Εμφάνιση απλής εγγραφής

Στρες και Ψηφιακή υγειονομική παιδεία των μαιών την περίοδο της Πανδημίας SARS Cov-19

dc.contributor.advisorDELTSIDOU, ANNA
dc.contributor.authorΠρέτσι, Ντονίκα
dc.date.accessioned2023-02-13T07:38:52Z
dc.date.available2023-02-13T07:38:52Z
dc.date.issued2023-02-08
dc.identifier.urihttps://polynoe.lib.uniwa.gr/xmlui/handle/11400/3668
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26265/polynoe-3508
dc.description.abstractΕισαγωγή: Οι εργαζόμενοι στον τομέα της παροχής φροντίδας υγείας σε διάφορους τομείς, θέσεις και κινδύνους έκθεσης αναφέρουν αυξημένα επίπεδα άγχους, αγωνίας και διαταραχές ύπνου κατά τη διάρκεια της πανδημίας της Covid-19. Με την εμφάνιση νέων ασθενειών η ανάγκη του ιατρονοσηλευτικού προσωπικού να μένει πάντα ενημερωμένο αυξάνεται. Η κατάλληλη εκπαίδευση του ιατρονοσηλευτικού προσωπικού στην χρήση της ψηφιακής υγειονομικής παιδείας κρίνεται πλέον αναγκαία. Σκοπός: Σκοπός της έρευνας είναι η εκτίμηση των επιπέδων στρες των μαιών κατά την περίοδο της πανδημίας του κορονοϊού SARS CoV-2 καθώς και η εκτίμηση των επιπέδων της ψηφιακής υγειονομικής παιδείας των μαιών που εργάζονται σε δομές υγείας. Υλικό και μέθοδος: Το δείγμα αποτέλεσαν 166 μαίες/τές που απασχολούνται τόσο στον ιδιωτικό όσο και στον δημόσιο τομέα πρωτοβάθμιας, δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας φροντίδας υγείας. Η συλλογή των δεδομένων πραγματοποιήθηκε με τη διανομή ανώνυμων ερωτηματολογίων. H δειγματοληψία ήταν δειγματοληψία ευκολίας και χιονόμπαλας. Ειδικότερα, η δειγματοληψία πραγματοποιήθηκε μέσω ανάρτησης πρόσκλησης συμμετοχής στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και σε διαδικτυακές κλειστές ομάδες. Για την μέτρηση του στρες δημιουργήθηκε ένα ερωτηματολόγιο το οποίο προέκυψε από τη μελέτη της βιβλιογραφίας. Η μέτρηση της κλίμακας του αντιλαμβανόμενου στρες έγινε με το ερωτηματολόγιο PSS-14. Το ερωτηματολόγιο DASS 21 χρησιμοποιήθηκε προκειμένου να εκτιμηθεί το στρες, η κατάθλιψη και το άγχος την τελευταία εβδομάδα. Τέλος χρησιμοποιήθηκε ένα ερωτηματολόγιο σχετικά με την Ψηφιακή Υγειονομική Παιδεία. Αποτελέσματα: Στην έρευνα βρέθηκε ότι μέση βαθμολογία εξουθένωσης από τον κορονοϊό κυμαίνεται στις 31,7 μονάδες. Η βαθμολογία εξουθένωσης φάνηκε να μην επηρεάζεται από την ψηφιακή υγειονομική παιδεία ενώ η ηλικία των συμμετεχόντων και ο βαθμός στον οποίον θεωρούσαν επικίνδυνο τον κορονοϊό για τους ίδιους βρέθηκε να συσχετίζεται ανεξάρτητα με τη βαθμολογία εξουθένωσης από τον κορονοϊό. Συγκεκριμένα όσο μεγαλύτεροι είναι οι συμμετέχοντες τόσο περισσότερη είναι η εξουθένωση που αισθάνονται εξαιτίας του κορονοϊού. Η μέση βαθμολογία αντιλαμβανόμενου στρες κυμάνθηκε στις 27,5 μονάδες. Η συσχέτιση Αντιλαμβανόμενου Στρες (PSS-14) με δημογραφικά-εργασιακά στοιχεία, απόψεις σχετικά με την πανδημία του κορονοϊού, Βαθμολογία Ψηφιακής Υγειονομικής Παιδείας και Βαθμολογία εξουθένωσης από τον κορονοϊό έδειξε ότι όσο περισσότερη είναι η εξουθένωση που αισθάνονται οι συμμετέχοντες από τον κορονοϊό τόσο περισσότερο είναι το αντιλαμβανόμενο στρες τους, ενώ όσο καλύτερες είναι οι γνώσεις και οι δεξιότητές τους στη χρήση του διαδικτύου για εύρεση πληροφοριών σε θέματα υγείας τόσο λιγότερο στρες έχουν. Επιπλέον όσο καλύτερη είναι η ψηφιακή υγειονομική τους παιδεία τόσο λιγότερο είναι το αντιλαμβανόμενο στρες τους. Η κλίμακα DASS-21 έδειξε ότι το 56% των συμμετεχόντων είχε φυσιολογικά επίπεδα κατάθλιψης, το 16,9% πολύ σοβαρό άγχος και το 15,7% μέτριου επιπέδου στρες. Αντίστοιχα όσο περισσότερη είναι η εξουθένωση που αισθάνονται οι συμμετέχοντες από τον κορονοϊό τόσο περισσότερο είναι το άγχος, το στρες και η κατάθλιψη που αισθάνονται, ενώ όσο