Μελέτη της συνεισφοράς της ναυτιλίας-ναυσιπλοΐας στην ατμοσφαιρική ρύπανση σε τοπική και παγκόσμια κλίμακα
Study of shipping-navigation contribution on air pollution at a locally and globally level
Διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Τσακματζιάν, Κριστίν
Ημερομηνία
2021-10-04Επιβλέπων
MOUSTRIS, KONSTANTINOSΛέξεις-κλειδιά
Ατμοσφαιρική ρύπανση ; Ναυτιλία ; Ναυσιπλοΐα ; Εκπομπές αερίων ρύπων ; Ποιότητα αέραΠερίληψη
Η παρούσα διπλωματική εργασία ασχολείται με τη συνεισφορά της ναυτιλίας-ναυσιπλοΐας στην ατμοσφαιρική ρύπανση, αρχικά σε παγκόσμια κλίμακα, ώστε να υπάρχει μια γενική εικόνα της συνεισφοράς αυτής και έπειτα σε τοπική, εστιάζοντας στη χώρα μας την Ελλάδα για να δούμε τι συμβαίνει, πιο συγκεκριμένα, εκεί. Αρχικά, ορίστηκε η έννοια της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και αναλύθηκαν οι πέντε βασικοί ρύποι με βάση τις φυσικές και χημικές τους ιδιότητες, τις πηγές εκπομπής τους καθώς και τις επιπτώσεις στο περιβάλλον και την υγεία. Στη συνέχεια, σε παγκόσμια κλίμακα αναφέρθηκαν έξι απ’τα μεγαλύτερα και πολυσύχναστα λιμάνια του κόσμου, εκ των οποίων τα πέντε βρίσκονταν εκτός Ε.Ε. και περιγράφτηκαν όσον αφορά την ιστορία τους, την επέκταση και τη συνεχής ανάπτυξή τους και φυσικά την κινητικότητα τους και τη συσχέτισή τους με την ατμοσφαιρική ρύπανση. Ωστόσο, σε τοπική κλίμακα, αφού αναλύθηκε η ναυτιλία και η ατμοσφαιρική ρύπανση στην Ελλάδα, με τον ίδιο ακριβώς τρόπο όπως και στην παγκόσμια κλίμακα, μελετήθηκε το μεγαλύτερο και σημαντικότερο λιμάνι της χώρας, ο Πειραιάς(Piraeus) καθώς και δύο εξίσου πολύ βασικά λιμάνια. Μετέπειτα, θέλοντας να γίνει κατανοητή η συσχέτιση της ναυτιλίας-ναυσιπλοΐας με την ατμοσφαιρική ρύπανση, σε πρώτη φάση έγινε μια μικρή ανάλυση όσον αφορά τις διάφορες κατηγορίες πλοίων που υπάρχουν και πως συνεισφέρουν οι εκπομπές ρύπων τους στην ατμοσφαιρική ρύπανση. Ενώ, μελετήθηκαν και οι μέθοδοι υπολογισμού των ρύπων στα πλοία. Ύστερα, αναφέρθηκαν και αναλύθηκαν όλες οι τεχνολογίες αντιρρύπανσης στη ναυτιλία-ναυσιπλοΐα και διατυπώθηκαν κάποιες σκέψεις και προτάσεις νέων τεχνολογιών και μέτρων αντιρρύπανσης. Τέλος, βάσει των τιμών ανά ρύπο που είχαν συλλεχθεί για κάθε λιμάνι και για τις δύο κλίμακες, δημιουργήθηκαν τα αντίστοιχα διαγράμματα για καθένα από τους ρύπους, τα οποία σχολιάστηκαν και συγκρίθηκε, ειδικότερα, το λιμάνι του Πειραιά(Piraeus) με το μοναδικό ευρωπαϊκό λιμάνι στην παγκόσμια κλίμακα. Επίσης, δόθηκαν κάποιες προτάσεις και μέτρα για το μέλλον, για τη μείωση και τον έλεγχο της εκπομπής ρύπων από τα πλοία καθώς και γενικότερα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης που προέρχεται από τη ναυτιλία-ναυσιπλοΐα.
Περίληψη
The present dissertation deals with the contribution of shipping to air pollution, first on a global scale, in order to have a general picture of this contribution and then on a local scale, focusing on Greece to see what is happening there. Firstly, the concept of air pollution was defined and the five main pollutants were analysed in terms of their physical and chemical properties, their emission sources and their effects on health and the environment. Six of the world's largest and busiest ports, five of which were located outside the EU, were then reported on a global scale and described in terms of their history, their expansion and continued growth, and of course their mobility and their correlation with air pollution. However, on a local scale, after analysing shipping and air pollution in Greece, in exactly the same way as on a global scale, the largest and most important port of the country, Piraeus, and two equally important ports were studied. Subsequently, in order to understand the link between shipping and air pollution, a small analysis was firstly made of the different categories of ships that exist and how their pollutant emissions contribute to air pollution. The methods of calculating pollutants on ships were also studied. Afterwards, all anti-pollution technologies in shipping and navigation were mentioned and analysed and some thoughts and proposals for new anti-pollution technologies and measures were made. Finally, based on the values per pollutant collected for each port and for both scales, the corresponding charts for each of the pollutants were created, which were commented and compared, in particular, the port of Piraeus with the only European port in the global scale. Some proposals and measures for the future to reduce and control the emission of pollutants from ships as well as air pollution from shipping in general were also given.