Σχολεία προαγωγής υγείας στην Ευρώπη: Αλφαβητισμός υγείας
Health - promoting schools in Europe: Health literacy
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Γεωργούλα, Άννα
Ημερομηνία
2023-10Επιβλέπων
Sakellari, EvanthiaΛέξεις-κλειδιά
Αλφαβητισμός υγείας ; Σχολεία ; Προαγωγή υγείας ; Health promoting schools ; Health education ; Health promotion interventionsΠερίληψη
Ο αλφαβητισμός υγείας είναι ύψιστης σημασίας παράγοντας που καθορίζει την υγεία. Σε πολλές μελέτες γίνεται αναφορά στη θετική συσχέτιση των υψηλών επιπέδων παιδείας για την υγεία και της βελτίωσης της υγείας στα παιδιά. Επιστημονικά στοιχεία καταδεικνύουν ότι το σχολείο -σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης- μπορεί να είναι το ιδανικό περιβάλλον για την εφαρμογή παρεμβάσεων που σχετίζονται με την υγεία που στοχεύουν στην προώθηση της παγκόσμιας ανάπτυξης των νέων. Η προαγωγή της υγείας στο σχολείο θα μπορούσε να είναι αποτελεσματική στη βελτίωση τόσο της ευημερίας των μαθητών όσο και των ακαδημαϊκών επιτευγμάτων τους. Το δίκτυο Σχολείων για την Υγεία στην Ευρώπη συντάχθηκε το 1992 από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας για την Ευρώπη. Με βάση το παρόν δίκτυο, ο ορισμός του σχολείου προαγωγής της υγείας υποδεικνύει το σχολείο ως μία έννοια που εφαρμόζει ένα δομημένο και συστηματικό σχέδιο για την υγεία, την ευημερία και την ανάπτυξη του κοινωνικού κεφαλαίου όλων των μαθητών και του προσωπικού -διδακτικού και μη διδακτικού. Στην παρούσα εργασία γίνεται εκτενής αναφορά στον αλφαβητισμό υγείας και γίνεται έρευνα για τις παρεμβάσεις που εφαρμόζονται στα Σχολεία Προαγωγής Υγείας για την επιτυχημένη προαγωγή υγείας στα σχολεία. Τέλος γίνεται συζήτηση για το πόσο αποτελεσματικές είναι οι παρεμβάσεις αυτές και τι θα μπορούσε να βελτιωθεί.
Λέξεις κλειδιά: αλφαβητισμός υγείας, εκπαίδευση υγείας, σχολεία προαγωγής υγείας, παρεμβάσεις για την προαγωγή υγείας
Περίληψη
Health literacy is a key determinant of health. It has been reported in a number of studies that a positive correlation exists between high levels of health literacy and improved outcomes in children health. Scientific evidence demonstrates that school - at all levels of education - can be the ideal setting for implementing health-related interventions aimed at promoting the global development of young people. Health promotion at school could be effective in improving both student well-being and academic achievement. The World Health Organization for the European region in 1992 introduced the Schools for Health Europe network. The definition of a health promoting school according to this network is the following: a school that apllies a systematic and structured plan required for the health, well-being and development of the social capital of students and staff both teaching and non-teaching. In this paper, extensive reference is made to health literacy and research is done on the interventions implemented in Health Promotion Schools for successful health promotion in schools. Finally, there is a discussion about how effective these interventions are and what could be improved.
Key words: health literacy, health education, health promoting schools, health promotion interventions