Το burn out των εργοθεραπευτών στο πλαίσιο λειτουργίας διεπιστημονικής ομάδας για τη διάγνωση και τη θεραπευτική πρόταση σε εφήβους
Burnout among occupational therapists in the context of an interdisciplinary team for the diagnosis and treatment proposal in adolescent
Keywords
Βιβλιογραφική ανασκόπηση ; Burnout ; Εργοθεραπεία ; Διεπιστημονική ομάδα ; ΈφηβοιAbstract
Το φαινόμενο του burnout στον εργασιακό χώρο ή αλλιώς του συνδρόμου επαγγελματικής
εξουθένωσης έχει απασχολήσει ιδιαίτερα την επιστημονική κοινότητα από τα τέλη της
δεκαετίας του 1970 όταν έκανε την πρώτη βιβλιογραφική εμφάνισή του. Τόσο οι εκφάνσεις
όσο και οι επιπτώσεις του στον χώρο της παροχής υπηρεσιών υγείας, ειδικότερα, έχουν
αποτελέσει αντικείμενο υψηλού ενδιαφέροντος στην επιστημονική έρευνα δημιουργώντας
την ανάγκη για ολοένα και πιο εξειδικευμένες σχετικές μελέτες. Η εν λόγω εργασία,
επικεντρώνεται στην μελέτη του burnout μίας συγκεκριμένης ειδικότητας επαγγελματιών
υγείας, αυτής των εργοθεραπευτών, υπό το πρίσμα της αλληλεπίδρασής τους σε μία
διεπιστημονική ομάδα παιδοψυχιατρικού χαρακτήρα εστιασμένη στην παρέμβαση σε
εφήβους. Τοποθετώντας, λοιπόν, τους εργοθεραπευτές στο πλαίσιο της συνεργασίας με τα
υπόλοιπα μέλη της διεπιστημονικής ομάδας, η διερεύνηση θα ξεκινήσει με την σκιαγράφηση
της ίδιας της ομάδας ιστορικά, αλλά και μορφολογικά και θα συνεχίσει κατ’ ομοίωση με τη
μελέτη του burnout σε μία προσπάθεια εξεύρεσης της εννοιολογικής τους σύνδεσης. Σε αυτή
την προσπάθεια, θα συνδράμει η περιγραφή και η ανάλυση της ηλικιακής κατηγορίας των
εφήβων, καθώς και της εργοθεραπευτικής πρακτικής που απευθύνεται στον συγκεκριμένο
πληθυσμό πάντοτε υπό το πρίσμα της διεπιστημονικότητας. Με αυτό τον τρόπο, θα
πραγματοποιηθεί μία εκτενέστερη μελέτη του burnout των εργοθεραπευτών που
ασχολούνται με την ηλικιακή ομάδα των εφήβων κι εργάζονται στο πλαίσιο διεπιστημονικής
ομάδας. Τέλος, προτείνονται στρατηγικές αντιμετώπισης του εν λόγω burnout για τη
βελτίωση τόσο της ποιότητας ζωής των ίδιων των εργοθεραπευτών όσο και της ποιότητας
των θεραπευτικών παρεμβάσεων που αυτοί παρέχουν στους εφήβους.
Abstract
The phenomenon of burnout in the workplace has been of particular concern to the scientific
community since the late 1970s when it first appeared in the literature. Both its
manifestations and its effects on the provision of health services, in particular, have been the
subject of high interest in scientific research, creating the need for increasingly specialized
relevant studies. This literature review focuses on the study of burnout among a specific
specialty of health professionals, occupational therapists, through the prism of their
interaction in an interdisciplinary team focused on adolescent intervention. Before studying
occupational therapists’ collaboration with the other members of the interdisciplinary team,
the investigation will begin by outlining the team itself historically and morphologically and
will continue in the same pattern as the study of burnout in an attempt to find their conceptual
connection. To achieve this, while remaining in the context of interdisciplinarity the
description and analysis of the age group of adolescents as well as of the occupational therapy
practice that is addressed to the specific population will be determining. In this way, it will be
possible to study in more detail the burnout among occupational therapists who deal with the
age group of adolescents and work within an interdisciplinary team. Finally, strategies to deal
with this burnout are proposed to improve both the life quality of occupational therapists
themselves and the quality of therapeutic interventions that they provide to adolescents.