Συστημική προσέγγιση και οργανισμοί μάθησης: Η εφαρμογή τους στα στυλ ηγεσίας στην εκπαίδευση
Systemic approach and learning organizations: Their application to leadership styles in education

Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Author
Κοκκινογένη, Ελπίδα
Date
2025-03-04Advisor
Spyridakos, AthanasiosKeywords
Συστημική θεωρία ; Συστημική προσέγγιση ; Οργανισμοί μάθησης ; Εκπαιδευτική ηγεσία ; Στυλ ηγεσίας ; Εκπαιδευτικοί οργανισμοί ; Διευθυντές σχολικών μονάδωνAbstract
Η παρούσα εργασία εξετάζει τη σχέση ανάμεσα στα έντεκα κυριότερα στυλ ηγεσίας στην Εκπαιδευτική Διοίκηση και τις πέντε βασικές αρχές της Συστημικής Προσέγγισης, με σκοπό να αναδείξει σε ποιον βαθμό μπορούν οι εκπαιδευτικοί οργανισμοί να μετατραπούν σε «οργανισμούς που μαθαίνουν». Αρχικά, προσδιορίζονται οι έννοιες της Συστημικής Προσέγγισης και του Οργανισμού Μάθησης, καθώς και τα κύρια χαρακτηριστικά των έντεκα ηγετικών στυλ. Ακολουθεί συγκριτική αξιολόγηση της ικανότητας κάθε στυλ να ενσωματώσει τις βασικές αρχές της Συστημικής Προσέγγισης - την Προσωπική Κυριαρχία, τα Νοητικά Μοντέλα, το Κοινό Όραμα, την Ομαδική Μάθηση και τη Συστημική Σκέψη - προκειμένου να ενθαρρυνθεί η καινοτομία, η συλλογική μάθηση και η διαρκής βελτίωση στα σχολεία. Προκειμένου να διερευνηθεί σε βάθος η εγκυρότητα των συμπερασμάτων που
προκύπτουν από τη βιβλιογραφική και θεωρητική ανάλυση, θα πραγματοποιηθούν και συνεντεύξεις με διευθυντές σχολικών μονάδων. Μέσα από τις συνεντεύξεις αυτές θα εξεταστεί κατά πόσο τα ευρήματα της μελέτης βρίσκονται σε συμφωνία με τις απόψεις και τις πρακτικές των ίδιων των στελεχών της εκπαίδευσης. Μέσα από αυτήν τη συνδυαστική ανάλυση, θα διατυπωθούν προτάσεις που αφορούν την ενίσχυση της ηγετικής αποτελεσματικότητας και την ανάπτυξη κουλτούρας μάθησης στον εκπαιδευτικό χώρο, θέτοντας παράλληλα τη βάση για περαιτέρω έρευνα γύρω από τη συστημική ηγεσία και τη συμβολή της στη διαμόρφωση οργανισμών που βρίσκονται σε διαρκή ανάπτυξη.
Abstract
The present study examines the relationship between the eleven main leadership styles in Educational Management and the five basic principles of the Systemic Approach, aiming to highlight the extent to which educational organizations can be transformed
into “learning organizations.” First, it defines the concepts of the Systemic Approach and the Learning Organization, as well as the key characteristics of the eleven leadership styles. A comparative assessment follows, evaluating each style’s ability to incorporate the basic principles of the Systemic Approach - Personal Mastery, Mental Models, Shared Vision, Team Learning, and Systems Thinking - in order to encourage innovation, collective learning, and continuous improvement in schools. To investigate the validity of the conclusions derived from the literature review and theoretical analysis in greater depth, interviews will be conducted with school principals. These interviews will examine the extent to which the study’s findings align with the views and practices of the educational leadership itself. Through this combined analysis, proposals will be formulated regarding the enhancement of leadership effectiveness and the development of a learning culture in the field of education, while also laying the groundwork for further research on Systemic Leadership and its contribution to shaping organizations that are in continuous development.