Η αποτελεσματικότητα της εκπαίδευσης, στη μείωση της επιβάρυνσης των φροντιστών ασθενών με άνοια
The effectiveness of education, in reducing the burden of caregivers of patients with dementia
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Μπαράκου, Βασιλική
Ημερομηνία
2022-03-15Επιβλέπων
Kalogianni, AntoniaΛέξεις-κλειδιά
Άνοια ; Φροντιστές ; Εκπαίδευση ; Επιβάρυνση ; Εκπαιδευτικές παρεμβάσεις ; Ψυχοεκπαιδευτικές παρεμβάσειςΠερίληψη
Εισαγωγή: Τα συμπτώματά της άνοιας, η προοδευτική γνωστική και λειτουργική έκπτωση και τα προβλήματα συμπεριφοράς προκαλούν συχνά επιβάρυνση στους φροντιστές των ασθενών με άνοια. Ποικίλες παρεμβάσεις όπως η συμβουλευτική, η εκπαιδευτική παρέμβαση και η ψυχοεκπαίδευση, έχουν εφαρμοστεί για τη τη μείωση της επιβάρυνσης των φροντιστών των ασθενών με άνοια με αντιφατικά όμως αποτελέσματα.
Σκοπός: Σκοπός της μελέτης ήταν η διερεύνηση της επίδρασης της εκπαιδευτικής παρέμβασης στη μείωση της επιβάρυνσης των φροντιστών ασθενών με άνοια.
Μεθοδολογία: Διενεργήθηκε συστηματική ανασκόπηση της διεθνούς και ελληνικής βιβλιογραφίας. στις βάσεις δεδομένων «Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης», Pubmed και Scopus και βασίστηκε στην πρόταση για συστηματικούς ελέγχους και μετα- αναλύσεις PRISMA. Επιλέχθηκαν τυχαιοποιημένες ή/και οιονεί πειραματικές μελέτες οι οποίες διερεύνησαν την επιβάρυνση των φροντιστών ασθενών με οποιοδήποτε τύπο άνοιας, στους οποίους εφαρμόστηκε οποιαδήποτε εκπαιδευτική παρέμβαση. Οι μελέτες ήταν δημοσιευμένες στην αγγλική ή ελληνική γλώσσα και στο χρονικό διάστημα από το 2005 μέχρι και το 2019. Οι λέξεις ευρετηριασμού που χρησιμοποιήθηκαν στην αναζήτηση ήταν συνδυασμός των όρων: «Dementia», «Caregivers», «Education», «EducationalORPshychoeducationalinterventions», «Burden». Μελέτες που δεν περιέγραφαν λεπτομερώς την εκπαιδευτική παρέμβαση ή η παρέμβαση περιελάμβανε χρήση φαρμάκων ή βοήθεια στη φροντίδα από επαγγελματία με ή χωρίς αμοιβή αποκλείστηκαν αποκλείστηκαν.
Αποτελέσματα: Συμπεριλήφθηκαν δέκα μελέτες. Οι έξι μελέτες που εφάρμοσαν κάποια ψυχοεκπαιδευτική παρέμβαση κατάφεραν να μειώσουν στατιστικά σημαντικά την επιβάρυνση των φροντιστών ενώ σε καμία μελέτη δεν παρατηρήθηκε αύξηση της επιβάρυνσης. Μείωση της επιβάρυνσης παρατηρήθηκε κυρίως στις μελέτες που η ψυχοεκπαίδευση περιελάμβανε τεχνικές ενδυνάμωσης της υγείας του φροντιστή, της αυτοφροντίδας και κυρίως προσπάθησε να κινητοποιήσει τους φροντιστές να συμμετέχουν σε δραστηριότητες αναψυχής και στη δημιουργία θετικών συναισθημάτων.
Συμπεράσματα. Οι εξατομικευμένες ψυχοεκπαιδευτικές παρεμβάσεις και η δυνατότητα επιλογής εκπαιδευτικών ενοτήτων μπορούν να μειώσουν την επιβάρυνση των φροντιστών ασθενών με άνοια. Οι νοσηλευτές διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στο σχεδιασμό και εφαρμογή αυτών των παρεμβάσεων και συνεπώς μπορούν να συμβάλλουν στη μείωση της επιβάρυνσης των φροντιστών ασθενών με άνοια.
Περίληψη
Introduction: The symptoms of dementia, progressive cognitive and functional impairment and behavioral problems often burden caregivers of patients with dementia. A variety of interventions, such as counseling, educational intervention and psychoeducation, have been implemented to reduce the burden on caregivers of patients with dementia but with conflicting results.
Aim: The aim of the study was to investigate the effect of educational intervention on reducing the burden on caregivers of patients with dementia.
Methodology: A systematic review of the international and Greek literature was conducted. in the "National Documentation Center", Pubmed and Scopus databases and was based on PRISMA. Randomized controlled and / or quasi-experimental studies were selected which investigated the effect of any educational intervention on reducing the burden on caregivers of patients with dementia. The studies were published in English or Greek between 2005 to 2019. The key words used in the search were a combination of the terms: "Dementia", "Caregivers", "Education", "EducationalORPshychoeducationalinterventions", " Burden ». Studies that did not describe in detail the educational intervention or the intervention included the use of medication or care assistance by a professional with or without pay were excluded.
Results: Ten studies were included. Six studies that implemented a psychoeducational intervention managed to reduce the burden of caregivers, while no study showed an increase in the burden. A reduction in the burden was observed mainly in the studies that the psychoeducation included techniques of strengthening the caregiver's health, self-care and mainly tried to encourage the caregivers to participate in leisure activities and to create positive emotions.
Conclusions. Individualized and tailored to caregivers’ needs psychoeducational interventions can reduce the burden on caregivers of patients with dementia. Nurses play an important role in the planning and implementation of these interventions and therefore can help reduce the burden on caregivers of dementia patients.