dc.contributor.advisor | Καράμπελας, Κωνσταντίνος | |
dc.contributor.author | Κονιδιτσιώτης, Τιμολέων | |
dc.date.accessioned | 2025-02-26T10:15:03Z | |
dc.date.available | 2025-02-26T10:15:03Z | |
dc.date.issued | 2025-02-19 | |
dc.identifier.uri | https://polynoe.lib.uniwa.gr/xmlui/handle/11400/8486 | |
dc.description.abstract | Η εργασία αυτή διερευνά το ντοκιμαντέρ ως είδος, αναλύοντας την ιστορική του
εξέλιξη, τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του και τον κοινωνικό του ρόλο. Ξεκινώντας από
τον ορισμό και τα βασικά χαρακτηριστικά των ντοκιμαντέρ, η μελέτη προχωρά στην
ιστορική αναδρομή του είδους, καλύπτοντας από τα πρώτα έργα του Edward S. Curtis
και του Dziga Vertov, έως τις σύγχρονες τάσεις της ψηφιακής εποχής, όπου τα
ντοκιμαντέρ επηρεάζονται από νέες τεχνολογίες και διαδίδονται μέσω πλατφόρμων
όπως το Netflix, το YouTube και το Vimeo. Στη συνέχεια, εξετάζονται τα διαφορετικά
είδη και οι τεχνικές του ντοκιμαντέρ, όπως οι αφηγηματικές προσεγγίσεις (π.χ.
συνεντεύξεις, μοντάζ, voice-over), αλλά και η διάκριση μεταξύ ντοκιμαντέρ και
μυθοπλασίας. Επίσης, αναλύεται η χρήση αρχειακού υλικού, η σεναριογραφία και η
ηχητική σχεδίαση, ενώ δίνεται έμφαση στις αφηγηματικές και τεχνικές προσεγγίσεις
που χρησιμοποιούν οι δημιουργοί για να επικοινωνήσουν την πραγματικότητα. Η
εργασία εστιάζει και στον ρόλο του ντοκιμαντέρ στην κοινωνία, τονίζοντας τη
σημασία του ως εργαλείο κοινωνικού και πολιτικού ακτιβισμού και ως μέσο
διαμόρφωσης της κοινής γνώμης. Παράλληλα, γίνεται αναφορά στον εκπαιδευτικό
και ενημερωτικό του ρόλο, καθώς και στην καλλιτεχνική του διάσταση. Ηθικά και
δεοντολογικά ζητήματα εξετάζονται επίσης, με έμφαση στη διαχείριση προσωπικών
δεδομένων και στην αντικειμενικότητα, ενώ αναδεικνύεται η ανάγκη σεβασμού των
δικαιωμάτων των συμμετεχόντων και η ηθική ευθύνη των δημιουργών. Η
τεχνολογική πρόοδος και η εισαγωγή εργαλείων όπως η εικονική πραγματικότητα
(VR), τα drones και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν επαναπροσδιορίσει την
παραγωγή και την προβολή των ντοκιμαντέρ, προσφέροντας νέες δυνατότητες
αφήγησης και ευρύτερη προσβασιμότητα. Τέλος, μέσω της ανάλυσης του
ντοκιμαντέρ Φεστιβάλ Γρίφων Καστελόριζου, η εργασία παρουσιάζει τη διαδικασία
παραγωγής ενός ντοκιμαντέρ, καταγράφοντας τα στάδια από την επιλογή θέματος
έως τη μεταπαραγωγή και την εξαγωγή του τελικού προϊόντος. Εξετάζονται οι
τεχνικές προκλήσεις, ο ρόλος της τεχνολογίας και η συμβολή της σε ένα ποιοτικό
αποτέλεσμα, ενώ αποτυπώνεται και ο απόηχος του φεστιβάλ στα παιδιά των
ακριτικών περιοχών, αναδεικνύοντας τη σημασία τέτοιων πρωτοβουλιών. Συνολικά,
η εργασία καταλήγει στο ότι το ντοκιμαντέρ εξελίσσεται διαρκώς, προσαρμόζεται
στις κοινωνικές και τεχνολογικές αλλαγές και διατηρεί τον ρόλο του ως σημαντικό
εργαλείο επικοινωνίας, παιδείας και πολιτιστικής έκφρασης. | el |
dc.format.extent | 62 | el |
dc.language.iso | el | el |
dc.publisher | Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής | el |
dc.rights | Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές | * |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές | * |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Ντοκιμαντέρ | el |
dc.subject | Καστελόριζο | el |
dc.subject | Φεστιβάλ Γρίφων | el |
dc.subject | Κοινωνικά ζητήματα | el |
dc.subject | Συνεντεύξεις | el |
dc.subject | Αρχειακό υλικό | el |
dc.subject | Πολιτισμική αναπαράσταση | el |
dc.subject | Κοινωνική επίδραση | el |
dc.subject | Αφήγηση | el |
dc.subject | Documentary | el |
dc.subject | Puzzle Festival | el |
dc.subject | Επιστήμη | el |
dc.subject | Φυσικές επιστήμες | el |
dc.subject | Science | el |
dc.subject | Πειράματα | el |
dc.title | Ντοκιμαντέρ Φεστιβάλ Γρίφων Καστελορίζου | el |
dc.title.alternative | Kastelorizo Puzzle Festival Documentary | el |
dc.type | Πτυχιακή εργασία | el |
dc.contributor.committee | Ξανθοπούλου, Ζωή | |
dc.contributor.committee | Τσινάρογλου, Αριστείδης | |
dc.contributor.faculty | Σχολή Εφαρμοσμένων Τεχνών & Πολιτισμού | el |
dc.contributor.department | Τμήμα Φωτογραφίας και Οπτικοακουστικών Τεχνών | el |
dc.description.abstracttranslated | This paper explores the documentary as a genre, analyzing its historical evolution,
distinctive features and societal role. Beginning with the definition and fundamental
characteristics of documentaries, the study delves into the historical trajectory of the
genre, spanning from the early works of Edward S. Curtis and Dziga Vertov to
contemporary trends of the digital age, where documentaries are influenced by new
technologies and distributed via platforms such as Netflix, YouTube, and Vimeo. The
paper further examines the different types and techniques of documentaries,
including narrative approaches (e.g., interviews, montage, voice-over), as well as the
distinction between documentary and fiction. It analyzes the use of archival material,
scriptwriting, and sound design, with emphasis on the narrative and technical
methods employed by creators to convey reality. The research highlights the role of
documentaries in society, emphasizing their significance as tools for social and
political activism and as mediums for shaping public opinion. Additionally, it
references their educational and informative roles as well as their artistic dimensions.
Ethical and deontological issues are also discussed, with a focus on managing personal
data and maintaining objectivity, while stressing the importance of respecting
participants' rights and the ethical responsibilities of creators. Technological
advancements and the introduction of tools like virtual reality (VR), drones, and social
media have redefined documentary production and distribution, offering new
storytelling possibilities and broader accessibility. Finally, through the analysis of the
Kastellorizo Puzzle Festival documentary, it is presented the production process of a
documentary, detailing the stages from topic selection to post-production and the
final output. It examines technical challenges, the role of technology, and its
contribution to a quality outcome, while highlighting the festival’s impact on children
in remote regions, showcasing the importance of such initiatives. Overall, the study
concludes that the documentary is constantly evolving, adapting to social and
technological changes, while maintaining its role as a vital tool for communication,
education, and cultural expression. | el |