Εμφάνιση απλής εγγραφής

Ομοφοβική βία στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση: Πρακτικές εκπαιδευτικών και παράγοντες που τις επηρεάζουν

dc.contributor.advisorKoulierakis, George
dc.contributor.authorΛιοδάκη, Λυδία
dc.date.accessioned2022-06-28T14:56:43Z
dc.date.available2022-06-28T14:56:43Z
dc.date.issued2022-06-22
dc.identifier.urihttps://polynoe.lib.uniwa.gr/xmlui/handle/11400/2368
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26265/polynoe-2219
dc.description.abstractΗ παρούσα διπλωματική εργασία έχει σκοπό να διερευνήσει όψεις της ομοφοβικής βίας στο σχολικό περιβάλλον από την πλευρά των εκπαιδευτικών. Τα περιστατικά ομοφοβικής βίας που διερευνώνται αφορούν βία διαφόρων μορφών (ψυχολογική, λεκτική, ψηφιακή, σωματική) που ασκείται από μαθητές/μαθήτριες προς άλλους/άλλες μαθητές/μαθήτριες. Πιο συγκεκριμένα, διερευνώνται οι τρόποι με τους οποίους εκπαιδευτικοί Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης αντιμετωπίζουν περιστατικά ενδοσχολικής ομοφοβικής βίας και αναζητούνται πιθανοί παράγοντες που επηρεάζουν τους τρόπους αυτούς. Τα ερευνητικά ερωτήματα που τίθενται είναι: α) ποιες είναι οι πιθανές αντιδράσεις (πράξεις ή παραλείψεις) εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης απέναντι σε περιστατικά ψυχολογικής, λεκτικής, ψηφιακής ή σωματικής βίας που ασκείται σε ΛΟΑΤΚΙ+ ή προσλαμβανόμενα ως ΛΟΑΤΚΙ+ παιδιά στο σχολικό περιβάλλον και β) σε ποιο βαθμό ατομικοί, κοινωνικοί και θεσμικοί παράγοντες όπως η ηλικία, το φύλο, το εργασιακό καθεστώς, η περιοχή, το σχολικό κλίμα και η κατάρτιση των εκπαιδευτικών σε ζητήματα σεξουαλικού προσανατολισμού και ταυτότητας φύλου λειτουργούν ως κίνητρα (αν πρόκειται για πράξεις) ή αντικίνητρα (αν πρόκειται για παραλείψεις) ως προς τις παραπάνω αντιδράσεις. Δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν 453 εκπαιδευτικοί Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης διαφόρων ειδικοτήτων από διάφορες περιοχές της Ελλάδας. Οι συμμετέχοντες/συμμετέχουσες ερωτήθηκαν πώς θα αντιδρούσαν σε τέσσερα διαφορετικά υποθετικά σενάρια ομοφοβικής βίας που εξελίσσονται στο σχολείο. Από τη μελέτη προέκυψε ότι οι πιθανότεροι τρόποι αντίδρασης των εκπαιδευτικών απέναντι σε περιστατικά ομοφοβικής βίας στο σχολείο είναι η ενημέρωση του/της διευθυντή/διευθύντριας και η συζήτηση του περιστατικού με τους συναδέλφους εκπαιδευτικούς. Η σημαντική πλειονότητα των ερωτηθέντων εκπαιδευτικών (86.1%) δεν έχουν λάβει εκπαίδευση γύρω από το μελετώμενο θέμα κατά τη διάρκεια των υποχρεωτικών τους σπουδών, ωστόσο εκείνοι/εκείνες που έχουν παρακολουθήσει προγράμματα κατάρτισης σχετικά με την ομοφοβική βία μετέπειτα στην καριέρα τους εκδηλώνουν μεγαλύτερη πρόθεση να λάβουν δράση απέναντι σε περιστατικά ομοφοβικής βίας συγκριτικά με τους εκπαιδευτικούς που δεν έχουν παρακολουθήσει προγράμματα κατάρτισης. Οι γυναίκες εκπαιδευτικοί εκδήλωσαν μεγαλύτερη πρόθεση να λάβουν δράση σε σχέση με τους άντρες εκπαιδευτικούς και οι εκπαιδευτικοί που εργάζονται σε γυμνάσιο εκδήλωσαν μεγαλύτερη πρόθεση να λάβουν δράση σε σχέση με τους εκπαιδευτικούς που εργάζονται σε γενικό ή επαγγελματικό λύκειο. Επίσης, μόνο το 11% των εκπαιδευτικών δήλωσαν ότι στο σχολείο τους υπάρχει οργανωμένο σχέδιο δράσης για την αντιμετώπιση της ομοφοβικής ενδοσχολικής βίας, παρόλο που σχεδόν οι μισοί/μισές δηλώνουν ότι ομοφοβικά περιστατικά συμβαίνουν στο σχολείο τους με συχνότητα τουλάχιστον μία φορά το μήνα. Τέλος, γίνονται προτάσεις για μελλοντικές έρευνες σχετικά με την αντιμετώπιση περιστατικών ομοφοβικής βίας στο σχολικό περιβάλλον.el
dc.format.extent125el
dc.language.isoelel
