Η δυναμική της Εργοθεραπευτικής παρέμβασης στο πλαίσιο λειτουργίας διεπιστημονικής ομάδας για τη διάγνωση και τη θεραπευτική πρόταση σε εφήβους
The dynamics of Occupational Therapy intervention in the context of an interdisciplinary team for the diagnosis and therapeutic proposal in adolescence
Keywords
Διεπιστημονική ; Ομάδα ; Εργοθεραπεία ; Παρέμβαση ; Εφηβεία ; ΑξιολόγησηAbstract
Η σύγχρονη κοινωνία αντιλαμβάνεται τον άνθρωπο ως πολύπλοκο οργανισμό, που
ασχολείται με ποικίλες δραστηριότητες και οι απαιτήσεις του συνεχώς πληθαίνουν.
Ο τομέας της φροντίδας υγείας αντιπροσωπεύει μία από τις πτυχές της κοινωνίας που
έχει κάνει βήματα προς τη βελτίωση των υπηρεσιών της, προκειμένου να
αντιμετωπίσει επαρκώς την πολυποκότητα του ανθρώπινου οργανισμού. Σε ότι
αφορά την υγεία του σύγχρονου ανθρώπου, η στείρα ιατροφαρμακευτική φροντίδα
μοιάζει να μην είναι πλέον αρκετή ώστε να τον ικανοποιεί. Αξίζει να σημειωθεί, πως
οι ανάγκες του διαφοροποιούνται σημαντικά, ανάλογα με την ηλικία του. Ιδιαίτερα
κατά την εφηβεία, το άτομο καλείται να αντιμετωπίσει σημαντικές αλλαγές, οι
οποίες τον τοποθετούν σε μια ηλικιακή ομάδα με αυξημένες ανάγκες σχετικά με την
ψυχική υγεία. Ως απάντηση σε όλες αυτές τις αυξημένες ανάγκες, μέσα από τις
δομές υγείας αναπτύχθηκαν διεπιστημονικές ομάδες για την παροχή μιας πιο
ολιστικής αντιμετώπισης.
Οι εργοθεραπευτές ως μέλη των διεπιστημονικών ομάδων, ασχολούνται με την
επίδοση στις δραστηριότητες καθημερινής ζωής (ΔΚΖ), αλλά και την επίδοση του
ατόμου στις δραστηριότητες που έχουν νόημα για το ίδιο. Και τα δύο αυτά πεδία
δραστηριοτήτων βρίσκονται στο κέντρο των εξελίξεων στην αναπτυξιακή φάση της
εφηβείας, η οποία αποτελεί τη μετάβαση από την παιδική ηλικία στην ενηλικίωση.
Μέσα από τη διεπιστημονική ομάδα, ο εργοθεραπευτής συμβάλλει σημαντικά στη
διαμόρφωση του θεραπευτικού προγράμματος του εφήβου αξιολογώντας τον ίδιο,
την οικογένεια και το ευρύτερο περιβάλλον του. Ο έφηβος χρειάζεται να
διασφαλίσει μια ομαλή πορεία προς την ενήλικη ζωή, να αναπτύξει δεξιότητες
διαχείρισης καταστάσεων, να γίνει πιο ανεξάρτητος, να εμπλέκεται ενεργά και με
ασφαλή τρόπο στις δραστηριότητες της καθημερινότητάς του, αλλά και να διατηρεί
υγιείς σχέσεις με τον εαυτό του και τους άλλους.
Abstract
Modern society has come to realize the complexity of the human nature and has
expanded its understanding regarding the diversity of human occupations, but also
the increasingly higher expectations that the modern population is confronted with.
The healthcare sector represent one the aspects of society that has been making
steps towards improving its services in order to adequately address the multiplicity
of the human organism. It is becoming evident that the sheer biomedical and
pharmaceutical treatment approach cannot cover sufficiently the totality of the
human health problems. It is also valuable to understand that human needs can
differ significantly within different age groups. Adolescence is a period characterized
by important biological and emotional changes, deeming adolescents a group with
increased needs for psychological care. The constitution of interdisciplinary teams
within healthcare has enabled the support of this age group by offering a holistic
approach in addressing those needs.
Occupational therapy, as part of these interdisciplinary teams, specializes in
evaluating and improving the status of individuals regarding their performance in
activities of daily living (ADL). Further focus is given in supporting the individual in
activities that are considered meaningful specifically to them. Both kinds of activities
are viewed as highly significant for adolescents, as they account for a large portion of
the changes taking place within the transitional period from childhood to adulthood.
The role of the occupational therapist, within the interdisciplinary team, lies upon
composing a therapeutical intervention based on the evaluation of the adolescent
itself, but also their family and social environment. The adolescent requires a smooth
and balanced transition towards adulthood in order to be able to adequately handle
a variety of situations and to be self-confident in their ability to do so. Finally, it is
crucial that the individual develops a sense of independence and is able to actively
and safely participate in daily life activities, but also to cultivate healthy and
meaningful relationships with themselves and the people in their environment.