Φύση - Πόλη, Μια εικαστική αναφορά
Nature - City, An artistic intervention
Λέξεις-κλειδιά
Εικαστική παρέμβαση ; Φύση ; Πόλη ; Επανάχρηση υλικών ; Βιομηχανικά συγκροτήματαΠερίληψη
Η ιδιαιτερότητα αυτής της πτυχιακής εργασίας έγκειται στο γεγονός ότι παρατίθενται προτάσεις εικαστικών παρεμβάσεων σε έναν ιδιαίτερο γεωγραφικό τόπο, το νησί της Ρόδου, όπου εγχειρήματα τέτοιων διαστάσεων όχι μόνο δεν έχουν πραγματοποιηθεί αλλά εκλείπουν ακόμη και στο πλαίσιο μιας συζήτησης ή
παρουσίασης.
Η προσπάθεια εισχώρησης της φύσης στο αστικό περιβάλλον είναι επιδίωξη αρκετών μεγαλουπόλεων και στο εξωτερικό τα παραδείγματα βρίθουν. Δεν συμβαίνει το ίδιο όμως σε μικρότερες κοινωνίες, όπου παρά την διεθνή εμβέλεια και φήμη τους, παρουσιάζονται διστακτικές, απέναντι στις εφαρμογές της τέχνης και στα πλεονεκτήματα που μπορεί να προσφέρει, όταν συνδέεται, με το μεγαλείο της Φύσης.
Δίνεται έμφαση στα ανακυκλώσιμα υλικά, ως βασικό εργαλείο εφαρμογής των εικαστικών παρεμβάσεων στην ευαισθητοποίηση των πολιτών αναφορικά με τη φύση. Ως εκ τούτου, η παρούσα εργασία στοχεύει στην προτροπή ενασχόλησης με την τέχνη και τις εφαρμογές της, σε μια εποχή αμιγώς βιομηχανική και τεχνοκρατούμενη, στην οποία η Φύση όχι μόνο έχει αμεληθεί αλλά και κινδυνεύει σοβαρά.
Όσον αφορά τη μεθοδολογία που ακολουθήθηκε στη συγκεκριμένη ερευνητική διαδρομή, από το θεωρητικό πλαίσιο στο πρακτικό, παρουσιάζεται εν συντομία, η ιστορική διαδρομή του αρχιτεκτονικού
σχεδιασμού. Η οποία επηρεάζεται και αρκετές φορές διαφοροποιείται ακολουθώντας τα ρευμάτα που
εμφανίζονται και επικρατούν. Οι επιδράσεις αυτές αποτυπώνονται εύστοχα στις αρχιτεκτονικές εφαρμογές.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει ο δωδεκανήσιος αρχιτεκτονικός χώρος ο οποίος φέρει πλήθος διαφορετικών ιστορικών και αισθητικών επιρροών.
Έπειτα, γίνεται αναφορά των εικαστικών εφαρμογών οι οποίες σύμφωνα με τα εκάστοτε ρεύματα, επηρέασαν το design και εμφάνισαν διαφοροποιήσεις ανά πολιτισμική ιδιαιτερότητα και γεωγραφική τοποθεσία. Κλείνοντας την έρευνα του θεωρητικού πλαισίου αναφέρεται η εικαστική γλώσσα και τα εργαλεία που διαθέτει για την εφαρμογή της καλλιτεχνικής δημιουργίας. Επιπρόσθετα η φωτογραφία αντιμετωπίζεται ως σημαντικό μέσον έκφρασης της παρούσας καλλιτεχνικής έρευνας.
Η έρευνα εστιάζεται σε δυο βιομηχανικά συγκροτήματα της Ρόδου: 1.Οινοποιείο Κ.Α.Ι.Ρ., 2. Αλευροβιομηχανία S.A.M.I.C.A. Τα ανωτέρω κτίρια είναι δυο αρχιτεκτονικοί χώροι, οι οποίοι έχουν εγκαταληφθεί και δεν ανταποκρίνονται στην αρχική τους μορφή αναφορικά με το ιστορικό τους παρελθόν. Η κατάσταση στην οποία βρίσκονται, η τοποθεσία που δεσπόζουν στον χώρο και ο αντίκτυπος στο προσωπικό μου βλέμμα, είναι οι λόγοι για τους οποίους επιλέχθηκαν τα συγκεκριμένα κτίρια. Ακολουθεί ιστορική αναφορά, φωτογραφική αποτύπωση και καταγραφή των χαρακτηριστικών τους.
Όσον αφορά τη σχεδιαστική καταγραφή αξιολογείται η ποιότητα του κτισμένου χώρου και του τρόπου με τον οποίο συνυπάρχει με τη φύση. Η αντίθετη αυτή σχέση αποτέλεσε το έναυσμα της δημιουργίας μου πραγματοποιόντας είκοσι εικαστικές συνθέσεις σε μορφή σχεδίων. Έπειτα, από ανάλυση των συνθέσεων, επιλέχθηκαν οι πέντε με κοινά χαρακτηριστικά. Στη συνέχεια, μετασχηματίστηκαν προκειμένου να αποκτήσουν τρισδιάστατη μορφή, στοχεύοντας στην «συνομιλία» μεταξύ κτιρίων, φύσης και κοινωνίας.
Περίληψη
The specificity of this thesis lies in the fact that proposals for visual interventions are listed in a particular geographical location, the island of Rhodes, where projects of such dimensions have not only not been carried out but are even absent in the context of a discussion or presentation.
The attempt to introduce nature into the urban environment is the pursuit of several megacities, and examples abound abroad. However, the same is not the case in smaller societies, where, despite their international reach and reputation, they are hesitant towards the applications of art and the advantages it can offer, when connected with the majesty of Nature.
Emphasis is placed on recyclable materials, as a basic tool for implementing visual interventions to raise citizens' awareness of nature. Therefore, this work aims to encourage engagement with art and its applications, in a purely industrial and techno-dominated era, in which Nature has not only been neglected but also seriously endangered.
Regarding the methodology followed in the specific research path, from the theoretical framework to the practical, the historical path of the architect is briefly presented
in interior architecture. Which is affected and several times differentiated following the aesthetic and historical movements that appear and prevail. These effects are aptly reflected in the architectural applications.
Of particular interest is the architectural space of Dodecanese, which carries a multitude of different historical and aesthetic influences.
Then, there is a reference to the visual applications which, according to the movements, influenced the design and displayed differences according to cultural specificity and geographical location. Concluding the investigation of the theoretical framework, the visual language and the tools it has for the application of artistic creations are mentioned. In addition, photography is treated as an important mean of expression of the present artistic research.
The research focuses on two industrial complexes of Rhodes: 1. Winery C.A.I.R., 2. Flour Industry S.A.M.I.C.A. The above buildings are two architectural spaces, which have been abandoned and do not correspond to their original form regarding their historical past. The situation they are in, the location they dominate in the space and the impact on my personal view, are the reasons why these buildings were chosen. This is followed by a historical report, photographic capture and recording of their characteristics.
As far as the design record is concerned, the quality of the built space and the way it coexists with nature is evaluated. This opposite relationship was the trigger for my creation, realizing twenty visual compositions in the form of drawings. Then, from an analysis of the compositions, the five with common characteristics were selected. They were then transformed in order to obtain a three-dimensional form, aiming at the "conversation" between buildings, nature and society.