Εργοθεραπεία και Υποστηρικτική Τεχνολογία στο Σχολικό Περιβάλλον
Occupational Therapy and Assistive Technology within the School Environment
Λέξεις-κλειδιά
Εργοθεραπεία ; Υποστηρικτική τεχνολογία ; Σχολικό περιβάλλονΠερίληψη
Θεωρητικό υπόβαθρο: Η εργοθεραπευτική πρακτική στο σχολικό περιβάλλον είναι
ένα συνεχώς αυξανόμενο πεδίο ενδιαφέροντος. Ο ρόλος των εργοθεραπευτών στα
σχολεία εξελίσσεται και προσαρμόζεται σύμφωνα με τις νέες τάσεις που αφορούν
την εκπαίδευση. Μια εξ’ αυτών είναι η ένταξη των παιδιών με αναπηρία σε γενικά
σχολεία. Ο ρόλος της υποστηρικτικής τεχνολογίας για την ένταξη είναι κομβικός.
Σκοπός: Ανασκόπηση της βιβλιογραφίας σχετικά με την εφαρμογή υποστηρικτικής
τεχνολογίας στο σχολικό περιβάλλον, και το ρόλο των εργοθεραπευτών στη
διαδικασία αυτή.
Μεθοδολογία: Ακολουθήθηκε η μεθοδολογία της αφηγηματικής βιβλιογραφικής
ανασκόπησης. Αναζητήθηκαν άρθρα σε τρείς βάσεις δεδομένων και τέσσερα
επιστημονικά περιοδικά εργοθεραπείας. Οι αναζητήσεις πραγματοποιήθηκαν
ξεχωριστά για κάθε ερευνητικό ερώτημα. Αρχικά διερευνήθηκαν οι κατηγορίες του
εξοπλισμού υποστηρικτικής τεχνολογίας για το σχολικό περιβάλλον, στη συνέχεια οι
πληθυσμοί που χρησιμοποιούν υποστηρικτική τεχνολογία στο σχολικό περιβάλλον,
έπειτα ο τρόπος εφαρμογής, και τέλος ο ρόλος των εργοθεραπευτών.
Αποτελέσματα: Ανάμεσα στα άρθρα που συμπεριλήφθηκαν (n=47) τα δεκαοκτώ
απαντούσαν στο πρώτο ερευνητικό ερώτημα, είκοσι στο δεύτερο, και εννέα στο
τρίτο. Ως προς το πρώτο ερευνητικό ερώτημα, αναδείχθηκαν συνολικά επτά
κατηγορίες εξοπλισμού για το σχολικό περιβάλλον. Η συχνότερα αναφερόμενη
κατηγορία (n= 8) ήταν το Λογισμικό Ηλεκτρονικού Υπολογιστή, το οποίο
περιλαμβάνει εκπαιδευτικά προγράμματα και εφαρμογές. Για το δεύτερο ερευνητικό
ερώτημα, σημειώθηκαν εννέα διαφορετικοί πληθυσμοί, με συχνότερα
αναφερόμενους πληθυσμούς τους μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες (n=6) και τους μαθητές με Αναπτυξιακές Διαταραχές (n=6). Η εφαρμογή υποστηρικτικής
τεχνολογίας δεν ακολούθησε κάποια συγκεκριμένη διαδικασία. Η υποστηρικτική
τεχνολογία εφαρμόστηκε με σκοπό την ενίσχυση των ακαδημαϊκών δεξιοτήτων.
Τέλος, για το τρίτο ερευνητικό ερώτημα, οι εργοθεραπευτές φάνηκε να συμμετέχουν
περισσότερο στη διαδικασία αξιολόγησης και επιλογής της κατάλληλης
υποστηρικτικής τεχνολογίας.
Συμπέρασμα: Η παρούσα ανασκόπηση ανέδειξε τον εξοπλισμό υποστηρικτικής
τεχνολογίας που χρησιμοποιείται στο σχολικό περιβάλλον και τους πληθυσμούς που
τη χρησιμοποιούν, και παρουσιάζει τα πλέον πρόσφατα ερευνητικά δεδομένα
σχετικά με την εφαρμογή της υποστηρικτικής τεχνολογίας και το ρόλο των
εργοθεραπευτών στη διαδικασία αυτή.
Περίληψη
Background: Occupational therapy practice within the school environment is an
ever-increasing field of interest. Occupational therapists’ role in schools is evolving
and adapting according to the current trends in education. One of them is the
inclusion of students with disabilities in mainstream schools. The role of assistive
technology for inclusion is crucial.
Objective: This study aims to conduct a review of the literature in regard to the
implementation of assistive technology within the school environment, and the
occupational therapists' role in this procedure.
Methodology: The methodology of the narrative literature review was followed.
Article search was performed on three databases and four occupational therapy
journals. Data search was performed separately for each of the research questions.
First, assistive technology equipment categories for the school environment, then
student populations who used assistive technology and its impementations, and
lastly the role of occupational therapists, were investigated
Results: Among the articles that were included (n=47), eighteen answer the first
research question, twenty the second research question, and nine the third research
question. As for the first research question, seven equipment categories for the
school environment emerged. The most frequently mentioned category (n=8) is
Computer Software, which includes educational programs and applications. As for
the second research question, nine student populations were noted, the most
frequently mentioned populations being students with Learning Disabilities (n=6) and
students with Developmental Disabilities (n=6). No specific procedure was followed
in the implementation of assistive technology. Assistive technology was used in
order to enhance academic skills. Lastly, as for the third research question,
occupational therapists participated mostly in the assessment and selection of the
appropriate assistive technology.
Conclusion: This review showed the assistive technology equipment within the
school environment, and the populations who use it, and presents the most current
scientific data regarding the implementation of assistive technology and occupational
therapists' role in this procedure