Ψυχοπαιδαγωγικές παρεμβάσεις στη «Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος» («ΔΑΦ»)
Psycho-pedagogical treatment in «Autism Sprectrum Disorder» («ASD»)

Keywords
Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος ; Ψυχοπαιδαγωγική ; Συναίσθημα ; Επικοινωνία ; Επίδραση από ομοτίμους ; Συμβουλευτική γονέωνAbstract
Καθώς παρατηρείται αυξανόμενος επιπολασμός των παιδιών με διαταραχή αυτιστικού φάσματος στον πληθυσμό, η διενέργεια ψυχοπαιδαγωγικών προγραμμάτων κρίθηκε σημαντικός πυλώνας για τη διαχείρισή της. Η επίδραση της διάγνωσης του αυτισμού προκαλεί συναισθηματικές διακυμάνσεις στο άτομο αλλά και στο οικογενειακό του περιβάλλον, οπότε και οι παρεμβάσεις στοχεύουν στην ενίσχυση των συναισθηματικών και επικοινωνιακών ελλειμμάτων των παιδιών αλλά και στην ψυχολογική ευημερία της οικογένειας. Σκοπός της βιβλιογραφικής διπλωματικής εργασίας είναι η εξακρίβωση της επίδρασης των ψυχοπαιδαγωγικών προγραμμάτων στην διαταραχή αυτιστικού φάσματος. Πιο συγκεκριμένα, διερευνάται ο τρόπος εφαρμογής των παρεμβάσεων ώστε αρχικά να ενισχύσουν τους γνωστικούς και συναισθηματικούς τομείς των παιδιών με διαταραχή αυτιστικού φάσματος και επίσης να εξοπλίσουν το οικογενειακό τους περιβάλλον με αποτελεσματικές τεχνικές διαχείρισης. Η μέθοδος που ακολουθήθηκε για την εκπόνηση της διπλωματικής εργασίας είναι η βιβλιογραφική ανασκόπηση σχετικά με το θέμα που έχει επιλεχθεί. Τα αποτελέσματα καταδεικνύουν την αποτελεσματικότητα των ψυχοπαιδαγωγικών προγραμμάτων στην ενίσχυση των ελλειμμάτων των παιδιών σχετικά με τη συναισθηματική επίγνωση και την επικοινωνιακή δεξιότητα. Επίσης, η οικογενειακή λειτουργία αποκαταστάθηκε σε μεγάλο επίπεδο και οι γονείς ανέφεραν υψηλότερα ποσοστό ψυχολογικής ευημερίας και θετικών συναισθημάτων. Η παρέμβαση κρίνεται ως επιτυχής, καθώς αύξησε την ανταπόκριση των παιδιών στο συναίσθημα, ενώ οι ομάδες ομοτίμων και η ψυχοεκπαιδευτική κατάρτιση των εκπαιδευτικών προσφέρουν ευκαιρίες κοινωνικής συνδιαλλαγής. Τέλος, η συμβουλευτική υποστήριξη των γονέων αποτελεί κεντρικό ορόσημο της παρέμβασης, δίνοντάς τους την επιλογή θετικής αναπλαισίωσης της ζωής τους. Η παρούσα διπλωματική εργασία υποστηρίζει την σημαντικότητα εφαρμογής των ψυχοπαιδαγωγικών προγραμμάτων στη διαχείριση των αρνητικών επιπτώσεων της διαταραχής αυτιστικού φάσματος στο άτομο και στην οικογένειά του.
Abstract
As the prevalence of children with autism spectrum disorder is increasing in the population, the implementation of psychoeducational programs was deemed an important pillar for its management. The impact of the diagnosis of autism causes emotional fluctuations in the individual and in his family environment, so the interventions aim to strengthen the emotional and communication deficits of children and the psychological well-being of the family. The purpose of the bibliographic thesis is to verify the effect of psychoeducational programs on autism spectrum disorder. More specifically, the way of implementing the interventions is investigated in order to initially strengthen the cognitive and emotional areas of children with autism spectrum disorder and also to equip their family environment with effective management techniques. The method followed for the preparation of the thesis is the bibliographic review on the chosen topic. The results demonstrate the effectiveness of psychoeducational programs in strengthening children's deficits in emotional awareness and communication skills. Also, family functioning was restored to a large extent and parents reported higher rates of psychological well-being and positive emotions. The intervention is considered successful, as it increased children's responsiveness to emotion, while peer groups and psychoeducational training of teachers offer opportunities for social interaction. Finally, parental counseling is a central milestone of the intervention, giving them the option of positively reframing their lives. This thesis supports the importance of implementing psychoeducational programs in managing the negative effects of autism spectrum disorder on the individual and their family.
Number of pages
61Faculty
Σχολή Επιστημών Υγείας & ΠρόνοιαςΣχολή Διοικητικών, Οικονομικών & Κοινωνικών Επιστημών
Academic Department
Τμήμα Βιοϊατρικών ΕπιστημώνΤμήμα Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία