dc.contributor.advisor | Παγούνης, Βασίλειος | |
dc.contributor.author | Μαυροκεφάλου, Ειρήνη | |
dc.date.accessioned | 2022-03-23T11:40:55Z | |
dc.date.available | 2022-03-23T11:40:55Z | |
dc.date.issued | 2022-03-11 | |
dc.identifier.uri | https://polynoe.lib.uniwa.gr/xmlui/handle/11400/1969 | |
dc.identifier.uri | http://dx.doi.org/10.26265/polynoe-1820 | |
dc.description.abstract | H γεωμετρική τεκμηρίωση παραδοσιακών σκαφών καθώς και μεγάλων ιστορικών πλοίων που αποτελούν μέρος της ναυτικής πολιτιστικής κληρονομιάς, έχει τεράστια σημασία σήμερα για πολλούς λόγους. Συνδέεται άμεσα και βοηθά το έργο επιστημών, όπως η ναυπηγική, η αρχιτεκτονική, η ιστορία και άλλες. Ιδιαίτερα, σε ό,τι αφορά τη ναυπηγική, η συντήρηση πλοίων ιστορικής σημασίας επιβάλλεται διότι με αυτόν τον τρόπο μπορούν να αντληθούν και να αξιοποιηθούν πληροφορίες σχετικά με τις τεχνολογικές εξελίξεις στον τομέα αυτό.
Στην παρούσα εργασία, αντικείμενο μελέτης αποτελεί η γεωμετρική τεκμηρίωση του σκαριού καθώς και των υπερκατασκευών του ιστορικού πλοίου «Θ/Κ Γ. Αβέρωφ», ως κινούμενου εν λειτουργία αντικειμένου και ως του μοναδικού στον κόσμο δείγματος θωρακισμένου καταδρομικού, που σώζεται και διατηρείται έως και σήμερα.
Η διαδικασία γεωμετρικής τεκμηρίωσης πραγματοποιήθηκε με γεωδαιτικές μεθόδους, πιο συγκεκριμένα χρησιμοποιήθηκαν δύο επίγειοι σαρωτές laser και συμπληρωματικά ένας γεωδαιτικός σταθμός. Κατά τη διαδικασία αυτή υπάρχει η δυνατότητα δημιουργίας τρισδιάστατης μοντελοποιημένης επιφάνειας με αρκετά υψηλή ακρίβεια. Το τελικό προϊόν της μεθοδολογίας που ακολουθήθηκε είναι η παραγωγή ενός τρισδιάστατου μοντέλου απεικόνισης της επιφάνειας της γάστρας του πλοίου.
Συγκεκριμένα, παρουσιάζεται η διαδικασία αποτύπωσης του πλοίου που πραγματοποιήθηκε σε δυο περιόδους, με σκοπό να κατασκευαστεί το μοντέλο του. Κατά την πρώτη περίοδο, το πλοίο ήταν αγκυροβολημένο στη Μαρίνα Φλοίσβου στη βάση του στο Φάληρο. Την περίοδο αυτή ιδρύθηκαν έντεκα στάσεις και έγιναν σαρώσεις με τον επίγειο σαρωτή ScanStation 2 της Leica.
Κατά την δεύτερη περίοδο, το πλοίο βρισκόταν στα Ναυπηγεία του Σκαραμαγκά όπου πραγματοποιούνταν εργασίες συντήρησής του, όπου και υπήρξε η δυνατότητα αποτύπωσης του σκαριού του, εφόσον βρισκόταν εκτός θαλάσσης.
Εδώ, ιδρύθηκαν δεκατρείς επιπλέον στάσεις και πραγματοποιήθηκαν σαρώσεις (α) με το ScanStation 2 της Leica, (β) με τον επίγειο σαρωτή P 30/40 της Leica και (γ) με τον σαρωτή λέιζερ Focus M 70 της FARO. Επιπλέον, πραγματοποιήθηκαν σαρώσεις με κάμερα θερμικής απεικόνισης Flir E60 όπου καταγράφηκαν θερμικές εικόνες, καθώς επίσης πραγματοποιήθηκαν γεωδαιτικές μετρήσεις με GPS και με γεωδαιτικό σταθμό TPS 400 (TCR407) της Leica .
Η επεξεργασία δεδομένων έγινε με το λογισμικό Cyclone της Leica και το Geomagic Studio της 3D Systems, που αφορούσε τον καθαρισμό, την συνένωση των νεφών σημείων, καθώς και τη δημιουργία σκίασης και πλεγμάτων τριγώνων, από την επεξεργασία των οποίων προέκυψε το τελικό τρισδιάστατο μοντέλο του Θωρηκτού.
