Ενδείξεις μαθησιακών δυσκολιών στην προσχολική ηλικία-Πρώιμη ανίχνευση και πρώιμη παρέμβαση
Indications of learning difficulties in preschool age-Early detection and early intervention

Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Author
Κωνσταντίνου, Χριστίνα
Date
2025-04-11Advisor
Τράπαλη, ΜαρίαKeywords
Μαθησιακές δυσκολίες ; Νηπιαγωγείο ; Πρώιμη παρέμβασηAbstract
Εισαγωγή: Η παρούσα εργασία εξετάζει τη σημασία της πρώιμης ανίχνευσης και της έγκαιρης υποστήριξης των παιδιών που ενδέχεται να αντιμετωπίσουν μαθησιακές δυσκολίες στο νηπιαγωγείο. Η προσχολική ηλικία αποτελεί ένα κρίσιμο στάδιο ανάπτυξης, κατά το οποίο τα παιδιά αρχίζουν να αποκτούν βασικές δεξιότητες, που σχετίζονται με τη γνωστική, γλωσσική και κοινωνικοσυναισθηματική τους εξέλιξη. Ο εντοπισμός πιθανών δυσκολιών σε αυτό το στάδιο έχει καθοριστική σημασία, καθώς επιτρέπει την εφαρμογή κατάλληλων παρεμβάσεων, αποτρέποντας έτσι την επιδείνωση των μαθησιακών δυσκολιών, στις επόμενες εκπαιδευτικές βαθμίδες.
Σκοπός: Ο βασικός σκοπός της έρευνας συνιστάται στη διερεύνηση των πρώιμων ενδείξεων που μπορεί να υποδηλώνουν την ύπαρξη μαθησιακών δυσκολιών, καθώς και στην ανάδειξη του ρόλου των εκπαιδευτικών, των γονέων και των ειδικών στην αποτελεσματική στήριξη των παιδιών. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στη σημασία των εργαλείων πρώιμης ανίχνευσης και των μεθόδων αξιολόγησης που συμβάλλουν στον εντοπισμό πιθανών μαθησιακών δυσκολιών. Επιπλέον, παρουσιάζονται στρατηγικές πρώιμης παρέμβασης, όπως η εξατομικευμένη διδασκαλία, τα στοχευμένα εκπαιδευτικά προγράμματα, με στόχο τη βελτίωση της γνωστικής, γλωσσικής και κοινωνικοσυναισθηματικής ανάπτυξης των παιδιών.
Μέθοδος: Η εργασία ακολουθεί τη μέθοδο της βιβλιογραφικής ανασκόπησης.
Αποτελέσματα: Οι πρώιμες ενδείξεις των μαθησιακών δυσκολιών στην προσχολική ηλικία, μπορούν να εκδηλωθούν σε διάφορους τομείς, όπως η γλωσσική ανάπτυξη, η μνήμη, η προσοχή, οι προμαθηματικές δεξιότητες, η κινητικότητα και η κοινωνική συμπεριφορά. Οι νηπιαγωγοί διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στην αναγνώριση αυτών των δυσκολιών και μέσω της παρατήρησης και της συνεργασίας με τους γονείς και τους ειδικούς, μπορούν να συμβάλλουν στην ολική υποστήριξη των παιδιών. Παράλληλα, η εφαρμογή προσαρμοσμένων διδακτικών πρακτικών και η δημιουργία ενός υποστηρικτικού μαθησιακού περιβάλλοντος, βοηθούν τα παιδιά να αναπτύξουν τις ικανότητές τους και να αντιμετωπίσουν τις δυσκολίες τους πιο αποτελεσματικά.
Συμπεράσματα: Η έγκαιρη διάγνωση των μαθησιακών δυσκολιών είναι εφικτή και απαραίτητη για την ομαλή εξέλιξη στην εκπαιδευτική πορεία των παιδιών. Μέσα από την κατάλληλη αξιολόγηση, την εφαρμογή εξατομικευμένων στρατηγικών διδασκαλίας και τη συνεργασία μεταξύ εκπαιδευτικών, γονέων και ειδικών, κάθε παιδί μπορεί να λάβει την υποστήριξη που χρειάζεται.
Abstract
Introduction: This thesis examines the importance of early detection and timely support for children who may face learning difficulties in kindergarten. Preschool age is a critical stage of development, during which children begin to acquire basic skills related to their cognitive, linguistic and socio-emotional development. Identifying potential difficulties at this stage is crucial, as it allows the implementation of appropriate interventions, thus preventing the deterioration of learning difficulties in subsequent educational levels.
Purpose: The main purpose of the research is to investigate early indications that may indicate the existence of learning difficulties, as well as to highlight the role of teachers, parents and specialists in effectively supporting children. Particular emphasis is given to the importance of early detection tools and assessment methods that contribute to the identification of possible learning difficulties. In addition, early intervention strategies are presented, such as individualized teaching, targeted educational programs, with the aim of improving the cognitive, linguistic and socio-emotional development of children.
Method: The paper follows the method of literature review.
Results: Early signs of learning difficulties in preschool age can manifest in various areas, such as language development, memory, attention, pre-mathematical skills, mobility and social behavior. Kindergarten teachers play a decisive role in identifying these difficulties and, through observation and collaboration with parents and specialists, can contribute to the overall support of children. At the same time, the implementation of adapted teaching practices and the creation of a supportive learning environment help children develop their abilities and cope with their difficulties more effectively.
Discussion: Early diagnosis of learning difficulties is possible and essential for the smooth development of children's educational path. Through appropriate assessment, the implementation of individualized teaching strategies and collaboration between teachers, parents and specialists, every child can receive the support they need.
Number of pages
67Faculty
Σχολή Επιστημών Υγείας & ΠρόνοιαςΣχολή Διοικητικών, Οικονομικών & Κοινωνικών Επιστημών
Academic Department
Τμήμα Βιοϊατρικών ΕπιστημώνΤμήμα Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία