Ψηφιακή Τεχνολογία και Εκπαίδευση στα Χρόνια Έλκη
Digital Technology and Education in Chronic Ulcers
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Ευαγγελάκου, Αγορίτσα
Ημερομηνία
2022-05-19Επιβλέπων
Kalemikerakis, IoannisΛέξεις-κλειδιά
Νοσηλευτές ; Ψηφιακή εκπαίδευση ; Ηλεκτρονική μάθηση ; Επαγγελματίες υγείας ; Χρόνια έλκη ; Συνεχιζόμενη εκπαίδευσηΠερίληψη
Εισαγωγή: Η συνεχιζόμενη εκπαίδευση είναι σημαντική για την επικαιροποίηση των γνώσεων
και των δεξιοτήτων των επαγγελματιών υγείας. Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση μέσω της
αξιοποίησης της ψηφιακής τεχνολογίας αποτελεί μία εναλλακτική λύση της παραδοσιακής
εκπαίδευσης, κυρίως λόγω της πανδημίας COVID-19 και παρέχεται μέσω διαδικτύου με τη
χρήση ψηφιακών συσκευών.
Σκοπός: Σκοπός της παρούσας εργασίας ήταν η συστηματική ανασκόπηση της διαθέσιμης
βιβλιογραφίας ώστε να διερευνηθούν τα είδη και η αποτελεσματικότητα της ηλεκτρονικής
μάθησης με τη χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας σχετικά με τα χρόνια έλκη.
Μεθοδολογία: Η παρούσα εργασία αποτελεί συστηματική ανασκόπηση της βιβλιογραφίας και η
αναζήτηση έγινε στην ηλεκτρονική βάση δεδομένων Medline (Pubmed). Οι λέξεις κλειδιά που
χρησιμοποιήθηκαν ήταν οι εξής: Digital education, E-learning, Healthcare professionals, Nurses,
Chronic wounds, Pressure ulcers, Venous leg ulcers, Continuous medical education. Μεταξύ των
λέξεων κλειδιών χρησιμοποιήθηκε η λέξη OR και AND ανά περίπτωση. Συμπεριλήφθηκαν
μελέτες οι οποίες ήταν γραμμένες στην Αγγλική γλώσσα, είχαν δημοσιευτεί την τελευταία
δεκαετία και ήταν πρωτογενείς μελέτες.
Αποτελέσματα: Συμπεριλήφθηκαν επτά μελέτες (628 συμμετέχοντες). Όλες οι μελέτες
διερεύνησαν παρεμβάσεις σε νοσηλευτές ή φοιτητές νοσηλευτικής που εργάζονται σε
νοσοκομεία ή στην κοινότητα και όλες οι μελέτες εστίασαν στα έλκη πίεσης εκτός από μία που
εστίασε στα φλεβικά έλκη κάτω άκρων. Έξι μελέτες αξιολόγησαν τη γνώση μετά την
παρέμβαση και έδειξαν ότι η ηλεκτρονική μάθηση μέσω της ψηφιακής τεχνολογίας ήταν πιο
αποτελεσματική από την μη παρέμβαση, ενώ η μικτή μάθηση υπερτερούσε της αποκλειστικής
ψηφιακής εκπαίδευσης. Τρεις μελέτες αξιολόγησαν τις δεξιότητες μετά την παρέμβαση και
ανέφεραν μικτά αποτελέσματα. Δύο μελέτες συνέκριναν την αλλαγή συμπεριφοράς και την
ικανοποίηση μετά την παρέμβαση με τη συνδυασμένη και διαδικτυακή ψηφιακή εκπαίδευση και
ανέφεραν μικτά αποτελέσματα όσον αφορά τη συμπεριφορά μεταξύ των ομάδων και υψηλότερη
ικανοποίηση από τη μικτή εκπαίδευση. Για τη διατήρηση της γνώσης έως και έξι μήνες, η
ψηφιακή εκπαίδευση ήταν πιο αποτελεσματική από την μη παρέμβαση, ενώ η μικτή μάθηση
υπερτερούσε της ψηφιακής εκπαίδευσης.
7
Συμπεράσματα: Η ηλεκτρονική μάθηση με τη χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας για τη
διαχείριση των χρόνιων ελκών φαίνεται να είναι λιγότερο αποτελεσματική από τη μικτή
εκπαίδευση αλλά πιο αποτελεσματική από ό, τι καμία παρέμβαση στη βελτίωση της γνώσης
μεταξύ νοσηλευτών και φοιτητών νοσηλευτικής και αποτελεί ένα χρήσιμο συμπληρωματικό
εργαλείο εκπαίδευσης.
Λέξεις κλειδιά: ψηφιακή εκπαίδευση, ηλεκτρονική μάθηση, επαγγελματίες υγείας, νοσηλευτές,
χρόνια έλκη, συνεχιζόμενη εκπαίδευση
Περίληψη
Introduction: Continuing education is important for updating the knowledge and skills of
healthcare professionals. Digital education is an alternative to traditional education, mainly due
to the COVID-19 pandemic, and is provided online using digital devices.
Aim: The aim of the present study was to review the available literature, focusing on the
investigation of the types and effectiveness of digital education on chronic ulcers.
Methodology: The present work is a systematic review of the literature. The bibliography was
searched through the online PubΜed database. The keywords used were: Digital education, E-
learning, Healthcare professionals, Nurses, Chronic wounds, Pressure ulcers, Venous leg ulcers,
Continuous medical education. The word OR and AND were used between the keywords.
Original studies written in English and published within the last decade, were included in this
thesis.
Results: In total, seven studies (628 participants) were included. These studies investigated
educational interventions in nurses or nursing students who were working in hospitals or in the
community. All studies focused on pressure ulcers except one that focused on Venous leg ulcers.
Six studies evaluated post-intervention knowledge and showed that digital education was more
effective than non-intervention, while blended learning was superior to exclusive digital
education. Three studies evaluated post-intervention skills and reported mixed results. Two
studies compared behavioral change and post-intervention satisfaction with combined and online
digital education and reported mixed results in intergroup behavior and higher satisfaction than
blended education. To retain knowledge for up to six months, digital education was more
effective than non-intervention, while blended learning was superior to digital education.
Conclusions: Digital education for the management of chronic ulcers seems to be less effective
than blended education but more effective than no intervention in improving knowledge among
nurses and nursing students and is a useful additional training tool.
Keywords: digital education, e-learning, health professionals, nurses, chronic ulcers, continuing
education