Σχεδίαση γάστρας επιβατηγού πλοίου και έλεγχος της άθικτης ευστάθειας και της ευστάθειας μετά από βλάβη
Passenger ship hull design and assessment of intact and damaged stability
Λέξεις-κλειδιά
Ευστάθεια πλοίουΠερίληψη
Ένα από τα κυριότερα προβλήματα που απασχολεί την ναυτιλιακή κοινότητα μέχρι σήμερα
είναι η ασφάλεια στην θάλασσα. Όλοι οι ισχύοντες κανονισμοί αποσκοπούν στην διαφύλαξη
της ανθρώπινης ζωής και του περιβάλλοντος. Οι υπάρχοντες κανονισμοί μεταβάλλονται,
ανανεώνονται και αξιολογούνται συνέχεια από τους κατάλληλους οργανισμούς. Ύστερα από
ναυτικά ατυχήματα γίνεται αξιολόγηση και μπορεί να θεσμοθετούνται καινούριοι, έτσι ώστε
να αποφευχθούν μελλοντικά παρόμοιες καταστάσεις. Επιπλέον, η εξέλιξη της τεχνολογίας
βοηθά στην θεσμοθέτηση αυστηρότερων κανονισμών καθώς όλες οι διαδικασίες είναι πιο
γρήγορες και προσβάσιμες συγκριτικά με παλαιότερα.
Ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (IMO) έχει θεσπίσει κανονισμούς για όλους τους τύπους
πλοίων για να εξασφαλίζεται την ασφαλή μετακίνηση τους. Διεξάγει συχνά μελέτες και
διορθώσεις στους κανονισμούς για την καλύτερη και ασφαλέστερη λειτουργία τους.
Η ευστάθεια του πλοίου είναι ένα σημαντικό πρόβλημα καθώς η απώλεια της μπορεί να
επιφέρει θανατηφόρα ατυχήματα [3]. Ο IMO έχει θεσπίσει μια σειρά από κανονισμούς, οι
οποίοι μπορεί να διαφέρουν από πλοίο σε πλοίο, έτσι ώστε να εξασφαλίζεται η άθικτη
ευστάθεια (Intact Stability Code, 2008) και η ευστάθεια μετά από βλάβη (SOLAS).
Το αντικείμενο μελέτης της παρούσας διπλωματικής είναι η τρισδιάστατη σχεδίαση πλοίου,
ο υπολογισμός της άθικτης ευστάθειας, της ευστάθειας μετά από βλάβη και τρόποι
βελτιστοποίησης της ευστάθειας. Για αυτή την εργασία, χρησιμοποιήθηκε ένα πραγματικό
cruise yacht. Για την τρισδιάστατη σχεδίαση του χρησιμοποιήθηκε το πρόγραμμα
Rhinoceros 3d. Έγινε εισαγωγή του 2d σχεδίου γραμμών στο πρόγραμμα και στη συνέχεια η
ανάπτυξη της τρισδιάστατης μορφής της γάστρας σύμφωνα με τους κανονισμούς.
Για τον υπολογισμό της ευστάθειας έγινε εισαγωγή του τρισδιάστατου μοντέλου στο
πρόγραμμα Maxsurf. Σε αυτό αρχικά υπολογίσαμε τα υδροστατικά του πλοίου και στη
συνέχεια, αφού δημιουργήσαμε τις δεξαμενές, υπολογίσαμε τη άθικτη ευστάθεια του.
Για τον υπολογισμό της ευστάθειας μετά από βλάβη πρέπει να λάβουμε υπόψη μας τα σωστά
κριτήρια, αφού το αντικείμενο μελέτης πρόκειται για ένα επιβατηγό, και να φτιάξουμε
διάφορες περιπτώσεις βλαβών σύμφωνα με το χειρότερο σενάριο.
Περίληψη
One of the primary concerns of the maritime community is the safety at sea. All existing
regulations aim to safeguard human life and the environment. Regulations are constantly
changing, renewing, and evaluated by appropriate organizations. After maritime accidents,
assessments are made, and new regulations may be institutionalized to avoid similar
situations in the future. In addition, the evolution of technology helps to enforce regulations
as all processes are faster and more accessible compared to the past.
The International Maritime Organization (IMO) has established regulations for all types of
ships to ensure their safe movement. It often conducts studies and revisions of regulations for
better and safer operation.
Ship stability is an important problem that must be taken into account as its loss can result in
fatal accidents. IMO has established a series of regulations, which may differ from ship to
ship, to ensure intact stability and damage stability (SOLAS).
The subject of this thesis is the three-dimensional ship design, calculation of intact stability
and damage stability. For this study, a real cruise yacht was used. The Rhinoceros 3D
program was used for the three-dimensional design, where the 2D lines plan was imported
into the program and the three-dimensional form of the hull was developed according to
existing regulations.
For stability calculations, the three-dimensional model was imported into the Maxsurf
program. Initially, the hydrostatics of the vessel were calculated, and subsequently, after
creating the tanks, intact stability was calculated.
For the calculation of damage stability, the correct criteria must be taken into account. As
the subject of the study is a passenger ship, various damage scenarios must be created
according to the worst-case scenario.