Show simple item record

“Γνώσεις, Απόψεις και Στάσεις των Εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Τυπικής Εκπαίδευσης για Θέματα Σεξουαλικής Αγωγής”

dc.contributor.advisorΛυκερίδου, Αικατερίνη
dc.contributor.authorΛαδοπούλου, Αγγελική Μαρία
dc.date.accessioned2022-06-09T09:30:21Z
dc.date.available2022-06-09T09:30:21Z
dc.date.issued2022-06-06
dc.identifier.urihttps://polynoe.lib.uniwa.gr/xmlui/handle/11400/2317
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26265/polynoe-2168
dc.description.abstractΗ ενημέρωση και εκπαίδευση των παιδιών για τη σύναψη υγιών σχέσεων και τη διαχείριση αρνητικών συναισθημάτων σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (ΠΟΥ), καλείται «σεξουαλική αγωγή», αποτελώντας τη σπουδαιότερη και αποτελεσματικότερη μορφή δράσης για τη πρωτογενή πρόληψη. Σταδιακά, εξοπλίζει τα παιδιά και τους νέους με πληροφορίες, δεξιότητες και θετικές αξίες με σκοπό να κατανοούν και να απολαμβάνουν τη σεξουαλικότητά τους, να έχουν ασφαλείς και ικανοποιητικές σχέσεις και να είναι υπεύθυνοι για τη σεξουαλική υγεία τόσο τη δική τους όσο και των άλλων (WHO, 2010). Η εκπαίδευση αυτή θα πρέπει να ξεκινάει από μικρή ηλικία και να πραγματοποιείται τόσο στο σχολείο όσο και στο σπίτι. Κάθε κράτος εφαρμόζει με διαφορετικό τρόπο σχολικά προγράμματα σεξουαλικής αγωγής. Τα προγράμματα αυτά διαφέρουν στην ηλικία έναρξης, στο ηλικιακό φάσμα, στην μεθοδολογία και φυσικά στην αποτελεσματικότητα. Στην πλειονότητά τους, τα προγράμματα σπουδών στις δυτικές κοινωνίες δεν φαίνεται να έχουν εκσυγχρονιστεί από αυτά τα του 20ου αιώνα, με αποτέλεσμα να υπάρχουν αρκετές ελλείψεις σε θεματικές που σχετίζονται με τις σύγχρονες ανάγκες και απαιτήσεις της κοινωνίας (Gunther, 2000). Σκοπός αυτής της εργασίας είναι να μελετήσει και να εντοπίσει την ετοιμότητα καθώς και τη διάθεση των Εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Τυπικής Εκπαίδευσης που σχετίζονται με την υλοποίηση προγραμμάτων σεξουαλικής αγωγής σε σχολεία της Δευτεροβάθμιας Τυπικής Εκπαίδευσης. Η μελέτη διεξήχθη μεταξύ Ιουλίου και Νοεμβρίου 2021. Στην παρούσα έρευνα συμμετείχαν 510 Εκπαιδευτικοί Δευτεροβάθμιας Τυπικής Εκπαίδευσης (Εκπαιδευτικοί Γυμνασίου – Γενικού Λυκείου – Επαγγελματικού Λυκείου) όλων των ειδικοτήτων. Η μελέτη πραγματοποιήθηκε μέσω διαδικτύου με τη χρήση ηλεκτρονικού ανώνυμου ερωτηματολογίου και οι εκπαιδευτικοί κλήθηκαν να απαντήσουν σχετικά με την εξοικείωσή τους με τους όρους Σεξουαλική Αγωγή, Οικογενειακός Προγραμματισμός, ΛΟΑΤΚΙ+ άτομα, Σεξουαλικά και Αναπαραγωγικά Δικαιώματα, Αναπαραγωγικά Δικαιώματα και Έμφυλες Ταυτότητες. Επίσης, ερωτήθηκαν σχετικά με την αποτελεσματικότητα των διαφόρων μεθόδων αντισύλληψης, όσον αφορά την προφύλαξη από τα ΣΜΝ, καθώς και την ανεπιθύμητη εγκυμοσύνη. Επιπρόσθετα, ερωτήθηκαν σχετικά με τους τρόπους μετάδοσης των ΣΜΝ. Ακόμα, οι εκπαιδευτικοί κλήθηκαν να απαντήσουν σε ερωτήσεις σχετικά με τις απόψεις τους για την υλοποίηση προγραμμάτων Σεξουαλικής Αγωγής στα σχολεία, εάν την θεωρούν σημαντική, σε ποια βαθμίδα θα πρέπει να αναφέρονται οι διάφορες θεματικές της ενότητες, εάν οι ίδιοι επιχειρούν να συμπεριλάβουν την Σεξουαλική Αγωγή κατά το διδακτικό τους έργο και εάν όχι, τι είναι αυτό που τους εμποδίζει. Τέλος, ερωτήθηκαν για το τι επιθυμούν προκειμένου να συμπεριλάβουν στο διδακτικό τους έργο τη Σεξουαλική Αγωγή αλλά και για το ποιόν επαγγελματία θεωρούν ως καταλληλότερο προκειμένου