Εμφάνιση απλής εγγραφής

Αλφαβητισμός και Στοματική Υγεία

dc.contributor.advisorΣίμου, Ευστρατία
dc.contributor.authorΤσερπέ, Ευανθία
dc.date.accessioned2024-02-28T07:15:12Z
dc.date.available2024-02-28T07:15:12Z
dc.date.issued2024-01-31
dc.identifier.urihttps://polynoe.lib.uniwa.gr/xmlui/handle/11400/5960
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26265/polynoe-5796
dc.description.abstractΕισαγωγή: Οι ασθένειες του στόματος είναι από τις πιο συχνές ασθένειες των ανθρώπων αποτελώντας μείζον πρόβλημα δημόσιας υγείας με κοινωνικοοικονομικές επιπτώσεις. Μεγάλο ποσοστό του παγκόσμιου πληθυσμού δεν είναι ενήμερο, δεν κατανοεί τις οδοντιατρικές πληροφορίες, δεν ακολουθεί τις οδηγίες στοματικής υγιεινής, δεν γνωρίζει να αναζητήσει τις αντίστοιχες υπηρεσίες, με αποτέλεσμα να χαρακτηρίζεται από χαμηλό αλφαβητισμό υγείας. Ο αλφαβητισμός, πλέον, θεωρείται ένας από τους βασικούς άξονες βελτίωσης και προαγωγής της στοματικής υγείας και για τη μέτρησή του έχουν αναπτυχθεί, διεθνώς, διάφορα εργαλεία στην αγγλική κυρίως γλώσσα. Σκοπός: Η «διαπολιτισμική προσαρμογή» και επικύρωση του εργαλείου μέτρησης αλφαβητισμού Health Literacy in Dentistry HeLD - 14 σε Έλληνες ενήλικες. Υλικό και Μέθοδος: Μετά από λήψη άδειας για τη χρήση της κλίμακας, ακολουθήθηκε η διαδικασία της διγλωσσικής μετάφρασης και στη συνέχει η πολιτισμική της προσαρμογή. Ακολούθως η στάθμισή της πραγματοποιήθηκε σε ασθενείς που προσήλθαν σε τέσσερα ιδιωτικά οδοντιατρεία της Δυτικής Αθήνας, οι οποίοι ήταν άνω των 18 ετών και μιλούσαν ελληνικά. Αποτελέσματα: Συνολικά συμμετείχαν 291 άτομα, μέσης ηλικίας 43,1%, εκ των οποίων 65,4% γυναίκες. Η ελληνική έκδοση του HeLD – 14 επέδειξε ικανοποιητική αξιοπιστία εσωτερικής συνέπειας (συντελεστής αξιοπιστίας a του Cronbach της συνολικής βαθμολογίας 0,8) και πολύ υψηλή συμφωνία σε όλες τις ερωτήσεις μεταξύ των δύο μετρήσεων κατά τη διαδικασία test– retest. Για τη διερεύνηση της παραγοντικής εγκυρότητας έγινε επιβεβαιωτική παραγοντική ανάλυση, βάσει και των τριών δεικτών (CFI, TLI και RMSEA) υπάρχει καλή προσαρμογή για το ερωτηματολόγιο. Το 91,8% των συμμετεχόντων μπορεί εύκολα να κατανοήσει τις πληροφορίες που τους δίνει ο οδοντίατρος και το 86,3% να εκτελέσει οδοντιατρικές οδηγίες για την αποκατάσταση της στοματικής τους υγείας. Όμως το 44% δεν μπορεί να πληρώσει άνετα για τις οδοντιατρικές εργασίες και μόνο το 11,3% μπορεί να βρει εύκολα ραντεβού με οδοντίατρο σε δημόσια υπηρεσία υγείας. Συμπεράσματα: Η ελληνική έκδοση του Gr-HeLD-14 αποδείχτηκε ότι έχει ικανοποιητική εγκυρότητα και αξιοπιστία που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την αξιολόγηση του επιπέδου του αλφαβητισμού του ελληνικού πληθυσμού. Η παρούσα έρευνα έδειξε υψηλό επίπεδο αλφαβητισμού στην επικοινωνία των ασθενών με τους οδοντιάτρους και την αξιοποίηση των οδοντιατρικών οδηγιών. Αντίθετα έδειξε χαμηλό αλφαβητισμό ως προς την πρόσβαση σε δημόσια δομή και την οικονομική δυνατότητα να πληρώνουν για οδοντιατρικές εργασίες. Περαιτέρω αξιοποίηση του εργαλείου αυτού θα μπορούσε να χρησιμεύσει στην ανάπτυξη προγραμμάτων βελτίωσης της στοματικής υγείας του γενικού πληθυσμού. ΛΕΞΕΙΣ – ΚΛΕΙΔΙΑ: Στοματική Υγεία, Αλφαβητισμός στοματικής υγείας, Εργαλεία αλφαβητισμού στοματικής υγείας, Health Literacy In Dentistry (HeLD)el
dc.format.extent101el
dc.language.isoelel
dc.publisherΠανεπιστήμιο Δυτικής Αττικήςel
dc.rightsΑναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές*
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectΣτοματική Υγείαel
dc.subjectOral Healthel
dc.subjectToolsel
