Βιβλίο και Τεχνολογία: Από το Artist's Book στο Κυβερνοκείμενο.
Book and Technology: From Artist's Book to Cybertext.
Keywords
Τέχνη ; Τεχνολογία ; Αισθητική ; Artist's bookAbstract
Τα τελευταία χρόνια, ποιητές, σχολιαστές και κριτικοί λογοτεχνίας έχουν παρατηρήσει ριζικές αλλαγές στη σύγχρονη ανάγνωση, αλλαγές που επηρεάζουν βαθιά και τη γραφή. Η παρούσα διατριβή επικεντρώνει την έρευνά της στα ακόλουθα βασικά ερωτήματα: εάν η ανάγνωση και η γραφή, που έχουν ως όχημα το βιβλίο και ήταν για χιλιετίες ο πυρήνας του ανθρώπινου πολιτισμού, έχουν υποστεί πράγματι μεταμόρφωση, μπορούμε να υποθέσουμε ότι αυτές οι αλλαγές διαστέλλονται στον ευρύτερο ιστό του κοινού μας πολιτισμού; Και αν ναι, ποια χαρακτηριστικά καθορίζουν αυτό το αναδυόμενο πολιτιστικό τοπίο; Τι είναι αυτό που προκύπτει ως συνέπεια των τεκτονικών αυτών αλλαγών και σε ποιο βαθμό το παραδοσιακό βιβλίο συμμετέχει σε αυτόν τον γενικό μετασχηματισμό;
Ήδη από τη δεκαετία του 1990, μια πρωτοπορία λογοτεχνικών οραματιστών, που ενθουσιάστηκαν από την τεχνολογική εξέλιξη και την αυξανόμενη επικράτηση της διαδικτυακής κουλτούρας, ηγήθηκαν της πορείας της λογοτεχνικής καινοτομίας. Τόνισαν τη σύγχρονη πρόκληση: τον αδιάκοπο και απαράμιλλο πολλαπλασιασμό κειμένων. Μέσα από τις καλλιτεχνικές τους προσπάθειες, συνδεδεμένες με την πορεία της τεχνολογικής προόδου, ανέδειξαν μια βαθιά μεταβολή στην ίδια την ουσία του βιβλίου, αναδεικνύοντάς το ως μια ευέλικτη οντότητα στο πλαίσιο της σύγχρονης εποχής.
Αυτή η διατριβή ξεκινά με μια διπλή αποστολή: διερευνά τους θεωρητικούς και τεχνικούς τομείς αυτών των καινοτομιών στη λογοτεχνία, εξετάζοντας αναλυτικά τον αμοιβαίο συνδυασμό μεταξύ της λογοτεχνίας και των ψηφιακών μέσων της εποχής μας, ενώ παράλληλα, αναλύει το πολύπλοκο πρόβλημα της ύπαρξης του βιβλίου ως πολιτιστικού υβριδίου.
Abstract
In recent years, a discerning cohort of poets, columnists, commentators, and literary critics has borne witness to a seismic shift in the contemporary reading experience, a shift that reverberates through the realm of writing. This thesis centers its inquiry on the following pivotal questions: if the acts of reading and writing, which have served as the enduring vehicles of human culture for millennia, have indeed undergone transformation, can we extrapolate that these changes extend their tendrils into the broader fabric of our collective culture? And if so, what hallmarks define this nascent cultural landscape? What ramifications attend these tectonic shifts, and to what extent does the traditional book partake in this overarching transformation?
As early as the 1990s, a vanguard of literary visionaries, galvanized by advancing technological landscapes and the burgeoning expanse of online culture, steered the course of literary innovation. They underscored the contemporary challenge: the unceasing and unparalleled proliferation of textual artifacts. Through their artistic endeavors, entwined with the march of technological progress, they illuminated a profound alteration in the very essence of the book, casting it as a malleable entity within the confines of the modern era.
This thesis embarks on a dual mission: it delves into the theoretical and technical realms of these groundbreaking literary innovations, scrutinizing the interplay between literature and the digital media of our era. Concurrently, it delves into the intricate conundrum of the book's existence as a cultural hybrid.