Αντιλήψεις και πεποιθήσεις των προπτυχιακών φοιτητών επαγγελμάτων υγείας σχετικά με την ψυχική υγεία
Perceptions and beliefs of undergraduate health students about mental health
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Ευθυμιόπουλος, Παναγιώτης
Μαστοράκης, Χαράλαμπος
Ημερομηνία
2021-07Επιβλέπων
Plakas, SotiriosΛέξεις-κλειδιά
Ψυχική Νόσος ; Στίγμα ; Στερεότυπα ; Φοιτητές ; Αντιλήψεις ; Πεποιθήσεις ; Κοινωνικός αποκλεισμός ; Mental Illness ; Stigma ; Stereotypes ; Health students ; Perceptions ; Social Excursion ; DiscriminationsΠερίληψη
Το κοινωνικό στίγμα που συναντάται σε περιστατικά ψυχικής νόσου αποτελεί ένα συνηθισμένο
και διαχρονικό φαινόμενο που συναντάται με ποικίλες μορφές ανεξαρτήτως χώρας, φυλής,
θρησκείας, φύλου και ούτω καθεξής, εμποδίζοντας την κοινωνική ενσωμάτωση των ψυχικά
πασχόντων επηρεάζονταςδυσχερώς την ποιότητα ζωής τους, αναγκάζοντας τους να προβαίνουν
συνεχώς σε κινήσεις απόκρυψης των αιτιών που προκαλούν αυτήν την αντιμετώπιση.
Ο σκοπός της συγκεκριμένης έρευνας ήταν η καταγραφή των στάσεων και πεποιθήσεων των
προπτυχιακών φοιτητών επαγγελμάτων υγείας για την ψυχική νόσο και οι πιθανές συσχετίσεις
με το φύλο, την ηλικία, καθώς και την σχολή φοίτησης. Τα δεδομένα συγκεντρώθηκαν μέσω
ηλεκτρονικού ερωτηματολογίου και το δείγμα αποτέλεσαν προπτυχιακοί φοιτητές
επαγγελμάτων υγείας του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής (ΠΑΔΑ). ). Η έρευνα περιλαμβάνει
τυχαίο δείγμα 141 φοιτητών διαφορετικών τμημάτων του πανεπιστημίου με κύριο κορμό το
τμήμα της νοσηλευτικής και φυσικοθεραπείας και ένα μικρότερο ποσοστό Σχολών επιστημών
υγείας. Χρησιμοποιήθηκε η σύντομη εκδοχή της κλίμακας “Community AttitudesToward the
MentallyIll” (CAMI), που αποτελείται από 26 ερωτήσεις και ταξινομούνται σε τέσσερεις
υποκλίμακες (διάσταση αυταρχισμού, διάσταση ανθρωπισμού, διάσταση κοινωνικού
αποκλεισμού και διάσταση κοινοτικής ιδεολογίας για τη φροντίδα της ψυχικής υγείας) και ειδικό
ερωτηματολόγιο κοινωνικό-δημογραφικών δεδομένων. Οι αντιλήψεις των φοιτητών για τη
ψυχική νόσο δεν επηρεάζονται από την σχολή στην οποία φοιτούν αλλά επηρεάζονται από το
έτος σπουδών και την επαφή με άτομα με ψυχική νόσο. Η επαφή με ψυχικά πάσχοντες
συνδέονται με θετικότερες στάσεις ενώ, με αρνητικότερες στάσεις σχετίζονται τα μεγαλύτερα
έτη σπουδών και ειδικότερα οι γυναίκες συμμετέχοντες, που βρίσκονται στο τρίτο ή στο τέταρτο
και μεγαλύτερο έτος σπουδών, έχουν υψηλότερο σκορ στον αυταρχισμό και τον κοινωνικό
αποκλεισμό, καθώς και στην συνολική κλίμακα, η οποία απαρτίζεται από τις δύο αυτές
κατηγορίες. Επιπλέον, φάνηκε ότι η επαφή με ψυχικά πάσχοντες έχει ως απόρροια την
δημιουργία πιο θετικής στάσης απέναντι στην ψυχική νόσο καθώς και μεγαλύτερα ποσοστά
κατανόησης και φιλικής διάθεσης.
Περίληψη
The social stigma found in cases of mental illness is a usual and a worldwide phenomenon and is
encountered in various forms regardless of country, race, religion, gender and so on, hindering
the social integration of the mentally ill. The stigmatizing perceptions faced by the mentally ill adversely affect their quality of life, forcing them to constantly engage in concealment behaviors
that cause this treatment.
This study deals with the attitudes and perceptions of undergraduate health students about mental
illness. Possible correlations with gender, age, and schooling are also explored. Additionally, the
present study attempts to investigate the experience of students before and after their contact
with people with mental illness. The data collection was performed an electronic questionnaire
and the sample consisted of undergraduate students of health professions of the University Of
West Attica (UNIWA). Data were collected from 141 students randomly selected from schools
of health and care sciences especially from departments of nursing and physiotherapy. The short
version of the scale “Community Attitudes Toward the Mentality III” (CAMI) was used, which
consists of 26 questions sorted to four subscales (domination scale, humanism scale, social
exclusion scale and the scale measuring the community beliefs regarding the care of mentally
ill), along with a special questionnaire in order to collect social and demographic data. Students’
attitudes towards mental illness are not influenced by the department they are studying, but are
affected by the year of study and contact with people with mental illness. Personal contact with
mentally ill is associated with positive attitudes, whereas the most negative attitudes are related
to the older years of study and especially in the female participants, who are in the third or fourth
and older year of study, have a higher score in authoritarianism and social exclusion, as well as
in the overall scale, which consists of these two categories. In addition, contact with the mentally
ill cancreate a more positive attitude towards mental illness as well as higher rates of
understanding and friendliness.