε ποσοτική συγχρονική έρευνα σε δείγμα 117 εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (52.1% γυναίκες, 47.9% άντρες). Τα αποτελέσματα έδειξαν πως οι εκπαιδευτικοί έχουν γενικότερα μια θετική στάση απέναντι στις πρώτες βοήθειες ενώ έχουν ένα μέτριο επίπεδο γνώσεων σε ζητήματα που αφορούν παροχή πρώτων βοηθειών προς τους μαθητές. Η πλειοψηφία των εκπαιδευτικών (57.3%) δεν είχαν λάβει εκπαίδευση / επιμόρφωση στις πρώτες βοήθειες. Τα αποτελέσματα έδειξαν πως η στάση των εκπαιδευτικών απέναντι στις πρώτες βοήθειες σχετίζεται με το επίπεδο γνώσεων τους.
Abstract
First aid is of paramount importance as it serves as the first line of defense in medical emergencies, often bridging the time between an accident or sudden illness and the provision of professional medical care. The primary purpose of first aid is to preserve life, prevent the deterioration of the condition and contribute to subsequent recovery. First aid is also important in the school environment, where students may encounter situations that require immediate treatment. Examples of incidents that can happen to a student in a school environment are injury/cut by an object, epileptic seizure, choking, etc. The purpose of this thesis was to investigate the perceptions and knowledge of primary and secondary education teachers regarding first aid in school units. For this purpose, a quantitative cross-sectional survey was carried out on a sample of 117 primary and secondary education teachers (52.1% female, 47.9% male). The results showed that teachers generally have a positive attitude towards first aid while having a moderate level of knowledge on issues related to providing first aid to students. The majority of teachers (57.3%) had not received any training/education in first aid. The results showed that teachers' attitude towards first aid is related to their level of knowledge.