Show simple item record

Όψεις της Συντήρησης των Φορητών Εικόνων στη Μεταπολεμική Ελλάδα

dc.contributor.advisorMastrotheodoros, Georgios P.
dc.contributor.authorΣτριμπή, Παναγιώτα
dc.date.accessioned2023-03-30T12:08:02Z
dc.date.available2023-03-30T12:08:02Z
dc.date.issued2023-03-30
dc.identifier.urihttps://polynoe.lib.uniwa.gr/xmlui/handle/11400/4123
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26265/polynoe-3962
dc.description.abstractΣτην παρούσα εργασία πραγματοποιείται ιστορική αναδρομή στη συντήρηση των φορητών εικόνων στην Μεταπολεμική Ελλάδα. Αρχικά, συζητώνται οι πρώτες προσπάθειες αποκατάστασης των φθορών των εικόνων καθώς και η συγκρότηση των πρώτων εργαστηρίων συντήρησης στην Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο και στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο. Στην συνέχεια, αναλύονται οι συνθήκες και τα στάδια της θεσμοθέτησης της συντήρησης από το 1974 και μετά. Συγκεκριμένα, περιγράφεται η οργάνωση των εργαστηρίων συντήρησης και η εκπαίδευση των νέων συντηρητών, ενώ ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στο έργο δύο ηγετικών μορφών στο χώρο της συντήρησης στον ελλαδικό χώρο, του Τάσου Μαργαριτώφ και του Σταύρου Μπαλτογιάννη. Αμφότεροι αποτελούν τους δύο πρώτους πτυχιούχους Έλληνες συντηρητές –με πτυχία από πανεπιστήμια του εξωτερικού– οι οποίοι με τις γνώσεις, την όρεξη και την επιμονή τους επιτυγχάνουν να εκσυγχρονίσουν σημαντικά τον κλάδο. Τέλος, οι σπουδαίοι συντηρητές Στέργιος Στασινόπουλος και Θάλεια Παπαγεωργίου μιλούν στην γράφουσα για την δική τους εμπειρία στην συντήρηση από τη δεκαετία του 70’ και μετά εμπλουτίζοντας έτσι με σημαντικότατα στοιχεία τα προηγουμένως αναφερθέντα ιστορικά στοιχεία. Συνεπώς, στόχοι της εργασίας αυτής, είναι, αρχικά, η κατανόηση των ιστορικών δεδομένων που καθόρισαν την μετάβαση από την καθαρά εμπειρική επέμβαση στις εικόνες μέχρι την επιστημονική συντήρηση και, δεύτερον και κυριότερον, η ανασκόπηση και διεύρυνση αυτών των δεδομένων μέσω της συλλογής πρωτογενών πληροφοριών από τις δύο ληφθείσες συνεντεύξεις.el
dc.format.extent99el
dc.language.isoelel
dc.publisherΠανεπιστήμιο Δυτικής Αττικήςel
dc.rightsΑναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές*
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectΣυντήρηση έργων τέχνηςel
dc.subjectΦορητές εικόνεςel
dc.subjectΙστορία συντήρησηςel
dc.subjectΜεταπολεμική Ελλάδαel
dc.titleΌψεις της Συντήρησης των Φορητών Εικόνων στη Μεταπολεμική Ελλάδαel
dc.title.alternativeAspects to Icon Conservation in Post-War Greeceel
dc.typeΠτυχιακή εργασίαel
dc.contributor.committeeΦάρδη, Θεοδώρα
dc.contributor.committeeΧατζηδάκη, Μαρία
dc.contributor.facultyΣχολή Εφαρμοσμένων Τεχνών & Πολιτισμούel
dc.contributor.departmentΤμήμα Συντήρησης Αρχαιοτήτων και Έργων Τέχνηςel
dc.description.abstracttranslatedThis essay presents a historical overview of icon conservation in Post-War Greece. Firstly, I discuss the first attempts at icon restoration to be observed in Greece as well as the formation of the first art conservation laboratories in Athens in the National Archaeological Museum and the Byzantine and Christian Museum. What follows is the analysis of the conditions under which art conservation became established as a professional as well as scientific field in 1974. Precisely, I describe the process of organizing art conservation labs as well as that of educating and training younger conservators and technicians and I, also, pay tribute to the work of the first two Greek conservators with higher education degrees in conservation –which were obtained in Italy. Tassos Margaritoff and Stavros Baltogiannis, both leading figures in conservation, returned to Greece with great passion and significant knowledge and succeeded in modernizing and advancing conservation practices. Lastly, I interview influential conservators Stergios Stassinopoulos and Thaleia Papageorgiou whose account on their own experience and work in conservation starting in the 1970s and moving forward enriches the historical data presented earlier in the paper. Overall, this essay attempts to, firstly, unpack the historical moments that determined the transition from purely experiential restoration to scientific conservation and, secondly –and most importantly– to assess the discussed historical data in relation to the first hand material gathered from the two interviews.el


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές
Except where otherwise noted, this item's license is described as
Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές