Διερεύνηση-Αξιολόγηση Ναυτικών Ατυχημάτων Κατά Την Περίοδο 1990-2020
Investigation and Assessment of Marine Accidents During 1990-2020
Διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Λιόντης, Δημήτριος
Ημερομηνία
2022-07-28Επιβλέπων
Pagonis, Dimitris NikosΛέξεις-κλειδιά
Ναυτικά ατυχήματα ; Πρόσκρουση ; Προσάραξη ; Emsa ; Spss ; Colreg ; Stcw 78 ; Αστοχία μεταλλικής κατασκευής ; Ανθρώπινος παράγοντας ; Στατιστική έρευναΠερίληψη
Η παρούσα διπλωματική εργασία πραγματεύεται τη διερεύνηση και αξιολόγηση των
ναυτικών ατυχημάτων πρόσκρουσης, προσάραξης και αστοχίας μεταλλικής
κατασκευής που συνέβησαν κατά την χρονική περίοδο 1990-2020. Αρχικά, γίνεται η
ανάλυση των σημαντικότερων ατυχημάτων που καταγράφηκαν κατά την περίοδο αυτή
τόσο σε εγχώριο όσο και σε διεθνές επίπεδο καθώς και των συνεπειών που
προκλήθηκαν εξ αυτών, ενώ γίνεται και αναφορά στη δέσμη μέτρων που ελήφθησαν
από τον IMO για τη μελλοντική αποφυγή τους. Στη συνέχεια, δίνεται η περιγραφή του
νομοθετικού πλαισίου των διεθνών συμβάσεων που ως στόχο έχουν να αποτρέψουν
την πρόκληση ναυτικών ατυχημάτων. Παράλληλα, γίνεται ιδιαίτερη αναφορά στον
ανθρώπινο παράγοντα και τις παραμέτρους που συντελούν στην πρόκληση
ατυχημάτων στην θάλασσα και στους τρόπους πρόληψης και αποφυγής τους.
Αναφέρεται επίσης η έρευνα της EMSA σχετικά με τη μελέτη της συχνότητας και την
ανάλυση των ατυχημάτων που προέκυψαν για τα έτη 2011-2021, για σχολιασμό των
αντίστοιχων δεδομένων και εξαγωγή χρήσιμων συμπερασμάτων. Προς την
κατεύθυνση αυτή πραγματοποιήθηκε και η στατιστική μελέτη των ναυτικών
ατυχημάτων που ελήφθησαν υπόψιν ως δείγμα μελέτης για τους σκοπούς αυτής της
εργασίας. Για τον λόγο αυτό, παράγοντες και στοιχεία που συνθέτουν την φύση του
ατυχήματος και των χαρακτηριστικών των εμπλεκόμενων πλοίων τέθηκαν προς μελέτη
προκειμένου να εξετασθεί η συχνότητα με την οποία εμφανίστηκαν στα υπό μελέτη
ναυτικά ατυχήματα. Στην συνέχεια, έγινε επεξεργασία των αντίστοιχων δεδομένων με
χρήση του υπολογιστικού προγράμματος SPSS της IBM με σκοπό την στατιστική
ανάλυση τους και την μελέτη συσχετισμών μεταξύ των παραγόντων που τέθηκαν στην
αρχική φάση ως υποθέσεις πρόκλησης των ατυχημάτων. Επιπλέον, εξετάζοντας τα
αποτελέσματα που προέκυψαν από τον συσχετισμό μεταξύ των στοιχείων και το πόσο
αυτά επηρεάζουν την πρόκληση του ατυχήματος διεξήχθη κατάλληλος έλεγχος
προκειμένου να εξετασθεί η ανεξαρτησία των παραγόντων αυτών. Κλείνοντας, τα
αποτελέσματα τα οποία προέκυψαν από την έρευνα συγκρίθηκαν με εκείνα
αντίστοιχης έρευνας της EMSA προκειμένου να εξετασθεί κατά πόσο συγκλίνουν.
Τέλος, λαμβάνοντας υπόψιν τις παραμέτρους και το ποσοστό αυτών που οδήγησαν
στην πρόκληση ναυτικών ατυχημάτων προτείνονται λύσεις που θα μπορούσαν
μελλοντικά να αποτρέψουν την πρόκλησή τους και να δημιουργήσουν ένα πιο ασφαλές
δίκτυο μεταφορών στην θάλασσα
Περίληψη
The present thesis is about the investigation and assessment of marine accidents
including incidents of collision, grounding and hull failure of ships occurred during
1990-2020. Firstly, some of the biggest maritime disasters that occurred in Greek
waters and high seas during the last thirty years are analyzed. The consequences and
the set of measures which have been taken from the IMO in order to prevent similar
accidents in the future are also mentioned. Furthermore, the overall legislation
framework that is included in STCW 78, COLREG, SOLAS and maritime law of Greece
is described in detail. In addition, the important role of human factor with regard to
marine accidents and appropriate actions that need to be considered is referred.
Moreover, the research findings of annual reports that have been published from
EMSA about marine accidents that have occurred during the period 2011-2021 were
analyzed. Taking into consideration, the obtained results from the particular analysis,
an appropriate statistical study was conducted in order to identify and categorize the
main causes that marine accidents happen. Thus, appropriate criteria were taken into
consideration in order to evaluate each accident recorded. The statistic program SPSS
(IBM) was employed for the investigation of possible association of the criteria set while
a comparison between the results which arose from the current thesis research and
similar results from EMSA was conducted. In conclusion, the main factors that relate
to marine accidents have been highlighted and appropriate conclusions have been
made in order to make sea transportation safer in the future.