Από την όλη διαδικασία διαπιστώσαμε ότι απαιτείται πολύ προσεκτικός σχεδιασμός των εργασιών. Αποκτήθηκε σημαντική εμπειρία, τόσο κατά τη συλλογή όσο και κατά την επεξεργασία των δεδομένων, ώστε το τελικό τρισδιάστατο μοντέλο που θα προκύψει να είναι όσο το δυνατόν πιο αξιόπιστο. Για να προσδιοριστεί η αξιοπιστία, μετρήθηκαν δειγματοληπτικά αποστάσεις πάνω στο θωρηκτό και συγκρίθηκαν με τις αντίστοιχες αποστάσεις του τρισδιάστατου μοντέλου, από όπου προέκυψε ένα Μέσο Τετραγωνικό Σφάλμα της τάξεως του 1cm. Ωστόσο, για να εκτιμηθεί η συνολική ποιότητα του μοντέλου, θα πρέπει να μετρηθούν αντιπροσωπευτικές αποστάσεις σε όλες τις περιοχές του πλοίου και να συγκριθούν με τις αντίστοιχες αποστάσεις του μοντέλου, προκειμένου να μελετηθούν τα σφάλματα που προκύπτουν.
Τέλος, συζητούνται τα σχετικά συμπεράσματα, με έμφαση σε διάφορα προβλήματα που προέκυψαν κατά την εκπόνηση της μελέτης. | el |
dc.format.extent | 102 | el |
dc.language.iso | el | el |
dc.publisher | Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής | el |
dc.rights | Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές | * |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Τρισδιάστατη αποτύπωση | el |
dc.subject | Θωρηκτό Γ. Αβέρωφ | el |
dc.subject | Laser scanner | el |
dc.subject | Πλωτό μουσείο | el |
dc.subject | Πολιτιστική κληρονομιά | el |
dc.subject | Μοντελοποίηση | el |
dc.title | Τρισδιάστατη αποτύπωση του ιστορικού πλοίου Θ/Κ "Γ. Αβέρωφ" | el |
dc.title.alternative | 3D documentation of the historic battleship "Georgios Averof" | el |
dc.type | Διπλωματική εργασία | el |
dc.contributor.committee | Ανδριτσάνος, Βασίλειος | |
dc.contributor.committee | Γιαννίου, Μιχαήλ | |
dc.contributor.faculty | Σχολή Μηχανικών | el |
dc.contributor.department | Τμήμα Μηχανικών Τοπογραφίας και Γεωπληροφορικής | el |
dc.description.abstracttranslated | The geometric documentation of large historic ships as well as that of traditional boats, that are part of the maritime cultural heritage, is of great importance today for many reasons. It connects directly and helps the work of many sciences such as shipbuilding, architecture, history and many more. In particular, in the field of shipbuilding, the maintenance of ships of historical importance is imperative because in this way information on technological developments can be extracted and utilized in this sector.
The object of the present study is the geometric documentation of the hull, as well as the superstructures of the historic “B/S G. Averof”, as a moving object in operation and as the unique example of an armored cruiser globally, which survives and is preserved to this day. The process of geometric documentation was carried out by means of geodetic methods. More specifically, two terrestrial laser scanners and, in addition, a geodetic station were used. Using this process ensures the possibility of creating a three-dimensional modeled surface with quite high accuracy levels.
The final product of this methodology is the production of a three-dimensional display model of the superstructures, as well as the surface of the vessel’s hull. In particular, the study presents the process of the surveying of the ship, in order to construct its model. For the construction of the Battleship model, measurements were carried out during two periods: During the first period, the ship was moored in the Marina of Floisvos, at Faliron, where eleven stations were established and scans were performed with the Leica ScanStation 2. During the second period, the ship was immobilized at Skaramangas Hellenic Shipyards for repairs, where it was possible to capture its hull, since it was off the sea. To accomplish this, thirteen additional stations were established and scans were performed (a) with Leica ScanStation 2 (b) with P 30/40 terrestrial scanner and (c) with FARO Focus M 70 laser scanner. In addition, scans were performed with Flir E60 thermal imaging camera and thermal images were captured. Finally, geodetic measurements were performed with GPS and the Leica TPS 400 (TCR407) geodetic station.
Data processing was performed with Leica Cyclone software and Geomagic Studio of 3D Systems, which concerned the cleaning and joining of the point clouds, as well as the creation of shading and triangular meshes, from the processing of which, the final three-dimensional model of the Battleship emerged.
From the whole process, we found that very careful planning of the whole work is required. Significant experience was gained, both during the collection and during processing of data, so that the final 3D model that will emerge be as reliable as possible. To determine the reliability, distances on the Battleship were sampled and then they were compared to the corresponding distances of the three-dimensional model, which resulted in a Mean Squared Error of 1 cm. However, in order to assess the overall quality of the model, representative distances in all areas of the ship should be measured and compared to the corresponding distances of the model, in order to study the resulting errors.
Finally, relevant conclusions are discussed, with emphasis on various problems that arose while carrying out this study. | el |