Η επίδραση της μετανάστευσης στους εφήβους και ο εκφοβισμός τους στο σχολικό περιβάλλον
The effect of immigration on adolescents and their bullying in the school environment
Keywords
Μετανάστευση ; Σχολικός εκφοβισμός ; Θυματοποίηση ; Εφηβεία ; Ετερότητα ; ΠολυπολιτισμικότηταAbstract
Εισαγωγή: Οι έφηβοι που προέρχονται από εθνοτικές μειονότητες και μετανάστες ξεχωρίζουν ως ομάδα που αντιμετωπίζει πολύ υψηλό κίνδυνο θυματοποίησης ή αποκλεισμού λόγω της εθνοτικής καταγωγής τους ή των θρησκευτικών και πολιτισμικών πεποιθήσεων τους. Τελευταία όλο και περισσότερο παρατηρείται αύξηση του σχολικού εκφοβισμού και των μορφών βίας βάσει της φυλετικής ή εθνοτικής καταγωγής, που εκδηλώνονται στα σχολεία της χώρας μας.
Σκοπός: Η συστηματική ανασκόπηση της βιβλιογραφίας για τη διερεύνηση του φαινομένου του εκφοβισμού των εφήβων μεταναστών στο σχολικό περιβάλλον.
Μεθοδολογία: Πραγματοποιήθηκε αναζήτηση της βιβλιογραφίας στις βάσεις δεδομένων Google Scholar, Scopus και PubMed με τους όρους (ethnic victimization), (immigrant), (students), (bullying), (adolescents), (ethnic minority), (bullied peer), (ethnic peer victimization) και (bullying cases).
Η αναζήτηση αφορούσε τυχαιοποιημένες κλινικές μελέτες με χρονικό όριο πενταετίας και συνολικά συμπεριελήφθησαν 19 μελέτες.
Αποτελέσματα: Η εθνοτική ή πολιτισμική προέλευση λειτουργεί καταλυτικά στο κίνδυνο θυματοποίησης ενός έφηβου μετανάστη. Αναφορικά με τις μορφές εκφοβισμού που βιώνουν οι έφηβοι με διαφορετική εθνοπολιστισμική προέλευση, διαπιστώνεται ότι κυρίαρχη μορφή είναι η λεκτική, ακολουθούμενη από την σωματική, σχεσιακή και άλλες έμμεσες μορφές. Παράλληλα, παρατηρήθηκε ότι τα χαμηλά επίπεδα θετικής στάσης απέναντι στους μετανάστες αποτελούν τη βάση για την περαιτέρω εκδήλωση περιστατικών εκφοβισμού με γνώμονα την εθνοτική καταγωγή. Τέλος, ο τρόπος συμμετοχής του εφήβου, είτε με την ιδιότητα του εκφοβιστή, είτε με αυτή του θύματος, σε περιστατικά εκφοβισμού δεν επηρεάζεται σημαντικά από την εθνοπολιτισμική προέλευση του εφήβου.
Συμπεράσματα: Ο κίνδυνος θυματοποίησης αυξάνεται σε εφήβους εθνοτικών μειονοτήτων, σε σύγκριση με τους συνομηλίκους τους.
Abstract
Importance: Immigrant and minority youth are at risk of experiencing victimization or exclusion due to their ethnic, cultural, or religious background. An increasing non-Greek population in Greek schools has led to a dramatic increase in school bullying and other forms of violence based on racial or ethnic origin.
Aim: This study attempts to examine the scale and the impact of school bullying and specifically whether adolescents victimize their peers due to their ethnic background.
Methodology: The literature was searched in the Google Scholar, Scopus and PubMed databases with the terms (ethnic victimization), (immigrant), (students) (bullying), (bullied peer), (adolescents), (ethnic minority) and (bullying cases). The search involved randomized clinical trials for a period of not more than five years and included a total of 11 studies.
Results: Ethnic or cultural origin play a major role in increasing the risk of victimization of a young migrant. Regarding the forms of bullying experienced by adolescents of different ethno cultural origins, it is found that the dominant form is verbal, followed by physical, relational and other indirect forms. At the same time, it was observed that low levels of positive attitude towards migrants are the basis for further incidents of ethnic-based intimidation. Finally, the type of involvement of the teenager in bullying incidents is not significantly influenced by the ethnocultural origin of the adolescent.
Conclusions: Ethnic minority adolescents were considerably more at risk of becoming racially victimized in comparison with their peers.