Το διαδίκτυο ως πηγή πληροφόρησης κατά τη διάρκεια της εγγυμοσύνη: Μια συγχρονική μελέτη
The Internet as a Source of Information During Pregnancy: A cross sectional study
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Τουτζιαράκη, Σταυρούλα
Ημερομηνία
2023-10-12Επιβλέπων
Galanis, PetrosΛέξεις-κλειδιά
Pregnancy ; Internet ; Information ; Information Sources ; Εγκυμοσύνη ; Διαδίκτυο ; Πληροφορίες ; Πηγές ΠληροφοριώνΠερίληψη
Εισαγωγή: Κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης και της λοχείας, οι ανάγκες των γυναικών για ενημέρωση αυξάνονται. Η απόκτηση πληροφοριών κατά την διάρκεια αυτής της περιόδου επηρεάζει τον τοκετό και την περίοδο μετά τον τοκετό.
Σκοπός: Εκτίμηση της χρήσης του διαδικτύου ως πηγή πληροφόρησης από έγκυες γυναίκες ή γυναίκες έως ένα έτος μετά τον τοκετό.
Μεθοδολογία: Πραγματοποιήθηκε μια συγχρονική μελέτη, με δειγματοληψία ευκολίας, στην οποία συμμετείχαν 108 γυναίκες. Η συλλογή των δεδομένων πραγματοποιήθηκε από τον Νοέμβριο του 2022 έως τον Ιανουάριο του 2023 και το ποσοστό συμμετοχής στην μελέτη για τις έγκυες γυναίκες ήταν 67,6% και για τις γυναίκες έως ένα έτος μετά τον τοκετό ήταν 32,4%. Οι μελετώμενοι προσδιοριστές προέκυψαν έπειτα από συστηματική βιβλιογραφική ανασκόπηση. Για την εκτίμηση της χρήσης του διαδικτύου χρησιμοποιήθηκε το ερωτηματολόγιο που δημιουργήθηκε από την Lagan και τους συνεργάτες (Lagan, et al., 2010). Το ερωτηματολόγιο χρησιμοποιήθηκε στην παρούσα έρευνα, μετά από την γραπτή συγκατάθεση της συγγραφέα.
Αποτελέσματα: Αναφορικά με την χρήση του διαδικτύου, σχεδόν όλο το δείγμα (97,2%) της μελέτης χρησιμοποίησε το διαδίκτυο ως πηγή πληροφοριών κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης ή έως ένα έτος μετά τον τοκετό. Οι περισσότερες γυναίκες (96,3%) χρησιμοποίησαν γενικές μηχανές αναζήτησης, όπως το Google, ως πηγή πληροφοριών κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης τους. Ο κύριος λόγος αναζήτησης ήταν η επιθυμία να αποκτήσουν πληροφορίες μόνες τους και να προσθέσουν συμπληρωματικά, στις πληροφορίες που τους είχε δώσει ο επαγγελματίας υγείας. Σχεδόν το 79% των γυναικών ανέφερε ότι χρησιμοποίησαν το διαδίκτυο λόγω της επιθυμίας τους για μεγαλύτερη αυτονομία στη λήψη αποφάσεων που αφορούν την εγκυμοσύνη τους. Μια ευρεία πλειοψηφία συμμετεχουσών (60,2%) αξιολόγησαν την ποιότητά των πληροφοριών που έλαβαν από το διαδίκτυο ως καλή. Ωστόσο, το 68,5% των γυναικών επισκέφθηκε έναν ιστότοπο σε σχέση με την εγκυμοσύνη και πίστεψαν ότι ορισμένες από τις πληροφορίες που παρέχονται εκεί ήταν λανθασμένες ή παραπλανητικές. Στατιστικά, βρέθηκε πως υπάρχει σημαντική σχέση μεταξύ της αύξησης του μηνιαίου εισοδήματος και της αύξησης της βαθμολογίας της ποιότητας των διαδικτυακών πληροφορίων. Ακόμη, η αύξηση της συχνότητας εύρεσης των πληροφοριών που χρειάζονταν οι συμμετέχουσες σχετιζόταν με αύξηση της βαθμολογίας της ποιότητας των διαδικτυακών πληροφοριών. Οι περισσότερες γυναίκες (81,5%) πιστεύουν ότι οι επαγγελματίες υγείας πρέπει να προτείνουν κατάλληλες ιστοσελίδες στο διαδίκτυο όπου οι έγκυες γυναίκες θα μπορούν να βρούνε σχετικές πληροφορίες με την εγκυμοσύνη τους.
Συμπεράσματα: Σε αυτή τη μελέτη, σχεδόν όλες οι γυναίκες έψαξαν στο διαδίκτυο για να βρούνε πληροφορίες σχετικές με την εγκυμοσύνη και την λοχεία, παρότι η χρήση του διαδικτύου λειτουργούσε συμπληρωματικά στην πληροφόρηση από τους επαγγελματίες υγείας. Οι επαγγελματίες υγείας πρέπει να είναι έτοιμοι να υποστηρίξουν τις γυναίκες στην λήψη δεδομένων από ηλεκτρονικές πηγές καθώς και στην ερμηνεία και εφαρμογή αυτών των δεδομένων.
Περίληψη
Introduction: Throughout pregnancy and childbirth, women's demand for information intensifies. Accessing information during this period significantly influences the process of labor and the postpartum period.
Objective: To evaluate the utilization of the internet as an information source by pregnant women and women up to one year after giving birth.
Methodology: A cross-sectional study was conducted, employing convenience sampling, with the participation of 108 women. Data collection spanned from November 2022 to January 2023, and the participation rate for pregnant women stood at 67.6%, while for women within one year postpartum, it amounted to 32.4%. The determinants investigated were derived from a comprehensive systematic literature review. To assess internet usage, the questionnaire developed by Lagan et al. (2010) was employed, having obtained written authorization from the authors for its application in this study.
Results: With regard to internet utilization, nearly the entirety of the study's participants (97.2%) utilized the internet as a source of information. The majority of women (96.3%) relied on general search engines such as Google for information during their pregnancy journey. The primary motivation behind their online searches was the desire to independently acquire knowledge and supplement the information provided by healthcare professionals. Close to 79% of women reported employing the internet due to their aspiration for greater autonomy in making decisions pertaining to their pregnancy. A significant portion of the women surveyed (60.2%) evaluated the quality of the information obtained from the internet as favorable. Nevertheless, a considerable portion (68.5%) of the participants visited websites related to pregnancy and expressed concerns over the presence of erroneous or misleading information. Statistically significant correlations were observed between higher monthly income and an improved rating of the quality of online information. Furthermore, an increased frequency of information seeking among the participants corresponded to higher ratings of the quality of online information. The majority of women (81.5%) believed that healthcare professionals should proactively recommend reliable websites on the internet where pregnant women can access pertinent information about their pregnancy.
Conclusions: This study reveals that almost all women resort to the internet as an information resource during pregnancy and childbirth, supplementing the knowledge imparted by healthcare professionals. Consequently, healthcare providers should be prepared to support women in effectively navigating online resources, as well as interpreting and integrating the acquired knowledge.