να είναι περισσότερο αποδοτική η Σεξουαλική Αγωγή στα σχολεία. Το 96,1% των εκπαιδευτικών δήλωσαν πως η Σεξουαλική Αγωγή δεν πραγματοποιείται σε ικανοποιητικό επίπεδο στο σχολείο. Αν και το 94,9% των εκπαιδευτικών δήλωσαν πως η Σεξουαλική αγωγή στα σχολεία είναι σημαντική, μόνο το 41,4% υποστήριξε πως προσπαθεί να τη συμπεριλάβει κατά το διδακτικό του έργο στους μαθητές. Από το υπόλοιπο 58,6% που απάντησε αρνητικά το 47,4% υποστήριξε σε μεγάλο βαθμό πως εμπόδιο για την εφαρμογή της, αποτελεί το γεγονός πως δεν έχουν τα κατάλληλα εγχειρίδια – βιβλία, το 43,5% υποστήριξε πως δεν τους το επιτρέπει το πρόγραμμα σπουδών, το 42,8% πως δεν έχουν τις απαραίτητες γνώσεις, το 32,8% ότι δεν είναι δική τους αρμοδιότητα, το 32,3% δεν γνωρίζει πως μπορεί να μεταδώσει στα παιδιά αυτές τις γνώσεις και τέλος το 27,3% φοβάται τις αντιδράσεις των γονέων. Προκειμένου να συμπεριλάβουν τη σεξουαλική αγωγή στο διδακτικό τους έργο, το 85,9% των εκπαιδευτικών δήλωσε πως επιθυμεί επιμορφωτικά σεμινάρια, το 85,3% κατάλληλο εκπαιδευτικό υλικό και το 67,1% να υπάρχει η σεξουαλική αγωγή στο πρόγραμμα σπουδών. Τέλος, το 52,9% των συμμετεχόντων δήλωσε πως ο καταλληλότερος επαγγελματίας προκειμένου να είναι περισσότερο αποδοτική η σεξουαλική αγωγή στα σχολεία είναι ο εκπαιδευτικός ο οποίος θα είναι καταρτισμένος σε θέματα σεξουαλικής αγωγής και το 17,5% υποστήριξε πως καταλληλότερος επαγγελματίας είναι η Μαία/ευτής σε συνεργασία με το Κέντρο Υγείας της περιοχής. Για μία επιτυχή εφαρμογή προγραμμάτων Σεξουαλικής Αγωγής στα σχολεία απαιτείται αρχικά η κατάρτιση των εκπαιδευτικών στις ανάλογες ενότητες, η έκδοση καταλληλότερων εγχειριδίων και βιβλίων καθώς και η συμπερίληψη της Σεξουαλικής Αγωγής στα προγράμματα σπουδών.el
dc.format.extent173el
dc.language.isoelel
dc.publisherΠανεπιστήμιο Δυτικής Αττικήςel
dc.rightsΑναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.el*
dc.subjectΣεξουαλική αγωγήel
dc.subjectΜαθητέςel
dc.subjectΔευτεροβάθμια εκπαίδευσηel
dc.title“Γνώσεις, Απόψεις και Στάσεις των Εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Τυπικής Εκπαίδευσης για Θέματα Σεξουαλικής Αγωγής”el
dc.title.alternative“Knowledge and Attitudes of Teachers of Secondary Formal Education for Issues of Sex Education”el
dc.typeΜεταπτυχιακή διπλωματική εργασίαel
dc.contributor.committeeVivilaki, Victoria
dc.contributor.committeeΝάνου, Χριστίνα
dc.contributor.facultyΣχολή Επιστημών Υγείας & Πρόνοιαςel
dc.contributor.departmentΤμήμα Μαιευτικήςel
dc.contributor.masterΠροηγμένη και Τεκμηριωμένη Μαιευτική Φροντίδαel
dc.description.abstracttranslatedBackground: According to the World Health Organization (WHO), informing and educating children about healthy relationships and managing negative emotions is called "sex education", being the most important and effective form of primary pre-vention action. Gradually, it equips children and young people with information, skills and positive values in order to understand and enjoy their sexuality, to have safe and satisfying relationships and to be responsible for their own and others' sex-ual health (WHO, 2010). This training should start at an early age and take place both at school and at home. Each state implements school sex education programs differently. These programs vary in age of onset, age range, methodology and of course effectiveness. For the most part, curricula in Western societies do not seem to