Καινοτομία βιολογικών προϊόντων στη διατροφή
Innovation of organic products in nutrition
Keywords
Βιολογικά προϊόντα ; Τρόφιμα ; Έρευνα ; Καταναλωτές ; Ερωτηματολόγιο ; Οργανικά τρόφιμαAbstract
Η παρούσα πτυχιακή εργασία ερευνά τα βιολογικά προϊόντα, την συμβολή
τους στις καταναλωτικές συνήθειες σε αγορές τοπικές και του εξωτερικού
καθώς και την πορεία της εξέλιξής τους στον αγροτικό και εμπορικό τομέα
από το παρελθόν μέχρι σήμερα. Η εργασία χωρίζεται σε δύο σκέλη. Στο
πρώτο σκέλος παρατίθεται το απαραίτητο γνωστικό υπόβαθρο για την
κατανόηση των εννοιών. Ορίζεται η βιολογική καλλιέργεια, η οποία στηρίζει τις
βάσεις της στο οικολογικό κίνημα καθώς επίσης και οι αρχές βιολογικής
γεωργίας, οι θεσμοθετημένοι κανόνες και οι οργανισμοί πιστοποίησης. Οι
κατηγορίες των συμβατικών και βιολογικών τροφίμων που μελετήθηκαν
φαίνεται να εμφανίζουν διακυμάνσεις στην σύστασή τους. Πέρα από τα
συνηθισμένα βιολογικά προϊόντα, στην Ελληνική αγορά καταγράφηκαν και
καινοτόμα βιολογικά τρόφιμα για πιο εξειδικευμένο διαιτολόγιο.
Διευκρινίζονται οι παράγοντες που στρέφουν το καταναλωτικό κοινό στην
αγορά των βιολογικών προϊόντων και οι οποίοι σχετίζονται με δημογραφικά
στοιχεία του ατόμου, με την προσωπικότητά του, την ψυχοσύνθεσή του, τις
κοινωνικοπολιτικές του αντιλήψεις, την συνείδησή του προς το περιβάλλον και
την οικονομική του ευελιξία. Ωστόσο, παρά τις μελέτες που διεξάγονται
κυριαρχούν ακόμα λανθασμένες απόψεις από την μεριά των πολιτών. Τόσο η
κατανάλωση όσο και η καλλιέργεια οργανικών τροφίμων έχουν δείξει ανοδικές
τάσεις εώς τώρα, αρχικά στην Ευρώπη και ύστερα στην Ελλάδα, ενώ στο
μέλλον πιστεύεται ότι εμπόδια που αναστέλλουν την επέκταση της βιολογικής
αγοράς θα αντιμετωπιστούν επιτυχώς. Στο δεύτερο σκέλος αναλύονται τα
αποτελέσματα που προσκομίσθηκαν από το ερωτηματολόγιο το οποίο αφορά
την Ελληνική κατανάλωση βιολογικών τροφίμων και την στάση των πολιτών
απέναντί τους. Γίνεται σύγκριση των αποτελεσμάτων μεταξύ του παρόντος
ερωτηματολογίου και άλλων, τόσο από Ελληνική μελέτη όσο και από μελέτες
ξένων χωρών. Τέλος, διατυπώνονται τα συμπεράσματα που προκύπτουν
από την πτυχιακή εργασία και από τις βιβλιογραφικές πηγές.
Abstract
This graduate thesis explores organic products, their contribution to consumer
habits in local and foreign markets as well as the progress of their
development in the agricultural and commercial sector from the past to the
present day. The task is divided into two parts. The first part lists the
necessary cognitive background for understanding concepts. Organic farming
is defined, which bases its foundations on the ecological movement as well as
the principles of organic farming, the statutory rules and the certification
bodies. The categories of conventional and organic foods studied appear to
vary in their composition. In addition to the usual organic products, innovative
organic foods were recorded in the Greek market for a more specialized diet.
The factors that turn the consumer into the organic market and which relate to
the demographics of the individual, his personality, his psychosynthesis, his
socio-political perceptions, his consciousness towards the environment and
his economic flexibility are clarified. However, despite the studies being
carried out, incorrect views are still prevailing on the part of the citizens. Both
the consumption and cultivation of organic foods have shown upward trends
so far, first in Europe and then in Greece, while in the future it is believed that
obstacles that inhibit the expansion of the organic market will be successfully
addressed. The second part analyses the results provided by the
questionnaire concerning the Greek consumption of organic food and the
attitude of citizens towards them. The results are compared between this
questionnaire and others, both from a Greek study and from studies from
foreign countries. Finally, conclusions from the graduate thesis and from the
bibliographical sources are drawn.