Διερεύνηση της εφαρμογής της Λιτής Διαχείρισης στους υγειονομικούς οργανισμούς με στόχο την ανάδειξη βέλτιστων πρακτικών βελτίωσης της απόδοσής τους και της ποιότητας των υπηρεσιών που παρέχουν.
Study of the implementation of Lean Management in health organizations with the aim of highlighting best practices to improve their performance and the quality of the services they provide
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Author
Ασημάκου, Ευαγγελία
Date
2024-01-15Advisor
Παπανικολάου, ΒασιλικήKeywords
Health quality ; Lean healthcare ; Lean tools ; Lean implementation ; Lean barriers ; Lean leadership ; Ποιότητα Υπηρεσιών Υγείας ; Λιτή περίθαλψη ; Εργαλεία λιτής περίθαλψης ; Εφαρμογή λιτής περίθαλψης ; Περιορισμοί Περίθαλψης ; Λιτή ηγεσίαAbstract
Η ισότιμη και χωρίς διακρίσεις πρόσβαση σε ποιοτικές υπηρεσίας υγείας αναφέρεται σήμερα, περισσότερο παρά ποτέ, ως αναφαίρετο δικαίωμα όλων των πολιτών. Οι οργανισμοί υγείας έχοντας ως στόχο την αποκατάσταση, τη βελτίωση και τη διατήρηση της υγείας των πληθυσμών, προσπαθούν, υπό την πίεση της ανεύρεσης των σπάνιων διαθέσιμων πόρων και συνυπολογίζοντας τις «καταστροφικές» δαπάνες για την υγεία, να υπηρετήσουν τον πρωταρχικό τους σκοπό με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Η αύξηση της απόδοσης των οργανισμών υγείας, σε επίπεδο αποτελεσματικότητας και αποδοτικότητας, είναι ένας αέναος αγώνας, σε ένα πολύπλοκο και συνεχώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον με σημαντικές ιδιαιτερότητες έναντι οποιουδήποτε άλλου. Διαχρονική απαίτηση όλων των εμπλεκομένων μερών είναι όμως, ταυτόχρονα, η συνεχιζόμενη βελτίωση της ποιότητας της φροντίδας υγείας που παρέχουν οι οργανισμοί, η οποία απαιτεί την τροποποίηση και τον επανακαθορισμό των δομικών τους στοιχείων προκειμένου να μπορέσουν «να προσφέρουν περισσότερα με όσο το δυνατόν λιγότερα», δημιουργώντας αξία για τον ασθενή / πελάτη. Η φιλοσοφία της υγειονομικής περίθαλψης που βασίζεται στην αξία, μπορεί να ενσωματωθεί στους οργανισμούς υγείας με τη χρήση διαφόρων προσεγγίσεων, μεταξύ των οποίων και η Λιτή Διαχείριση. Η επιτυχής ενσωμάτωση της Λιτής Διαχείρισης στον υγειονομικό τομέα (Λιτή περίθαλψη), μετατοπίζοντας τον προσανατολισμό της οργάνωσης και της λειτουργίας των οργανισμών υγείας στην ικανοποίηση του ασθενούς και την αύξηση της αξίας που αυτός προσδίδει στη φροντίδα υγείας που λαμβάνει, μείωσε τη σπατάλη σε όλα τα επίπεδα και συνέβαλε στην αντιμετώπιση των κρίσεων που παρουσιάστηκαν. Ταυτόχρονα πέτυχε την αύξηση της αποτελεσματικότητας και της αποδοτικότητας των υγειονομικών οργανισμών και βελτίωσε την ποιότητα της παρεχόμενης φροντίδας υγείας, αυξάνοντας την αξία που ο ασθενής λάμβανε από την ικανοποίηση των εξειδικευμένων αναγκών του. Η λιτή περίθαλψη μπορεί να συνεισφέρει σημαντικά στην αναδιαμόρφωση των δημόσιων οργανισμών υγείας του Ε.Σ.Υ. στην Ελλάδα, προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι χρόνιες παθογένειές τους και να εξασφαλιστεί η βιωσιμότητά τους, υπό την πίεση της εξεύρεσης των σπάνιων διαθέσιμων πόρων. Ο ολιστικός μετασχηματισμός και εκσυγχρονισμός των δημόσιων νοσοκομείων και η τροποποίηση της οργάνωσης και της λειτουργίας τους, με προσανατολισμό στην αύξηση της αξίας της φροντίδας υγείας που οι ασθενείς λαμβάνουν, μπορεί να επιτευχθεί με την εφαρμογή των μεθόδων και των αρχών της λιτής περίθαλψης και τη χρήση των διαθέσιμων εργαλείων της, προκειμένου να αυξηθεί η αποτελεσματικότητα και η αποδοτικότητα τους και να βελτιωθεί η φροντίδα υγείας που παρέχουν, σύμφωνα με τις συνεχώς αυξανόμενες κοινωνικές απαιτήσεις.
Abstract
Equal and non-discriminatory access to quality health services is mentioned today, more than ever, as an inalienable right of all citizens. Health organizations in order to serve their primary purpose, in the best possible way, try to restore, improve and maintain the health of populations, under the pressure of finding the scarce available resources and taking into account the "disastrous" health costs. Increasing the performance of health organizations, in terms of effectiveness and efficiency, is a constant struggle in a complex and ever-changing environment, with significant peculiarities compared to any other. A perennial requirement of all parties involved is, however, at the same time the continuous improvement of the quality of health care provided by organizations, which requires the modification and redefinition of their structural elements in order to be able to "offer more with as little as possible", creating value for the patient / client. Value-based healthcare can be incorporated into healthcare organizations using various approaches, including Lean Management. The successful integration of Lean Management in the health sector (Lean healthcare), shifting the orientation of the organization and operation of health organizations to patient satisfaction, reduced waste at all levels and contributed to addressing the crises that occurred. At the same time, it succeeded in increasing the efficiency and effectiveness of health organizations and improved the quality of health care provided, increasing the value that the patient received from the satisfaction of their specialized needs. Lean healthcare can significantly contribute to the restructuring of the public health organizations of the N.H.S. in Greece, in order to address their chronic pathologies and ensure their sustainability, under the pressure of finding scarce available resources. The holistic transformation and modernization of public hospitals and the modification of their organization and operation, oriented towards to the increase of the value of the health care that patients receive, can be achieved by applying the methods and principles of lean healthcare and the use of its available tools, in order to increase their effectiveness and efficiency and to improve the quality of the health care provided, according to the ever-increasing social demands.