have been modernized from those of the 20th century, with the result that there are several shortcomings in top-ics related to the modern needs and requirements of society (Gunther, 2000). Objectives: The purpose of this study is to study and identify the readiness as well as the availability of Secondary Formal Education Teachers related to the implemen-tation of sex education programs in Secondary Formal Education schools. Method: The study was conducted between July and November 2021. In the present research participated 510 Teachers of Secondary Formal Education (Teachers of Gymnasium - General Lyceum - Vocational Lyceum) of all specialties. The study was conducted online using an electronic anonymous questionnaire and teachers were asked to respond regarding their familiarity with the terms Sex Education, Family Planning, LGBTQI + individuals, Sexual and Reproductive Rights, Repro-ductive Rights and. They were also asked about the effectiveness of various contra-ceptive methods in terms of prevention of STDs, as well as unwanted pregnancies. In addition, they were asked about the modes of transmission of STDs. Teachers were also asked to answer questions about their views on the implementation of Sex Edu-cation programs in schools, if they considered it important, to what extent its various topics should be mentioned, if they themselves attempt to include Sex Education during their teaching work and if not, what is stopping them. Finally, they were asked about what they want in order to include Sex Education in their teaching work but also about which professional they consider to be the most suitable in order for Sex Education to be more effective in schools. Results: 96.1% of teachers stated that Sex Education is not carried out satisfactorily at school. Although 94.9% of teachers said that sex education in schools is im-portant, only 41.4% said that they try to include it in their teaching work to students. Of the remaining 58.6% who answered negatively, 47.4% largely supported that the obstacle to its implementation is the fact that they do not have the appropriate man-uals - books, 43.5% stated that they are not allowed by 42.8% that they do not have the necessary knowledge, 32.8% that it is not their responsibility, 32.3% do not know how they can transmit this knowledge to children and finally 27.3% afraid of parents' reactions. In order to include sex education in their teaching work, 85.9% of the teachers stated that they want training seminars, 85.3% appropriate educational material and 67.1% that sex education should be included in the curriculum. Finally, 52.9% of the participants stated that the most suitable professional in order for sex education in schools to be more efficient is the teacher who will be trained in sex education and 17.5% stated that the most suitable professional is the Midwife / in collaboration with the Health Center of the area. Conclusion: For a successful implementation of Sex Education programs in schools, it is initially required the training of teachers in the relevant modules, the publica-tion of more appropriate textbooks and books as well as the inclusion of Sex Educa-tion in the curricula.el


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές
Except where otherwise noted, this item's license is described as
Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές