Αποτελεσματικότητα προγραμμάτων κοινωνικο-συναισθηματικής μάθησης στο σχολικό περιβάλλον ως προς την κατάθλιψη-αυτοκτονία. Βιβλιογραφική ανασκόπηση
Efficacy of social-emotional learning programs in the school environment concerning depression-suicide. A literature review
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Author
Δαφερέρα, Αγγελική - Σταματία
Date
2022-09-30Advisor
Sergentanis, Theodoros N.Keywords
Κατάθλιψη ; Εφηβεία ; Αυτοκτονικότητα ; Κοινωνικο-συναισθηματική μάθηση ; Προγράμματα παρέμβασης ; Ευαισθητοποίηση ; Ψυχική υγεία ; Depression ; Adolescence ; Suicidality ; Social-emotional learning ; Intervention programs ; Awareness ; Mental healthAbstract
ΕΙΣΑΓΩΓΗ: Οι ψυχικές διαταραχές αποτελούν ένα σημαντικό ζήτημα για τον εφηβικό πληθυσμό, καθώς η φύση του αναπτυξιακού σταδίου και οι έντονες εναλλαγές στη διάθεσή τους μπορεί να μην κινητοποιήσουν τον περίγυρό τους. Η κατάθλιψη και οι αυτοκτονικές τάσεις ή απόπειρες, μάλιστα, αποτελούν μια συχνή κατάσταση με την οποία έρχονται αντιμέτωποι οι έφηβοι. Ωστόσο, η προαγωγή της ψυχικής υγείας κ σε διάφορα πλαίσια ψυχικής υγείας χρειάζεται να αποτελεί πρωταρχικό παράγοντα στην ενημέρωση και εκπαίδευση των εφήβων. ΣΚΟΠΟΣ: Σκοπό λοιπόν, της παρούσας έρευνας που στηρίζεται στη μέθοδο της βιβλιογραφικής ανασκόπησης ερευνών και μελετών, αποτελεί η αναζήτηση αποτελεσματικών προγραμμάτων εκπαίδευσης των
εφήβων γύρω από τα θέματα της κατάθλιψης και της αυτοκτονικότητας. ΜΕΘΟΔΟΣ: πραγματοποιήθηκε βιβλιογραφική ανασκόπηση με αναζήτηση στις βάσεις δεδομένων:Google Scholar,PubMed,Eric, PhycInfo και επιλέχθηκαν οι πιο σχετικές
έρευνες τα τελευταία έτη. ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ: Από τη αναζήτηση προέκυψαν δέκα μελέτες επί του θέματος, οι οποίες και αξιολογούσαν προγράμματα σχετικά με την εφηβική κατάθλιψη και την εφηβική αυτοκτονικότητα. Τα προγράμματα αυτά
στηρίζονται, κυρίως, στην εκπαίδευση και ενημέρωση των μαθητών σχετικά με ζητήματα ψυχικής υγείας και τους φορείς που δύνανται να απευθυνθούν για βοήθεια και υποστήριξη. Η αποτελεσματικότητα των προγραμμάτων αυτών καταδεικνύει ότι
δύνανται να εφαρμοστούν στα σχολεία, ενώ μπορούν να προσαρμοστούν και στα ελληνικά δεδομένα και να εφαρμοστούν και στα ελληνικά σχολεία. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ: Ως πόρισμα της ανασκόπησης μπορεί να υποστηριχθεί ότι, στο σύγχρονο σχολείο που αποσκοπεί στην ολιστική ανάπτυξη και πρόοδο των μαθητών, προγράμματα Κοινωνικο-συναισθηματικής Μάθησης με θέμα την κατάθλιψη και την αυτοκτονικότητα χρειάζεται να περιλαμβάνονται στη βασική εκπαίδευση. Μάλιστα, η συνεχής έρευνα γύρω από τα ζητήματα αυτά έχει αναδείξει ιδιαίτερα αποτελεσματικά προγράμματα προς την κατεύθυνση αυτή.
Abstract
INTRODUCTION: Mental disorders are an important issue for the adolescent population, as the nature of the developmental stage and sharp changes in their mood may not mobilize those around them. Depression and suicidal tendencies or attempts,
in fact, are a common condition faced by teenagers. However, the promotion of mental health and in various mental health contexts needs to be a primary factor in the information and education of adolescents. PURPOSE: Therefore, the purpose of the
present research, which is based on the method of bibliographic review of researches and studies, is the search for effective training programs for teenagers around the issues of depression and suicide. METHOD: a bibliographic review was carried out by
searching the databases: Google Scholar, PubMed, Eric, PhycInfo and the most relevant researches in recent years were selected. RESULTS: The search yielded ten studies on the topic, which evaluated programs related to adolescent depression and adolescent suicidality. These programs are mainly based on educating and informing students about mental health issues and the agencies they can turn to for help and support. The effectiveness of these programs shows that they can be applied in schools, while they can also be adapted to Greek data and be applied in Greek schools as well. CONCLUSIONS: As a conclusion of the review, it can be argued that, in the modern school that aims at the holistic development and progress of students, Social-Emotional Learning programs on depression and suicidality need to be included in basic education. In fact, the continuous research around these issues has highlighted particularly effective programs in this direction.