Μετάφραση και εγκυροποίηση του ερωτηματολογίου για την “Πρακτική Βασισμένη σε Ενδείξεις” σε κοινοτικούς νοσηλευτές
Translation and validation of the ‘Evidence Based Practice questionnaire’ in community nurses
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Ντεμπέλη, Ελένη
Ημερομηνία
2022-07-07Επιβλέπων
ADAMAKIDOU, THEODOULAΛέξεις-κλειδιά
Πρακτική βασισμένη σε ενδείξεις ; Νοσηλευτές ; Χρήση ; Στάσεις ; Γνώσεις ; ΕμπόδιαΠερίληψη
Εισαγωγή: Η ανάγκη βελτίωσης της ποιότητας της φροντιδας υγείας οδήγησε τους επαγγελματίες υγείας στην αναζήτηση πληροφοριών και μεθόδων που να οδηγούν σε αυτή την κατεύθυνση. Η πρακτική βασισμένη σε ενδείξεις αποτελεί την θεμελιώδη πρακτική για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος και να οδηγηθεί ο επαγγελματίας υγείας στη λήψη αποτελεσματικών κλινικών μέτρων προς όφελος των ασθενών.
Σκοπός: Σκοπός της μελέτης ήταν η μετάφραση και η διερεύνηση της εγκυρότητας και αξιοπιστίας του ερωτηματολογίου «Evidence Based Practice Questionnaire»(EBPQ), σε Έλληνες επαγγελματίες υγείας που εργάζονται στην κοινότητα.
Μέθοδος - Υλικό: Πρόκειται για περιγραφική συγχρονική μελέτη με δείγμα ευκολίας 164 νοσηλευτές και ιατρούς, , οι οποίοι εργάζονταν σε Δομές Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας. Ο χρόνος διεξαγωγής της μελέτης ήταν από Φεβρουάριο 2022 έως Απρίλιο του 2022. Για τη συλλογή των δεδομένων χρησιμοποιήθηκε ανώνυμο αυτοσυμπληρούμενο ερωτηματολόγιο το οποίο αποτελείται από α) τα δημογραφικά και εργασιακά χαρακτηριστικά των νοσηλευτών, β) το ερωτηματολόγιο «Evidence Based Practice Questionnaire» (EBPQ), το οποίο αποτελείται από 24 ερωτήσεις οι οποίες μετρούν την χρήση/πρακτική, τη στάση και τη γνώση/ικανότητες των νοσηλευτών ως προς την «πρακτική βασισμένη σε ενδείξεις» ε 7-βαθμη κλίμακα Likert. Η εγκυρότητα κατασκευής (construct validity) και η δομή του ερωτηματολογίου διερευνήθηκε με την ανάλυση παραγόντων (factor analysis), εφαρμόζοντας την ορθογώνια περιστροφή (varimax rotation). Το αμφίπλευρο επίπεδο στατιστικής σημαντικότητας ορίστηκε ίσο με 0,05. Η ανάλυση των δεδομένων πραγματοποιήθηκε με το IBM SPSS 21.0.
Αποτελέσματα: Στην μελέτη μας το 81,1% των συμμετεχόντων αποτελούνταν από γυναίκες, 23,2% ήταν ιατροί και 76,8% ήταν νοσηλευτές, 42,7%. κατείχαν μεταπτυχιακό και διδακτορικό τίτλο σπουδών. Το μεγαλύτερο ποσοστό των επαγγελματιών υγείας που πήρε μέρος στην μελέτη (59,1%) εργαζόταν σε Κέντρο Υγείας, και το 55,5% παρακολούθησε εκπαιδευτικό σεμινάριο το τελευταίο έτος. Ο συντελεστής εσωτερικής συνέπειας Cronbach’s alpha για ολόκληρο το ερωτηματολόγιο ήταν 0,91. Για τις υποκλίμακα της χρήσης ο δείκτης Cronbach’s alpha ήταν 0,95, για την υποκλίμακα της στάσης ήταν 0,72 και για την υποκλίμακα των γνώσεων και ικανοτήτων/δεξιοτήτων ήταν 0,92. Η πολυμεταβλητή γραμμική παλινδρόμηση έδειξε ότι το επίπεδο σπουδών σχετίζεται θετικά με τη χρήση της ΠΒΕ (p=0,005) και με τις γνώσεις και ικανότητες των επαγγελματιών υγείας σχετικά με την ΠΒΕ (p=0,003). Τα έτη προϋπηρεσίας στην κοινότητα συσχετίστηκαν με τη θετική στάση ως προς την εφαρμογή της τεκμηριωμένης πρακτικής (p=0,045). .Κατά την διμεταβλητή ανάλυση η συμμετοχή σε σεμινάριο το τελευταίο έτος και η συμμετοχή με εργασία σε κάποιο συνέδριο βρέθηκε να σχετίζονται θετικά με τη χρήση της ΠΒΕ (p=0,001 και p=0,003, αντίστοιχα) και με τις γνώσεις και δεξιότητες των επαγγελματιών υγείας (p=0,05 και p=0,02, αντίστοιχα).
Συμπεράσματα: Το ερωτηματολόγιο Evidence Based Practice Questionnaire(EBPQ) βρέθηκε ότι είναι ένα έγκυρο και αξιόπιστο εργαλεία για την εκτίμηση της χρήσης, της στάσης και των γνώσεων/ικανοτήτων ως προς την «πρακτική βασισμένη σε ενδείξεις» σε Έλληνες επαγγελματίες υγείας. Η εκπαίδευση των επαγγελματιών υγείας σε θέματα που αφορούν στην αναζήτηση και χρήση της νέας γνώσης φαίνεται να είναι ένα μέτρο «κλειδί» για την προαγωγή θετικών στάσεων και την λήψη ορθών αποφάσεων στην παροχή φροντίδας και τη βελτίωση της ποιότητας αυτής.
Περίληψη
Introduction: The need to improve the quality of healthcare led to the healthcare professionals performing research and gathering information on how to achieve that, Evidence Based Practice consists of the fundamental practice to lead to a better decision making when it comes to improving the services and benefiting the patients. The importance of the effectiveness of Evidence Based Practice is worth examining further.
Aim: The aim of this study was to translate and examine the validity of the questionnaire for the “Evidence Based Practice” (EBP). In addition, the purpose was to appraise the knowledge, practices and attitude of Greek nurses working in the sector towards EBP.
Methodology: The study is a descriptive examination of modern day comparisons on the field of community nursing. A sample of 164 doctors and nurses that work on Primary Care Health Facilities in Attiki took place in the research. The research took place between February 2022 and March 2022. For the data collection an anonymous questionnaire was distributed. The questionnaire was composed of the following parts: a) demographic characteristics of the participants that is combosed of 11 questions b) the EBPQ questionnaire that is composed of 24 questions to assess the practices, attitude and knowledge of the nursing personnel with regards to EBP in a 70degree scale Likert. The data were coded for in order to be processed. The construct validity and the rating scale were expanded with factor analysis applying varimax rotation. The bilateral level of statistical importance was set equal to 0.05. The statistical analysis of the data took place with the use of SPSS 21.0.
Results: In the present study 81,1% of the participants are women, 23,2% are doctors while 76,8% are nurses, 42,7% of the participants had a Masters’ degree or a PHD. The majority of the participants taking part in the study (59,1%) work in a health care center and 55,5% of them attended at least one seminar during the last year. The element of eternal consequence, Cronbach’s alpha was 0.91 for the entire questionnaire. Cronbach alpha value was 0.95 for the practice of EBP subscale, 0.72 for the attitude towards EBP subscale and 0.92 for the knowledge / skills associated with EBP subscale. Test-retest correlation coefficient designation that the level of study (p-=0,001) and the participation in educational projects during the last year (p=0,003)contributes to the use of EBP. Similarly the participation with some project in any conference (p=0,01) reinforces the above mentioned idea. Similarly, the years of prior experience in the community were associated with a positive attitude towards the application of Evidence Based Practice. Nevertheless, the high level of education p=(0.002) was positively associated with the knowledge and skills of the healthcare professionals with regards to the EBP.
Findings: The questionnaire of Evidence Based Practice (EBPQ) was proved to be valid and trustworthy when translated into the Greek language. It was found to give prominence to the educational level of the healthcare professionals as the main factor affecting the use, attitude, knowledge and abilities of the Evidence Based Practice.