Εκπαιδευτική-Διοικητική προσέγγιση της συν-δημιουργίας στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση
Co-creation in educational-administrative approach in Higher Education
Διδακτορική διατριβή
Συγγραφέας
Βαρδακώστα, Ειρήνη
Ημερομηνία
2023-11-23Επιβλέπων
Nikolopoulos, DimitriosΛέξεις-κλειδιά
Open educational resources ; Skills ; Administration ; Co-creation ; Design thinking ; Higher education ; Massive open online courses ; MOOC ; Ανώτατη Εκπαίδευση ; Μαζικά ανοιχτά διαδικτυακά μαθήματα ; Συνδημιουργία ; Σχεδιαστική σκέψη ; Ανοικτοί εκπαιδευτικοί πόροι ; t-crepeΠερίληψη
Τα σύγχρονα Ιδρύματα Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης αντιμετωπίζουν πολλές και ποικίλες προκλήσεις, οι οποίες καθιστούν επιβεβλημένη την υιοθέτηση νέων εκπαιδευτικών μεθόδων. Μια από αυτές είναι και η συν-δημιουργία. Σε αυτή ο φοιτητής και τα μέλη του ακαδημαϊκού προσωπικού εμπλέκονται αμοιβαία στη διαδικασία της μάθησης καταργώντας κάθε υπάρχουσα σχέση ισχύος. Στην παρούσα διδακτορική διατριβή η συν-δημιουργία υλοποιείται μέσω της σχεδιαστικής σκέψης Διπλού Διαμαντιού (Double Diamond), η οποία αποτελεί μια σαφή, περιεκτική και οπτική περιγραφή της διαδικασίας σχεδιασμού. Ομάδες φοιτητών από κοινού με τα μέλη του ακαδημαϊκού προσωπικού επιλύουν στο πλαίσιο μαθημάτων του προγράμματος σπουδών τους προβλήματα της πραγματικής ζωής. Με τη συμβολή εργαλείων ποιότητας όπως τα ερωτηματολόγια και οι συνεντεύξεις διερευνώνται οι απόψεις κυρίως των φοιτητών, αλλά και των μελών του ακαδημαϊκού προσωπικού αναφορικά με τη συν-δημιουργία, καθώς και ο εντοπισμός προβλημάτων, αστοχιών ή παραλείψεων, ώστε να υπάρξει η κατάλληλη παρέμβαση. Από την καταγραφή και την επεξεργασία των απαντήσεών τους, εξάγονται ενδιαφέροντα συμπεράσματα όπως: i) η ύπαρξη ανοικτών εκπαιδευτικών πόρων κατά την εφαρμογή της συν-δημιουργίας προσφέρει ποικίλα οφέλη σε φοιτητές, ακαδημαϊκό προσωπικό και Ιδρύματα, ii) η διερεύνηση της ετοιμότητας των φοιτητών για τη συμμετοχή τους στη συν-δημιουργία, διασφαλίζει σε ικανοποιητικό βαθμό την επιτυχή ολοκλήρωση της προσέγγισης καθώς και την καταγραφή των αδυναμιών των συμμετεχόντων, iii) η επιλογή από τους φοιτητές της συν-δημιουργίας ως μεθόδου διδασκαλίας έναντι της παραδοσιακής διδασκαλίας, iv) η συν-δημιουργία και η σχεδιαστική σκέψη είναι κρίσιμες για την προώθηση της ανάπτυξης δεξιοτήτων των φοιτητών στους τομείς της ενσυναίσθησης, της επικοινωνίας, της δημιουργικότητας και της επίλυσης προβλημάτων και v) η αύξηση της ηλικίας φάνηκε να αναστέλλει τη συν-δημιουργία, μεταξύ άλλων. Τέλος, η πρόταση εφαρμογής της συν-δημιουργίας και στον διοικητικό τομέα, όπως αυτή παρουσιάζεται στην παρούσα διδακτορική διατριβή, εκτιμούμε ότι θα συμβάλει στην εκπλήρωση σημαντικών προϋποθέσεων για την ομαλή και αποτελεσματικότερη λειτουργία της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης.
Περίληψη
Currently Higher Education Institutions face many and varied challenges, which make it imperative to adopt new educational methods. One of them is co-creation. In this way, the student and the members of the academic staff are mutually involved in the learning process, removing any existing power relationship. In this PhD thesis, co-creation is realised through "Double Diamond" design thinking, which is a clear, comprehensive, and visual description of the design process. Teams of students, together with members of the academic staff, solve real-life problems in the courses of their curriculum. With the contribution of quality tools such as questionnaires and interviews, the opinions of mainly students but also academic staff members regarding co-creation, as well as the existence of problems, failures, or omissions, are investigated so that there is an appropriate intervention. From the recording and processing of their answers, interesting conclusions are drawn, such as: i) the existence of open educational resources when implementing co-creation offers various benefits to students, academic staff, and Institutions, ii) the investigation of the readiness of the students for their participation in co-creation ensures to a satisfactory degree the successful completion of the approach as well as the recording of the weaknesses of the participants, iii) students' choice of co-creation as a teaching method over traditional teaching iv) co-creation and design thinking are critical to fostering student skill development in the areas of empathy, communication, creativity, and problem solving, and v) increasing age appeared to inhibit co-creation, among others.
Finally, the proposal to apply co-creation in the administrative sector as well, as presented in this doctoral thesis, contributes to the fulfilment of important conditions for the smooth and more efficient operation of Higher Education.