dc.contributor.advisor | Notara, Venetia | |
dc.contributor.author | ΧΑΤΖΗΜΩΡΑΚΗΣ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ | |
dc.date.accessioned | 2024-06-28T09:54:49Z | |
dc.date.available | 2024-06-28T09:54:49Z | |
dc.date.issued | 2024-06-19 | |
dc.identifier.uri | https://polynoe.lib.uniwa.gr/xmlui/handle/11400/6920 | |
dc.identifier.uri | http://dx.doi.org/10.26265/polynoe-6755 | |
dc.description.abstract | Η παρούσα συστηματική ανασκόπηση διερευνά το ρόλο του λειτουργικού γραμματισμού σε θέματα υγείας μεταξύ των ηλικιωμένων ενηλίκων, συνθέτοντας τις υπάρχουσες εμπειρικές, κλινικές και συστηματικές ανασκοπήσεις για την κατανόηση των επιπτώσεών του στα αποτελέσματα της υγείας, στις συμπεριφορές και στη συνολική ευημερία. Η ανασκόπηση αποσκοπεί στον εντοπισμό αξιοποιήσιμων γνώσεων για την πρακτική και την πολιτική της υγειονομικής περίθαλψης, ώστε να ενισχυθεί η παροχή υγειονομικής περίθαλψης και να βελτιωθούν τα αποτελέσματα της υγείας των ηλικιωμένων ενηλίκων. Η μελέτη χρησιμοποίησε
το PubMed και το Google Scholar για τη στρατηγική αναζήτησης, εστιάζοντας σε μελέτες που αφορούσαν συμμετέχοντες ηλικίας 65 ετών και άνω, οι οποίες δημοσιεύτηκαν στα αγγλικά ή στα ελληνικά από το 2014 και μετά. Η αυστηρή διαδικασία επιλογής κατέληξε στη συμπερίληψη 17 μελετών υψηλής ποιότητας. Τα βασικά ευρήματα υπογραμμίζουν ότι ο λειτουργικός γραμματισμός επηρεάζει σημαντικά τα αποτελέσματα της υγείας, τη χρήση υπηρεσιών υγειονομικής περίθαλψης, την αυτοδιαχείριση, τις προληπτικές συμπεριφορές και τη διαχείριση της φαρμακευτικής αγωγής. Η γνωστική λειτουργία αναγνωρίστηκε ως κρίσιμος
μεσολαβητής στη σχέση μεταξύ του γραμματισμού υγείας και των αποτελεσμάτων υγείας, γεγονός που υποδηλώνει ότι οι παρεμβάσεις πρέπει να αντιμετωπίζουν τόσο τις γνωστικές όσο και τις γραμματικές προκλήσεις. Η ανασκόπηση υπογραμμίζει την ανάγκη για ολοκληρωμένες αξιολογήσεις του γραμματισμού, εξατομικευμένες προσεγγίσεις φροντίδας και στοχευμένα προγράμματα ψηφιακού γραμματισμού για την υποστήριξη των ηλικιωμένων στην αποτελεσματική διαχείριση της υγείας τους. | el |
dc.format.extent | 89 | el |
dc.language.iso | el | el |
dc.publisher | Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής | el |
dc.rights | Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές | * |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.el | * |
dc.subject | Λειτουργικός εγγραμματισμός | el |
dc.subject | Υγεία | el |
dc.subject | Τρίτη ηλικία | el |
dc.subject | Health | el |
dc.subject | Functional literacy | el |
dc.subject | Third Age | el |
dc.subject | Older adults | el |
dc.subject | Health care | el |
dc.title | Ο ρόλος της λειτουργικής εγγραμματοσύνης σε θέματα υγείας ηλικιωμένων και οι επιπτώσεις στην πρακτική και την πολιτική υγειονομικής περίθαλψης: Συστηματική Ανασκόπηση | el |
dc.title.alternative | The role of functional literacy in older people's health issues and implications for health care practice and policy: A Systematic Review | el |
dc.type | Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία | el |
dc.contributor.committee | Sakellari, Evanthia | |
dc.contributor.committee | Kesanopoulos, Konstantinos | |
dc.contributor.faculty | Σχολή Δημόσιας Υγείας | el |
dc.contributor.department | Τμήμα Δημόσιας και Κοινοτικής Υγείας | el |
dc.contributor.master | Προαγωγή υγείας στην τρίτη ηλικία | el |
dc.description.abstracttranslated | This systematic review investigates the role of functional literacy in health issues among older adults, synthesizing existing empirical, clinical, and systematic reviews to understand its impact on health outcomes, behaviors, and overall well-being. The review aims to identify actionable insights for healthcare practice and policy to enhance healthcare delivery and improve health outcomes for older adults. The study utilized PubMed and Google Scholar for its search strategy, focusing on studies involving participants aged 65 and older, published in English or Greek from 2014 onwards. The rigorous selection process culminated in 17 high- quality studies being included. Key findings highlight that functional literacy significantly influences health outcomes, healthcare service utilization, self-management, preventive behaviors, and medication management. Cognitive function was identified as a crucial mediator in the relationship between health literacy and health outcomes, suggesting that interventions need to address both cognitive and literacy challenges. The review underscores the necessity for comprehensive literacy assessments, personalized care approaches, and targeted digital literacy programs to support older adults in managing their health effectively. | el |