καλύτερες είναι οι γνώσεις και οι δεξιότητές τους στη χρήση του διαδικτύου για εύρεση πληροφοριών σε θέματα υγείας τόσο λιγότερα είναι τα συμπτώματα άγχους, κατάθλιψης και στρες. Οι συμμετέχοντες που δεν αισθάνθηκαν κανέναν κίνδυνο/αισθάνθηκαν πολύ μικρό κίνδυνο για την οικογένειά τους στη διάρκεια της πανδημίας είχαν σημαντικά χαμηλότερη βαθμολογία κατάθλιψης σε σχέση με όσους αισθάνθηκαν σοβαρό /απειλητικό για τη ζωή κίνδυνο. Το εκπαιδευτικό επίπεδο των συμμετεχόντων, ο βαθμός κινδύνου που αισθάνθηκαν για την οικογένειά τους κατά τη διάρκεια της πανδημίας, η βαθμολογία εξουθένωσης από τον κορονοϊό και η βαθμολογία ψηφιακής υγειονομικής παιδείας βρέθηκαν να συσχετίζονται ανεξάρτητα με τη βαθμολογία στρες των συμμετεχόντων. Τέλος ο βαθμός κινδύνου που αισθάνθηκαν για την οικογένειά τους κατά τη διάρκεια της πανδημίας, η βαθμολογία εξουθένωσης από τον κορονοϊό και η βαθμολογία ψηφιακής υγειονομικής παιδείας βρέθηκαν να συσχετίζονται ανεξάρτητα με τη βαθμολογία άγχους των συμμετεχόντων. Επίσης όσο περισσότερη είναι η εξουθένωση που αισθάνονται οι συμμετέχοντες από τον κορονοϊό τόσο περισσότερο είναι και το άγχος τους και όσο καλύτερη είναι η ψηφιακή υγειονομική παιδεία των συμμετεχόντων τόσο λιγότερα είναι τα συμπτώματα άγχους. Συμπεράσματα: Από τη μελέτη προέκυψε ότι η οικογενειακή κατάσταση και το εκπαιδευτικό επίπεδο επηρεάζουν τα επίπεδα του στρες και κατάθλιψης ενώ η επαφή των μαιών με ασθενείς με covid στον χώρο εργασία τους δεν φαίνεται να επηρεάζει τα επίπεδα του στρες. Αντίστοιχα, οι εργαζόμενοι σε covid κλινικές σε σχέση με τους υπόλοιπους δεν φαίνεται να σημειώνουν υψηλότερο επίπεδο ψηφιακής υγειονομικής παιδείας. Ωστόσο όσο περισσότερη είναι η εξουθένωση που αισθάνονται οι συμμετέχοντες από τον κορονοϊό τόσο περισσότερο είναι το αντιλαμβανόμενο στρες τους, ενώ όσο καλύτερες είναι οι γνώσεις και οι δεξιότητές τους στη χρήση του διαδικτύου για εύρεση πληροφοριών σε θέματα υγείας τόσο λιγότερο στρες έχουν.el
dc.format.extent84el
dc.language.isoelel
dc.publisherΠανεπιστήμιο Δυτικής Αττικήςel
dc.rightsΑναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.el*
dc.subjectΣτρεςel
dc.subjectΕξουθένωσηel
dc.subjectΨηφιακή υγειονομική παιδείαel
dc.subjectSARS Cov-19el
dc.titleΣτρες και Ψηφιακή υγειονομική παιδεία των μαιών την περίοδο της Πανδημίας SARS Cov-19el
dc.title.alternativeStress and Digital Health Education for Midwives during the SARS CoV-2 pandemicel
dc.typeΜεταπτυχιακή διπλωματική εργασίαel
dc.contributor.committeeVivilaki, Victoria
dc.contributor.committeeΚύρκου, Γιαννούλα
dc.contributor.facultyΣχολή Επιστημών Υγείας & Πρόνοιαςel
dc.contributor.departmentΤμήμα Μαιευτικήςel
dc.contributor.masterΠροηγμένη και Τεκμηριωμένη Μαιευτική Φροντίδαel
dc.description.abstracttranslatedIntroduction: Healthcare workers across a range of sectors, positions and exposure risks are reporting increased levels of stress, anxiety and sleep disturbances during the Covid-19 pandemic. With the emergence of new diseases, the need for medical and nursing staff to always stay up-to- date increases. Appropriate training of medical and nursing staff in the use of digital health literacy is now deemed necessary. Purpose: The purpose of the research is to assess the stress levels of midwives during the SARS CoV-2 pandemic period as well as to assess the levels of digital health literacy of midwives working in health facilities Material and methods: The sample consisted of 166 midwives employed in both the private and public sectors of primary, secondary and tertiary health care. The data was collected by distributing anonymous questionnaires. Sampling was convenience and snowball sampling. In