dc.subjectΑλφαβητισμόςel
dc.subjectΕργαλείαel
dc.subjectΟδοντιατρικήel
dc.subjectΠοιότητα Ζωήςel
dc.subjectHealth Literacy In Dentistryel
dc.subjectHELD-14el
dc.titleΑλφαβητισμός και Στοματική Υγείαel
dc.title.alternativeLiteracy and Oral Healthel
dc.typeΜεταπτυχιακή διπλωματική εργασίαel
dc.contributor.committeeΤσόγκα, Αρετή
dc.contributor.committeeMANDILARA, GEORGIA
dc.contributor.committeeTsogka
dc.contributor.facultyΣχολή Δημόσιας Υγείαςel
dc.contributor.departmentΤμήμα Πολιτικών Δημόσιας Υγείαςel
dc.contributor.masterΔημόσιας Υγείαςel
dc.description.abstracttranslatedIntroduction: Oral diseases are among the most common diseases in humans, constituting a major public health problem with socioeconomic implications. A large percentage of the world population is not aware, does not understand dental information, does not follow oral hygiene instructions, does not know how to seek the corresponding services, and as a result is characterized by low literacy. Literacy is now considered to be one of the main axes for improving and promoting oral health and various tools have been developed internationally, mainly in English, to measure it. Aim: The cross-cultural adaptation and validation of the Health Literacy in Dentistry HeLD - 14 literacy measurement tool in Greek adults. Material and Methods: after obtaining permission to use the scale, the process of bilingual translation was followed and then its cultural adaptation was carried out by interviewing 20 people. Subsequently, its weighting was performed on patients attending four private dental clinics in Western Athens, who were over 18 years old and spoke Greek. Results: A total of 291 people participated, with an average age of 43.1%, of which 65.4% were women. The Greek version of the HeLD - 14 showed satisfactory internal consistency reliability (Cronbach's reliability coefficient a of the total score of 0.8) and very high agreement on all questions between the two measures in the test-retest procedure. Confirmatory factor analysis was performed to investigate the factor validity, based on all three indices (CFI, TLI and RMSEA) there is a good adaptation for the questionnaire. 91.8% of the participants can easily understand the information given by the dentist and 86.3% can perform dental instructions to restore their oral health. However, 44% cannot comfortably pay for dental work and only 11.3% can easily find an appointment with a dentist at a public health service. Conclusions: The Greek version of the Gr-HeLD-14 was shown to have satisfactory validity and reliability that can be used to assess the literacy level of the Greek population. The present study showed a high level of literacy in patients' communication with dentists and the utilization of dental instructions. In contrast, it showed low literacy in terms of access to public facilities and financial ability to pay for dental work. Further utilization of this tool could serve to develop programs to improve the oral health of the general population. KEYWORDS: Oral Health, Oral Health Literacy, Oral Health Literacy Tools, Health Literacy In Dentistry (HeLD)el


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Thumbnail

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στις ακόλουθες συλλογές

Εμφάνιση απλής εγγραφής

Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές
Εκτός από όπου επισημαίνεται κάτι διαφορετικό, το τεκμήριο διανέμεται με την ακόλουθη άδεια:
Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές