Η επίδραση της μουσικοκινητικής αγωγής στις κινητικές δεξιότητες νηπίων ηλικίας τριών ετών
The effect of music-movement education on the motor skills of three-year-old infants
Keywords
Μουσικοκινητική αγωγή ; Αξιολόγηση ; Εξάσκηση ; Κίνηση ; Νήπιο ; ΕρωτηματολόγιοAbstract
Πρωταρχικός σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν η αξιολόγηση των συστημάτων της
Μουσικοκινητικής Αγωγής και ο εντοπισμός της ευεργετικής τους επίδρασης στην απόκτηση
κινητικών δεξιοτήτων από νήπια τριών ετών. Γι αυτό τον λόγο, με αρωγό την βιβλιογραφία
και την εκπόνηση και αποστολή ερωτηματολογίου σε δομές όλης της Ελλάδας,
συγκεντρώθηκε ικανό υλικό για την εξαγωγή χρήσιμων συμπερασμάτων. Σε ένα διευρυμένο
δείγμα εκπαιδευτικών, που κάνουν σχεδόν καθημερινή χρήση τέτοιων μεθόδων, εστιάστηκε η
παρατήρησή μας, ως προς τα ποσοστά συμμετοχής και ανταπόκρισης των νηπίων, αλλά και σε
σχέση με τις εμπειρίες των ειδικών από την όλη διαδικασία. Τα αποτελέσματα που προέκυψαν,
μας πρόσφεραν μια ξεκάθαρη κατεύθυνση για τις βελτιώσεις που χρήζει το σύστημα, εφόσον
αποτύπωσαν την συμμετοχή ανά φύλο, την ύπαρξη ιδιαιτεροτήτων εγρήγορσης, τις
βιβλιογραφικές ελλείψεις και όσον αφορά στους εκπαιδευτικούς, την αναγκαιότητα ύπαρξης
επιμονής, επανάληψης και πρακτικής εξάσκησης. Αξίζει επίσης να σημειώσουμε πως η
στατιστική μέτρηση για την διαχρονική βελτίωση της κινητικής δεξιότητας των νηπίων αλλά
και των ποσοστών αύξησης της συμμετοχής τους, υπήρξε άκρως διαφωτιστική,
καταδεικνύοντας σαφή ανοδική τάση και στα δύο. Αβίαστα προέκυψε το συμπέρασμα, πως οι
μέθοδοι Μουσικοκινητικής Αγωγής, συνεισφέρουν τα μέγιστα στην βελτίωση των κινητικών
δεξιοτήτων των νηπίων, υπό την προϋπόθεση πως θα εφαρμόζονται με υπομονή και συνέπεια
στην πρακτική εξάσκηση από μέρους των εκπαιδευτικών. Με καθοριστική για την επιτυχία
τους, την ενεργή συμμετοχή του διδάσκοντος στα δρώμενα, αποκρυσταλλώθηκε η πεποίθηση
πως η συνδυασμένη μουσική και κίνηση, ωφελούν πολύπλευρα την ισορροπημένη ανάπτυξη
του κινούμενου νηπίου σε σωματικό και ψυχολογικό επίπεδο.
Abstract
The primary purpose of this study was to evaluate the systems of Music-Movement
Education and to identify their beneficial effect on the acquisition of motor skills by three-year-
old. For this reason, with the help of the bibliography and the elaboration and sending of a
questionnaire to structures all over Greece, sufficient material was gathered to draw useful
conclusions. In an expanded sample of teachers, who make almost daily use of such methods,
our observation was focused, in terms of infant participation and response rates, but also in
relation to the experiences of experts from the whole process. The results provided a clear
direction for the improvements that the system needs, as they reflected the participation by
gender, the existence of peculiarities of vigilance, the bibliographic deficiencies and in terms
of teachers, the need for perseverance, repetition and practice. It is also worth noting that the
statistical measurement for the improvement of the motor skills of the infants over time, as well
as the percentages of increase of their participation, was extremely enlightening, showing a
clear upward trend in both. It was effortlessly concluded that the methods of Music-Μovement
Education, contribute the greatest to the improvement of the motor skills of the infants, under
the condition that they will be applied with patience and consistency in the practical training
by the teachers. Decisive for their success, the active participation of the teacher in the events,
crystallized the belief that the combined music and movement, benefit in many ways the
balanced development of the moving infant on a physical and psychological level.