dc.publisherΠανεπιστήμιο Δυτικής Αττικήςel
dc.rightsΑναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.el*
dc.subjectΟμοφοβίαel
dc.subjectΒίαel
dc.subjectΕκφοβισμόςel
dc.subjectΕκπαιδευτικοίel
dc.subjectΣχολείαel
dc.subjectΛΟΑΤΚΙ+el
dc.titleΟμοφοβική βία στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση: Πρακτικές εκπαιδευτικών και παράγοντες που τις επηρεάζουνel
dc.title.alternativeΗomophobic violence in secondary education; teachers’ responses and their affecting factorsel
dc.typeΜεταπτυχιακή διπλωματική εργασίαel
dc.contributor.committeeKornarou, Eleni
dc.contributor.committeeFouskas, Theodoros
dc.contributor.facultyΣχολή Δημόσιας Υγείαςel
dc.contributor.departmentΤμήμα Πολιτικών Δημόσιας Υγείαςel
dc.contributor.masterΔημόσιας Υγείαςel
dc.description.abstracttranslatedΤhe present dissertation aims to investigate aspects of homophobic violence in schools, from a teachers’ perspective. The cases of homophobic violence under research are of various forms (psychological, verbal, cyberbullying, physical) and are perpetrated by students against other students. More specifically, we investigate the ways that Secondary Education teachers react against incidents of school-related homophobic violence, as well as possible affecting factors for these reactions. The main research questions are: a) what are the possible interventions (actions or inactions) of Secondary education teachers against incidents of psychological, verbal, physical violence or cyberbullying against LGBTQI+ or perceived as LGBTQI+ students at school and b) to which extent individual, social or institutional factors such as age, gender, working conditions, location, school climate and teachers’ education on sexual orientation and gender identity issues act as incentives (in case of actions) or disincentives (in case of inactions) in regards to the aforementioned interventions. The sample of the research is 453 Secondary Education teachers of various specialties and from various areas across Greece. The participants were asked to determine how they would have reacted against four different hypothetical scenarios of homophobic violence that would occur in schools. Findings suggest that the teachers are more likely to report homophobic violence incidents to the school principal or discuss it with their fellow teachers, compared to some other course of action. The vast majority of them (86.1%) have not been trained on dealing with homophobic violence during their university studies. Nevertheless, teachers that have had post-degree training on homophobic violence, manifest stronger intention to act against such incidents compared to the ones that haven't. Female teachers presented a stronger intention to act against homophobic violence incidents than male ones. Likewise, junior-high teachers presented higher willingness to act than high school and vocational school teachers. Moreover, only 11% of the teachers reported that their school had a solid action plan to combat homophobic school violence, despite almost half of them reported at least an once- per-month frequency of homophobic violence incidents. Finally, we propose further research regarding the combating of the school-related homophobic violence.el


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Thumbnail

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στις ακόλουθες συλλογές

Εμφάνιση απλής εγγραφής

Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές
Εκτός από όπου επισημαίνεται κάτι διαφορετικό, το τεκμήριο διανέμεται με την ακόλουθη άδεια:
Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές