Η μετάβαση των παιδιών από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό Σχολείο και οι παράγοντες που την επηρεάζουν
The children’s transition from the nursery school to primary school and the factors that affect her
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Author
Μούρτου, Παγώνα
Date
2021-07-16Keywords
ΜετάβασηAbstract
Η παρούσα έρευνα επικεντρώνεται στο ζήτημα της μετάβασης του παιδιού από το
νηπιαγωγείο στο δημοτικό σχολείο καθώς και στους παράγοντες που την επηρεάζουν.
Συγκεκριμένα, αρχικά προσδιορίζεται εννοιολογικά ο όρος «μετάβαση» και οι
θεωρίες που έχουν αναπτυχθεί κατά καιρούς γι’ αυτήν και στη συνέχεια δίνεται βάση
στη σημασία της για το παιδί και στα οφέλη της ομαλής μετάβασης. Επιπλέον,
αναλύονται διεξοδικά όλοι οι παράγοντες που επηρεάζουν τη μετάβαση, με την
έννοια όλων των εμπλεκόμενων μελών και φορέων σε αυτή. Έτσι, πέραν από το
παιδί, σημαντικός είναι ο ρόλος της οικογένειας, των εκπαιδευτικών, του
εκπαιδευτικού συστήματος και του κοινωνικού και πολιτισμικού πλαισίου. Η
συνεργασία των μελών και η «συνέχεια» των φορέων, αποτελούν λέξεις – κλειδιά σε
αυτη τη διαδικασία. Παράλληλα, η ύπαρξη κατάλληλα σχεδιασμένων προγραμμάτων
μετάβασης, τα οποία ενισχύουν την ομαλή προσαρμογή του παιδιού μέσω πρακτικών
και στρατηγικών, κρίνεται αναγκαία. Τέλος, γίνεται διερεύνηση των πορισμάτων της
διεθνούς βιβλιογραφίας, αναλύονται τα συμπεράσματα και εκφράζονται προτάσεις
για μελλοντική έρευνα.
Abstract
This research focuses on the transition of a child from kindergarten to primary school
as well as the factors that influence this transition. Specifically, initially the term
“transition” is defined and the theories that have been developed about it are
presented. Next, its importance is emphasized in addition to the benefits for the child,
provided this transition is smooth.
Furthermore, all the factors that influence the transition are meticulously analyzed as
far as the members and the institutions involved. Thus, besides the child, the role of
the family and the educators, as well as the educational system, the social and cultural
frame are critical. The collaboration of the members and “later” of the institutions
constitute key words in this process. At the same time, the existence of properly
designed transition programs is deemed of the essence. Finally, the conclusions
reached on this matter, found in the international bibliography, are presented and
analyzed and suggestions for future research are made.
Keywords: transition, kindergarten, elementary school, child, collaboration,
continuity, programs, practices.