Η χρήση της Εικονικής Πραγματικότητας σε ασθενείς με Χρόνια Αποφρακτική Πνευμονοπάθεια
The use of Virtual Reality in patients with Chronic Obstructive Pulmonary Disease
Πτυχιακή εργασία
Συγγραφέας
Αυγέρη, Βασιλική
Ρηγούλια, Θεοδώρα-Μαρία
Ημερομηνία
2022-09-28Επιβλέπων
Patsaki, IriniΛέξεις-κλειδιά
COPD ; Virtual reality ; Video games ; Chronic obstructive pulmonary disease ; Pulmonary rehabilitationΠερίληψη
Εισαγωγή: Η Χρόνια Αποφρακτική Πνευμονοπάθεια (ΧΑΠ) χαρακτηρίζεται από μη
αναστρέψιμο περιορισμό της ροής του αέρα. Η συμμετοχή των ασθενών σε προγράμματα
Πνευμονικής Αποκατάστασης (ΠΑ) έχει ευεργετική επίδραση στη διαχείριση της νόσου και
στη βελτίωση της λειτουργικότητας και της ποιότητας ζωής των ασθενών. Ως εναλλακτική
επιλογή σε παραδοσιακά προγράμματα ή ως μια συμπληρωματική δραστηριότητα, θα
μπορούσε να αποτελέσει η συμπερίληψη Ενεργών Βιντεοπαιχνιδιών σε προγράμματα
αποκατάστασης και η πραγμάτωση προγράμματος μέσω Εικονικής Πραγματικότητας (ΕΠ).
Σκοπός: Σκοπός της παρούσας ερευνητικής μελέτης είναι η διερεύνηση της
αποτελεσματικότητας της ΕΠ στην αποκατάσταση ασθενών με ΧΑΠ.
Μέθοδοι: Πραγματοποιήθηκε συστηματική αρθρογραφική αναζήτηση για την
ανεύρεση τυχαιοποιημένων ελεγχόμενων ερευνών στις ηλεκτρονικές βάσεις δεδομένων
Google Scholar, PubMed και Pedro από τον Ιανουάριο του 2014 έως και τον Δεκέμβριο του
2021. Ως εργαλείο αξιολόγησης της ποιότητας των μελετών επιλέχθηκε η κλίμακα PeDro
(Physiotherapy Evidence Database).
Αποτελέσματα: Στην παρούσα συστηματική ανασκόπηση εντάχθηκαν 8 μελέτες. Η
κλίμακα PeDro έδειξε 5 έρευνες μέτριας μεθοδολογικής ποιότητας και 3 έρευνες υψηλής. Οι
μεταβλητές που εξετάστηκαν ήταν: η αντοχή/ αεροβική ικανότητα για άσκηση, η
λειτουργικότητα των πνευμόνων, η δύσπνοια, η ποιότητα ζωής, το άγχος και η κατάθλιψη.
Στην πλειοψηφία των μελετών διαπιστώθηκε βελτίωση των μεταβλητών, χωρίς όμως να
επιτυγχάνεται στατιστικώς σημαντική διαφορά μεταξύ των ομάδων, με εξαίρεση την
ικανότητα για άσκηση. Διαπιστώθηκε ποικιλία στον τεχνολογικό πληθυσμό και στις
εφαρμογές που χρησιμοποιήθηκαν.
Συμπέρασμα: Η εφαρμογή ΕΠ προτείνεται σε ασθενείς με ΧΑΠ, σε συνδυασμό με
συμβατική φυσικοθεραπεία ή σωματική άσκηση, ειδικά όσον αφορά στην αεροβική
ικανότητα. Γενικότερα, η ανάδειξη της αποτελεσματικότητας της ΕΠ είναι σημαντική,
προκειμένου να αυξηθεί η προσβασιμότητα σε ΠΑ, αλλά και για την συνέχιση αυτής εξ
αποστάσεως. Συνεπώς, κρίνεται απαραίτητη η περαιτέρω έρευνα, καθώς και η
πραγματοποίηση επιπλέον τυχαιοποιημένων ελεγχόμενων μελετών όσον αφορά στην
αποτελεσματικότητα της ΕΠ σε ασθενείς με ΧΑΠ.
Λέξεις-Κλειδιά: Χρόνια Αποφρακτική Πνευμονοπάθεια (ΧΑΠ), Πνευμονική
Αποκατάσταση, Εικονική Πραγματικότητα (ΕΠ), Βιντεοπαιχνίδια
Περίληψη
Introduction: Chronic Obstructive Pulmonary Disease (COPD) is characterized by
irreversible airflow limitation. Patient participation in Pulmnonary Rehabilitation (PR)
programs has a beneficial effect on disease management, improving patients' functional
capacity and quality of life. As an alternative to traditional programs or as a complementary
activity, the inclusion of Active Video Games in rehabilitation programs or even the
realization of a program through VR could be an option.
Aim: The aim of this research study is to investigate the effectiveness of VR in the rehabilitation of patients with COPD.
Methods: A systematic literature search was performed to find randomized controlled
trials in the electronic databases Google Scholar, PubMed and Pedro from January 2014 to
December 2021. The PeDro (Physiotherapy Evidence Database) scale was chosen as the tool
to assess the quality of studies.
Results: Eight studies were included in this systematic review. The PeDro scale
showed 5 studies of moderate methodological quality and 3 studies of high methodological
quality. The variables examined were: exercise endurance/aerobic capacity for exercise, lung
function, dyspnea, quality of life, anxiety and depression. In the majority of the studies, an
improvement in the variables was found without achieving a statistically significant
difference between the groups, with the exception of exercise capacity. A diversity was found
in the technological population and in the applications used.
Conclusion: The application of VR is recommended in COPD patients, in
combination with conventional physiotherapy or physical exercise, especially regarding
aerobic capacity. More generally, demonstrating the effectiveness of VR is important, in
order to increase accessibility to PR and to continue it remotely. Therefore, further research,
as well as additional randomized control studies regarding the effectiveness of VR in patients
with COPD, seem necessary.
Keywords: Chronic Obstructive Pulmonary Disease (COPD), Pulmonary
Rehabilitation, Virtual Reality (VR), Video Games