Η ατμοσφαιρική ρύπανση στην ευρύτερη περιοχή των Αθηνών κατά τη διάρκεια της περιόδου εγκλεισμού λόγω COVID-19
Air pollution in the greater Athens area during the COVID-19 lockdown period
Διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Φωτιάδης, Γρηγόριος
Ημερομηνία
2023-03-07Επιβλέπων
MOUSTRIS, KONSTANTINOSΛέξεις-κλειδιά
Ατμοσφαιρική ρύπανση ; Εγκλεισμός ; Κορονοϊός ; Ιός ; Covid-19Περίληψη
Τη σύγχρονη εποχή στην οποία ζει η ανθρωπότητα, οι αλλαγές στο περιβάλλον είναι όλο και εντονότερες με έναν από τους κυριότερους παράγοντες να αποτελεί η ατμοσφαιρική ρύπανση. Ως ατμοσφαιρική ρύπανση ορίζεται κάθε είδους ουσία σε συγκέντρωση που μπορεί να προκαλέσει αρνητικές επιπτώσεις στο περιβάλλον αλλά και σε όλους τους ζωντανούς οργανισμούς. Οι πράξεις των ανθρώπων καθώς και το ίδιο το περιβάλλον δημιουργούν ποικίλους ρύπους. Οι ρύποι όμως αυτοί επηρεάζουν αρνητικά εξίσου και την καθημερινότητα του ανθρώπου όσο και το περιβάλλον, καταστρέφοντας το δεύτερο και δημιουργώντας κυρίως αναπνευστικά προβλήματα στην υγεία μας. Οι κύροι ρύποι με τους οποίους ασχολήθηκε η συγκεκριμένη διπλωματική μελέτη είναι οι Ο3, ΝΟ2, CΟ, SO2 και ΡΜ10. Τα τελευταία τρία χρόνια, ενσωματώθηκε στη ζωή των ανθρώπων ένας ιός ονομαζόμενος κορονοϊός ή Covid-19 αρκετά θανατηφόρος , επιδρώντας κυρίως στο αναπνευστικό σύστημα. Με στόχο την αποφυγή των κρουσμάτων, όλα τα κράτη ακολούθησαν κάποια μέτρα εγκλεισμού- καραντίνας σε ορισμένες πόλεις ή ακόμη και σε ολόκληρες χώρες. Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να διαπιστωθεί κατά πόσο ο εγκλεισμός επηρέασε θετικά ή αρνητικά τα ποσοστά των ατμοσφαιρικών ρύπων. Έπειτα από μετρήσεις που πάρθηκαν από το Υπουργείο Περιβάλλοντος, σχεδιάστηκαν γραφήματα από τα οποία λήφθηκαν τα εξής συμπεράσματα. Παρατηρήθηκε ότι πέρα από ορισμένες εξαιρέσεις, κυρίως του όζοντος (Ο3), οι τιμές μέτρησης των ρύπων έχουν μειωθεί ή παραμείνει σταθερές. Το φαινόμενο αυτό οφείλεται στο γεγονός πως ο εγκλεισμός βοήθησε στη μείωση της ρύπανσης. Είναι όμως απαραίτητο κάθε κράτος να πραγματοποιήσει ενέργειες και να βρεί μεθόδους για περεταίρω μείωση. Τέτοιες ενέργειες είναι η μείωση χρήσης αυτοκινήτων ΙΧ και η προσπάθεια για κυκλοφορία με τα μέσα μαζικής μεταφοράς, ο έλεγχος των καυσίμων και η χρήση φιλικότερων προς το περιβάλλον,ο έλεγχος των βιομηχανιών και ο περιορισμός των εκπομπών ρύπων, η αποκέντρωση του πληθυσμού από τις μεγάλες πόλεις. Γενικότερα όμως για να πραγματοποιηθούν όλα αυτά η κυριότερη αλλαγή που πρέπει να πραγματοποιηθεί είναι στις αντιλήψεις και τις συνήθειες των ανθρώπων.
Περίληψη
In the modern era in which humanity lives, changes in the environment are increasingly intense, with one of the main factors being air pollution. Atmospheric pollution is defined as any substance in a concentration that can cause negative effects on the environment and on all living organisms. The actions of people as well as the environment itself create a variety of pollutants. However, these pollutants negatively affect both the daily life of humans and the environment, destroying the latter and mainly creating respiratory problems for our health. The main pollutants dealt with in this particular diplomatic study are O3, NO2, CO, SO2 and PM10. In the last three years, a virus called corona virus or Covid-19 has been incorporated into people's lives, quite deadly, mainly affecting the respiratory system. With the aim of avoiding cases, all states followed some measures of containment-quarantine in certain cities or even entire countries. The purpose of this work is to establish whether the confinement positively or negatively affected the percentages of atmospheric pollutants. After measurements taken by the Ministry of Environment, graphs were drawn from which the following conclusions were drawn. It was observed that apart from some exceptions, mainly ozone (O3), measured values of pollutants have decreased or remained stable. This phenomenon is due to the fact that confinement helped reduce pollution. But it is necessary for each state to take action and find methods for further reduction. Such actions are the reduction of the use of passenger cars and the effort to use public transport, the control of fuels and the use of more environmentally friendly ones, the control of industries and the limitation of emissions, the decentralization of the population from large cities . More generally, however, in order to realize all this, the main change that must be made is in people's perceptions and habits.