Αλφαβητισμός και Στοματική Υγεία
Literacy and Oral Health
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Τσερπέ, Ευανθία
Ημερομηνία
2024-01-31Επιβλέπων
Σίμου, ΕυστρατίαΛέξεις-κλειδιά
Στοματική Υγεία ; Oral Health ; Tools ; Αλφαβητισμός ; Εργαλεία ; Οδοντιατρική ; Ποιότητα Ζωής ; Health Literacy In Dentistry ; HELD-14Περίληψη
Εισαγωγή: Οι ασθένειες του στόματος είναι από τις πιο συχνές ασθένειες των ανθρώπων
αποτελώντας μείζον πρόβλημα δημόσιας υγείας με κοινωνικοοικονομικές επιπτώσεις.
Μεγάλο ποσοστό του παγκόσμιου πληθυσμού δεν είναι ενήμερο, δεν κατανοεί τις
οδοντιατρικές πληροφορίες, δεν ακολουθεί τις οδηγίες στοματικής υγιεινής, δεν γνωρίζει να
αναζητήσει τις αντίστοιχες υπηρεσίες, με αποτέλεσμα να χαρακτηρίζεται από χαμηλό
αλφαβητισμό υγείας. Ο αλφαβητισμός, πλέον, θεωρείται ένας από τους βασικούς άξονες
βελτίωσης και προαγωγής της στοματικής υγείας και για τη μέτρησή του έχουν αναπτυχθεί,
διεθνώς, διάφορα εργαλεία στην αγγλική κυρίως γλώσσα.
Σκοπός: Η «διαπολιτισμική προσαρμογή» και επικύρωση του εργαλείου μέτρησης
αλφαβητισμού Health Literacy in Dentistry HeLD - 14 σε Έλληνες ενήλικες.
Υλικό και Μέθοδος: Μετά από λήψη άδειας για τη χρήση της κλίμακας, ακολουθήθηκε η
διαδικασία της διγλωσσικής μετάφρασης και στη συνέχει η πολιτισμική της προσαρμογή.
Ακολούθως η στάθμισή της πραγματοποιήθηκε σε ασθενείς που προσήλθαν σε τέσσερα
ιδιωτικά οδοντιατρεία της Δυτικής Αθήνας, οι οποίοι ήταν άνω των 18 ετών και μιλούσαν
ελληνικά.
Αποτελέσματα: Συνολικά συμμετείχαν 291 άτομα, μέσης ηλικίας 43,1%, εκ των οποίων
65,4% γυναίκες. Η ελληνική έκδοση του HeLD – 14 επέδειξε ικανοποιητική αξιοπιστία
εσωτερικής συνέπειας (συντελεστής αξιοπιστίας a του Cronbach της συνολικής
βαθμολογίας 0,8) και πολύ υψηλή συμφωνία σε όλες τις ερωτήσεις μεταξύ των δύο
μετρήσεων κατά τη διαδικασία test– retest. Για τη διερεύνηση της παραγοντικής
εγκυρότητας έγινε επιβεβαιωτική παραγοντική ανάλυση, βάσει και των τριών δεικτών (CFI,
TLI και RMSEA) υπάρχει καλή προσαρμογή για το ερωτηματολόγιο. Το 91,8% των
συμμετεχόντων μπορεί εύκολα να κατανοήσει τις πληροφορίες που τους δίνει ο οδοντίατρος
και το 86,3% να εκτελέσει οδοντιατρικές οδηγίες για την αποκατάσταση της στοματικής
τους υγείας. Όμως το 44% δεν μπορεί να πληρώσει άνετα για τις οδοντιατρικές εργασίες και
μόνο το 11,3% μπορεί να βρει εύκολα ραντεβού με οδοντίατρο σε δημόσια υπηρεσία υγείας.
Συμπεράσματα: Η ελληνική έκδοση του Gr-HeLD-14 αποδείχτηκε ότι έχει ικανοποιητική
εγκυρότητα και αξιοπιστία που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την αξιολόγηση του επιπέδου
του αλφαβητισμού του ελληνικού πληθυσμού. Η παρούσα έρευνα έδειξε υψηλό επίπεδο αλφαβητισμού στην επικοινωνία των ασθενών με τους οδοντιάτρους και την αξιοποίηση των
οδοντιατρικών οδηγιών. Αντίθετα έδειξε χαμηλό αλφαβητισμό ως προς την πρόσβαση σε
δημόσια δομή και την οικονομική δυνατότητα να πληρώνουν για οδοντιατρικές εργασίες.
Περαιτέρω αξιοποίηση του εργαλείου αυτού θα μπορούσε να χρησιμεύσει στην ανάπτυξη
προγραμμάτων βελτίωσης της στοματικής υγείας του γενικού πληθυσμού.
ΛΕΞΕΙΣ – ΚΛΕΙΔΙΑ: Στοματική Υγεία, Αλφαβητισμός στοματικής υγείας, Εργαλεία
αλφαβητισμού στοματικής υγείας, Health Literacy In Dentistry (HeLD)
Περίληψη
Introduction: Oral diseases are among the most common diseases in humans, constituting a
major public health problem with socioeconomic implications. A large percentage of the
world population is not aware, does not understand dental information, does not follow oral
hygiene instructions, does not know how to seek the corresponding services, and as a result
is characterized by low literacy. Literacy is now considered to be one of the main axes for
improving and promoting oral health and various tools have been developed internationally,
mainly in English, to measure it.
Aim: The cross-cultural adaptation and validation of the Health Literacy in Dentistry HeLD
- 14 literacy measurement tool in Greek adults.
Material and Methods: after obtaining permission to use the scale, the process of bilingual
translation was followed and then its cultural adaptation was carried out by interviewing 20
people. Subsequently, its weighting was performed on patients attending four private dental
clinics in Western Athens, who were over 18 years old and spoke Greek.
Results: A total of 291 people participated, with an average age of 43.1%, of which 65.4%
were women. The Greek version of the HeLD - 14 showed satisfactory internal consistency
reliability (Cronbach's reliability coefficient a of the total score of 0.8) and very high
agreement on all questions between the two measures in the test-retest procedure.
Confirmatory factor analysis was performed to investigate the factor validity, based on all
three indices (CFI, TLI and RMSEA) there is a good adaptation for the questionnaire. 91.8%
of the participants can easily understand the information given by the dentist and 86.3% can
perform dental instructions to restore their oral health. However, 44% cannot comfortably
pay for dental work and only 11.3% can easily find an appointment with a dentist at a public
health service. Conclusions: The Greek version of the Gr-HeLD-14 was shown to have
satisfactory validity and reliability that can be used to assess the literacy level of the Greek
population. The present study showed a high level of literacy in patients' communication with
dentists and the utilization of dental instructions. In contrast, it showed low literacy in terms
of access to public facilities and financial ability to pay for dental work. Further utilization
of this tool could serve to develop programs to improve the oral health of the general
population.
KEYWORDS: Oral Health, Oral Health Literacy, Oral Health Literacy Tools, Health
Literacy In Dentistry (HeLD)