Ευαισθησία προς το θόρυβο-Μια ψυχομετρική προσέγγιση
Noise sensitivity-A psychometric approach
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Λάμπρου, Αθανάσιος
Ημερομηνία
2023-03Επιβλέπων
TSIOU, CHRYSOULAΛέξεις-κλειδιά
Θορυβοευαισθησία ; Αλεξιθυμία ; Μοναξιά ; Φοιτητές ; Θόρυβος ; Noise sensitivity ; Alexithymia ; Loneliness ; Students ; NoiseΠερίληψη
Εισαγωγή: Η ευαισθησία στο θόρυβο, η μοναξιά και η αλεξιθυμία δεν έχουν ερευνηθεί αρκετά αλλά πιθανολογείται ότι (α) έχουν βιολογικό υπόβαθρο και ότι (β) επηρεάζουν αρνητικά την βιοψυχοκοινωνική υπόσταση του ανθρώπου.
Σκοπός: Ο σκοπός της παρούσας ερευνητικής πρότασης είναι η διερεύνηση της ευαισθησίας προς τον θόρυβο σε φοιτητές νοσηλευτικής και η ψυχομετρική προσέγγιση της συγκεκριμένης ευαισθησίας ανάλογα με τα ψυχικά και κοινωνικοδημογραφικά χαρακτηριστικά των φοιτητών.
Υλικό και Μέθοδος: Σε φοιτητές του τμήματος Νοσηλευτικής του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής στάλθηκε -μέσω του eclass του Πανεπιστημίου- ιστοσύνδεση με ερευνητικά ερωτηματολόγια. Δέχτηκαν να συμμετέχουν στην έρευνα 164 φοιτητές (απαντητικότητα 74%). Τα ερευνητικά εργαλεία που χρησιμοποιήθηκαν ήταν ένα έντυπο κοινωνικό-δημογραφικών στοιχείων, η σύντομη μορφή της κλίμακας ευαισθησίας στον θόρυβο NSS-SF, η κλίμακα μοναξιάς UCLA και τέλος η κλίμακα αλεξιθυμίας TAS-20.
Αποτελέσματα: Το δείγμα της μελέτης ήταν φοιτητές νοσηλευτικής κατά πλειοψηφία (α) γυναίκες (76,2%), (β) άγαμοι (72,6%), και (γ) στο τρίτο έτος σπουδών (57,2%), οι οποίοι φαίνεται ότι βιώνουν (α) μέτριο προς υψηλό επίπεδο ευαισθησίας στο θόρυβο (3,6), (β) μέτριο επίπεδο μοναξιάς και κοινωνικής αποξένωσης (51,7) και (γ) μέσο βαθμό αλεξιθυμίας (52,2). Οι συμμετέχοντες δήλωσαν ότι (α) τους αρέσει πολύ/πάρα πολύ το διάβασμα (56,1%), (β) δεν έχουν διάσπαση προσοχής στο διάβασμα (57,3%), και ότι διαμένουν (γ) σε κατοικία εως τον δεύτερο όροφο (69,5%), παλαιότητας εως 30 ετών (59,1%), σε σπίτια με κουφώματα χωρίς ηχομόνωση (62,5%) και σε περιοχή κατά κοινή ομολογία θορυβώδη (52,4%). Ως σημαντικότερη πηγή περιβαλλοντικού θορύβου στο σπίτι θεωρήθηκαν κατά πλειοψηφία οι θόρυβοι οι σχετιζόμενοι με ανθρώπινες συμπεριφορές και οικιακές δραστηριότητες (54,9%). Είχαν μεγαλύτερη ευαισθησία στο θόρυβο οι έχοντες (α) μεγαλύτερη αλεξιθυμία (p=0,01), (β) προβλήματα νυχτερινού ύπνου λόγω του θορύβου (p<0,05), (γ) δυσκολία στο διάβασμα λόγω υπάρχουσας διάσπασης προσοχής (p<0,05). Φοιτητές που δεν αγαπούν το διάβασμα (α) είχαν μεγαλύτερη αλεξιθυμία και (β) μεγαλύτερη μοναξιά (p<0,05).
Συμπεράσματα: Τα ευρήματά μας σε συνδυασμό με την υπάρχουσα βιβλιογραφία δείχνουν ότι απαιτείται βελτίωση του οικιστικού/ακουστικού περιβάλλοντος και ταυτόχρονα κοινωνική προστασία και υποστήριξη των νέων ανθρώπων ώστε να αποφεύγονται τυχόν βιώματα μοναξιάς και αλεξιθυμίας.
Λέξεις- Κλειδιά: θορυβοευαισθησία, αλεξιθυμία, μοναξιά, φοιτητές, θόρυβος.
Περίληψη
Introduction: Noise sensitivity, loneliness and alexithymia have not been sufficiently researched but it is assumed that (a) they have a biological background and that (b) they negatively affect the biopsychosocial condition of the person.
Aim: The aim of this research was to investigate the sensitivity to noise in nursing students and the psychometric approach of this sensitivity according to the mental and socio-demographic characteristics of the students.
Material and Method: Students of the Nursing, department of the University of West Attica, were sent - through the University's eclass - a web link with research questionnaires. 164 students accepted to participate in the survey (response rate 74%). The research tools used were: a socio-demographic data form, the short form of the NSS-SF Noise Sensitivity Scale, the UCLA Loneliness Scale and finally the TAS-20 alexithymia scale.
Results: The sample of the study was mostly (a) female (76.2%), (b) unmarried (72.6%), and (c) third-year (57.2%) nursing students, who seem to experience (a) moderate to high level of sensitivity to noise (3.6), (b) moderate level of loneliness and social alienation (51.7), and (c) average degree of alexithymia (52.2). Participants stated that (a) they like reading a lot/very much (56.1%), (b) they are not distracted by reading (57.3%), and that they live (c) in a house up to the second floor (69.5%), up to 30 years old (59.1%), in houses with frames without sound insulation (62.5%) and in an admittedly noisy area (52.4%). As the most important source of environmental noise at home, the noises related to human behaviors and domestic activities were considered by the majority (54.9%). Those with (a) greater alexithymia (p=0.01), (b) nocturnal sleep problems due to noise (p<0.05), (c) difficulty reading due to existing distraction (p< 0.05). Students who do not like reading (a) had more alexithymia and (b) more loneliness (p<0.05).
Conclusions: Our findings combined with the existing literature show that an improvement of the residential/acoustic environment is required and at the same time social protection and support for young people to avoid any experiences of loneliness and alexithymia.
Keywords: noise sensitivity, alexithymia, loneliness, students, noise.