Η σημασία του παιχνιδιού στην εργοθεραπευτική αξιολόγηση και παρέμβαση σε παιδιά στην προσχολική ηλικία
The importance of play in occupational therapy assessment and intervention in preschool children
Keywords
Παιδιά προσχολικής ηλικίας ; Παιχνίδι ; Εργοθεραπεία ; Εργοθεραπευτική αξιολόγηση ; Εργοθεραπευτική παρέμβασηAbstract
Η παρούσα πτυχιακή εργασία πραγματοποιήθηκε με τη μέθοδο της βιβλιογραφικής ανασκόπησης και διερευνά τη σημασία του παιχνιδιού στην εργοθεραπευτική αξιολόγηση και παρέμβαση σε παιδιά προσχολικής ηλικίας. Το θέμα αναλύεται διεξοδικά και προσεγγίζεται ξεχωριστά η χρήση του παιχνιδιού σε κάθε στάδιο της εργοθεραπευτικής διαδικασίας.
Στο πρώτο κεφάλαιο γίνεται μία εισαγωγή στο τι πραγματεύεται αυτή η πτυχιακή εργασία. Στο κεφάλαιο που ακολουθεί ασχολούμαστε με το παιδί και την φυσιολογική ανάπτυξη αυτού όσον αφορά στον κινητικό τομέα, στο γνωστικό τομέα, την ψυχοσυναισθηματική του ανάπτυξη και την κοινωνικότητά του ειδικά κατά την προσχολική περίοδο, η οποία μας ενδιαφέρει.
Στο τρίτο κεφάλαιο προσπαθήσαμε να εξερευνήσουμε το παιχνίδι. Αρχικά γίνεται αναφορά σε διάφορους ορισμούς αυτού που έχουν βρεθεί και γίνεται μια ιστορική αναδρομή ξεκινώντας από την αυγή της ανθρωπότητας έως τη σημερινή εποχή. Στη συνέχεια αναλύονται οι θεωρίες που έχουν διατυπωθεί για το παιχνίδι καθώς και τα είδη του παιχνιδιού και η σημασία του. Τέλος εστιάζουμε στο παιχνίδι των παιδιών προσχολικής ηλικίας.
Στο τέταρτο κεφάλαιο, γίνεται μια εισαγωγή στην επιστήμη της εργοθεραπείας, συγκεκριμένα στην παιδιατρική εργοθεραπεία και στα κεφάλαια πέντε και έξι μελετάται η χρήση του παιχνιδιού στην εργοθεραπευτική αξιολόγηση και παρέμβαση σε παιδιά προσχολικής ηλικίας αντίστοιχα. Προκειμένου να ερευνήσουμε τη σημασία του παιχνιδιού στην εργοθεραπευτική αξιολόγηση και παρέμβαση μελετήθηκαν οι κατευθυντήριες οδηγίες του Royal College of Occupational Therapists, οι οποίες δημοσιεύθηκαν το 2023. Στο πέμπτο κεφάλαιο αναφέρονται αξιολογητικά εργαλεία τα οποία είτε αξιολογούν το παιχνίδι είτε το χρησιμοποιούν για την αξιολόγηση διαφόρων δεξιοτήτων του παιδιού. Στο έκτο κεφάλαιο γίνεται αρχικά μία αναφορά στις έννοιες των μοντέλων πρακτικής και των πλαισίων αναφοράς, ενώ αναλύεται το Πλαίσιο Αναφοράς της Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης και το Νευροαναπτυξιακό. Στη συνέχεια, παρουσιάζονται κάποιες τεχνικές με τις οποίες οι εργοθεραπευτές μπορούν να χρησιμοποιήσουν το παιχνίδι στην παρέμβασή τους, όπως η παιγνιοθεραπεία, το Παιχνίδι στο Πάτωμα (Floortime Play) και η θεραπευτική παρέμβαση με βάση τα LEGO® (LEGO®-based Therapy - Building Language Using LEGO® Bricks).
Η παρούσα πτυχιακή εργασία ολοκληρώνεται με το κεφάλαιο των συμπερασμάτων στο οποίο συνοψίζονται τα θέματα που έχουν αναλυθεί και παρουσιάζονται οι περιορισμοί της έρευνας που διεξήχθη για την τεκμηρίωση όσων αναφέρονται σε αυτήν.
Abstract
This thesis was carried out using the literature review method and investigates the importance of play in occupational therapy assessment and intervention in preschool children. The topic is thoroughly analyzed and the use of play is approached separately at each stage of the occupational therapy process.
In the first chapter there is an introduction to what this thesis deals with. In the following chapter we deal with the child and his normal development in terms of the motor domain, the cognitive domain, the psycho-emotional development and sociability of the child especially during the preschool period, which interests us.
In the third chapter we sought to explore play. Initially reference is made to various definitions of play that have been found and a historical review is made starting from the dawn of humanity to the present day. Then the theories that have been formulated about play are analyzed as well as the types of play and its meaning. Finally we focus on the play of preschool children.
In the fourth chapter, there is an introduction to occupational therapy as a science, specifically in pediatric occupational therapy, and in the fifth and sixth chapter, the use of play in occupational therapy assessment and intervention in preschool children is studied respectively. In order to investigate the importance of play in occupational therapy assessment and intervention, the guidelines of the Royal College of Occupational Therapists, published in 2023, were studied. In the fifth chapter, there are mentioned assessment tools which either assess play or use it to assess various skills of a child. In the sixth chapter, a reference is first made to the concepts of models of practice and frames of reference, while the Sensory Integration Frame of Reference and the Neurodevelopmental Frame of Reference are analyzed further. Then, some techniques with which occupational therapists can use play in their intervention are presented, such as play therapy, Floortime Play, LEGO®-based Therapy and Building Language Using LEGO® Bricks.
This thesis concludes with a chapter in which the analyzed topics are summarized and the limitations of the research conducted to document what is mentioned in it are presented.