Διερευνώντας τον κίνδυνο διαρροής στην επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση: η περίπτωση του Ι.Ε.Κ. Αιγάλεω
Exploring the risk of dropout in vocational education and training: the case of IEK Egaleo
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Author
Κακαζιάνης, Πέτρος
Date
2025-03-05Advisor
Psaromiligkos, Ioannis (Yannis)Keywords
Διαρροή σπουδαστών ; Εγκατάλειψη σπουδών ; Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης ; ΣΑΕΚ ; Επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση ; ΕΕΚ ; Μοντέλα πρόβλεψης ; Ποσοτική ανάλυση ; Ποιοτική έρευνα ; Παράγοντες διαρροής ; Εκπαιδευτική πολιτική ; Δια βίου μάθηση ; Νομοθετικό πλαίσιο ; Δείκτης NEET ; Ψηφιακές δεξιότητες ; Ευρωπαϊκές πολιτικές ; Επαγγελματική επανειδίκευση ; Πρακτική άσκηση ; ΜαθητείαAbstract
Η παρούσα διπλωματική εργασία διερευνά το φαινόμενο της διαρροής σπουδαστών στην Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση (Ε.Ε.Κ.) στην Ελλάδα, με επίκεντρο το Ι.Ε.Κ. Αιγάλεω. Επικεντρώνεται στην ανάλυση των παραγόντων που επηρεάζουν τη διαρροή, αξιοποιώντας ποσοτικά δεδομένα από το 2013 έως το 2021, καθώς και ποιοτικά δεδομένα που συλλέχθηκαν μέσω ερωτηματολογίων για το έτος 2021. Η μελέτη δομείται σε δύο μέρη. Το πρώτο μέρος αποτελεί το θεωρητικό υπόβαθρο, όπου παρουσιάζονται οι βασικοί παράγοντες που επηρεάζουν τη διαρροή στην Ε.Ε.Κ., το σχετικό νομοθετικό και ευρωπαϊκό πλαίσιο, καθώς και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των Ι.Ε.Κ. στην Ελλάδα. Το δεύτερο μέρος περιλαμβάνει την ποσοτική και ποιοτική ανάλυση των δεδομένων, την ανάπτυξη ενός μοντέλου πρόβλεψης του κινδύνου διαρροής, καθώς και την εξαγωγή συμπερασμάτων και
προτάσεων για τον περιορισμό της. Τα αποτελέσματα της έρευνας αναδεικνύουν κρίσιμες παραμέτρους που σχετίζονται με τη διαρροή, όπως η ηλικιακή ομάδα, η απόσταση από τον τόπο διαμονής, ο τύπος απολυτηρίου λυκείου και η φύση των επαγγελματικών υποχρεώσεων των σπουδαστών. Η μελέτη καταλήγει σε συγκεκριμένες προτάσεις για την ενίσχυση της συμμετοχής και ολοκλήρωσης των σπουδών στην Ε.Ε.Κ., συμβάλλοντας στη διαμόρφωση πολιτικών για την αντιμετώπιση του φαινομένου της διαρροής. Σύμφωνα με τον νόμο 5082/2024 (Φ.Ε.Κ. Α' 9/19.01.2024), τα Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (Ι.Ε.Κ.) μετονομάστηκαν σε Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (Σ.Α.Ε.Κ.). Δεδομένου ότι η παρούσα μελέτη αναφέρεται σε δεδομένα που καλύπτουν την περίοδο 2013-2021, όπου ο όρος "Ι.Ε.Κ." ήταν ο επίσημος, σε αρκετά σημεία της εργασίας εξακολουθεί να χρησιμοποιείται ο όρος αυτός για λόγους συνέπειας με τις πρωτογενείς πηγές και τα δεδομένα της έρευνας. Ωστόσο, όπου απαιτείται, γίνεται η απαραίτητη προσαρμογή στη νέα ονομασία Σ.Α.Ε.Κ. για να αντικατοπτρίζεται η τρέχουσα θεσμική πραγματικότητα.
Abstract
This dissertation explores the phenomenon of student dropout in Vocational Education and Training (VET) in Greece, focusing on IEK Egaleo. It examines the factors influencing dropout, utilizing quantitative data from 2013 to 2021, as well as qualitative data collected through questionnaires for the year 2021. The study is structured in two parts. The first part provides the theoretical background, discussing key factors affecting dropout in VET, the relevant legislative and European framework, and the specific characteristics of IEK in Greece. The second part includes the quantitative and qualitative analysis of data, the development of a risk prediction model for dropout, and the formulation of conclusions and recommendations to mitigate dropout rates.The findings highlight critical parameters associated with student dropout, such as age group, distance from residence, type of high school diploma, and professional obligations. The study concludes with specific proposals to enhance student retention and completion rates in VET, contributing to policy development aimed at addressing dropout issues. According to Law 5082/2024 (Government Gazette A’ 9/19.01.2024), the Vocational Training Institutes (I.E.K.) were renamed Higher Vocational Training Schools
(S.A.E.K.). Since this study examines data from 2013 to 2021, when the official term was "I.E.K.", this term is retained in several parts of the thesis for consistency with primary sources and research data. However, where necessary, the appropriate adjustment to the new title (S.A.E.K.) is made to reflect the current institutional framework.