particular, the sampling was carried out by posting an invitation to participate in social media and online closed groups. To measure stress, a questionnaire was created which resulted from the study of the literature. The measurement of the perceived stress scale was done with the PSS-14 questionnaire. The DASS 21 questionnaire was used to assess stress, depression and anxiety in the last week. Finally, a questionnaire on Digital Health Education was used. Results: The survey found that the average burnout score from the coronavirus is 31.7 points. The burnout score appeared to be unaffected by digital health literacy, while participants' age and the degree to which they perceived the coronavirus to be dangerous to them were found to be independently associated with the coronavirus burnout score. Specifically, the older the participants, the more burnout they feel due to the coronavirus. The average perceived stress score was 27.5 points. Correlation of Perceived Stress (PSS-14) with demographic-occupational data, views on the coronavirus pandemic, Digital Health Literacy Score and Burnout Score from the coronavirus showed that the more burnout participants feel from the coronavirus, the more their perceived stress, while the better their knowledge and skills in using the internet to find health information, the less stress they have. Furthermore, the better their digital health literacy, the less their perceived stress.The DASS-21 scale showed that 56% of the participants had normal levels of depression, 16.9% very severe anxiety and 15.7% moderate stress levels. Correspondingly, the more burnout participants feel from the coronavirus, the more anxiety, stress and depression they feel, while the better their knowledge and skills in using the internet to find health information, the less the symptoms of anxiety, depression and stress. Participants who felt no danger/felt very little danger for their family during the pandemic had significantly lower depression scores than those who felt severe/life-threatening danger. Participants' educational level, degree of danger they felt for their family during the pandemic, coronavirus burnout score, and digital health literacy score were found to be independently associated with participants' stress score. Finally, the degree of danger they felt for their family during the pandemic, the coronavirus burnout score, and the digital health literacy score were found to be independently associated with participants' anxiety scores. Also, the more burnout the participants feel from the coronavirus, the more their anxiety and the better the digital health literacy of the participants, the less the symptoms of anxiety Conclusions: The study showed that marital status and educational level affect stress and depression levels, while midwives' contact with covid patients in their workplace does not seem to affect stress levels. Accordingly, workers in covid clinics compared to the rest do not seem to have a higher level of digital health literacy. However, the more burnout participants feel from the coronavirus, the greater their perceived stress, while the better their knowledge and skills in using the internet to find health information, the less stress they have.el


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Thumbnail

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στις ακόλουθες συλλογές

Εμφάνιση απλής εγγραφής

Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές
Εκτός από όπου επισημαίνεται κάτι διαφορετικό, το τεκμήριο διανέμεται με την ακόλουθη άδεια:
Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές