Σύσταση, εφαρμογή και μηχανισμοί δράσης σύγχρονων υφαλοχρωμάτων
Composition, applications and mechanisms of modern marine anti-fouling coatings.
Keywords
Υφαλοχρώματα ; ΒιορύπανσηAbstract
Το φαινόμενο της βιορύπανσης ή βιοσυσσώρευσης ορίζεται ως η ανεπιθύμητη
προσκόλληση και ανάπτυξη μικρο- και μακρο-οργανισμών πάνω σε τεχνητές
επιφάνειες βυθισμένες στο θαλασσινό νερό, κι έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση στην
απόδοση και τη λειτουργικότητα πλοίων και θαλάσσιων κατασκευών, προκαλώντας
σημαντικά οικονομικά και περιβαλλοντικά προβλήματα. Όταν μια στερεά επιφάνεια,
που βρίσκει εφαρμογή σε θαλάσσιες κατασκευές, όπως τα ύφαλα των πλοίων, σε
κλωβούς ιχθυοκαλλιεργειών, λιμενικά έργα, εξέδρες, δίχτυα και πετρελαιαγωγούς
βυθίζεται στη θάλασσα και κινείται ή είναι στάσιμη, υπόκειται σε αποικισμό από
θαλάσσιους οργανισμούς. Το φαινόμενο είναι γνωστό από την αρχαιότητα και
αντιμετωπίζεται με διάφορα υλικά μέσα και τεχνολογίες, που αποσκοπούν στη
θανάτωση ή/και αποτροπή της επικόλλησης των θαλάσσιων οργανισμών. Ως
αντιβιορυπαντικά συστήματα χρησιμοποιούνται μίγματα πολυμερών και βιοκτόνων
ουσιών, ώστε να αποτραπεί η προσκόλληση, η εγκατάσταση κι επίσης, η ανάπτυξη των
μικροοργανισμών. Στο πρόσφατο παρελθόν, χρησιμοποιήθηκαν με μεγάλη
αποτελεσματικότητα αντιρρυπαντικά υφαλοχρώματα, με τον τριβουτυλοκασσίτερο
(ΤΒΤ) ως βιοκτόνο, που παρά την εξαιρετική τους απόδοση, είχαν σοβαρή και επιζήμια
επίδραση στο θαλάσσιο περιβάλλον και την ανθρώπινη υγεία. Η αυξανόμενη
ευαισθητοποίηση των πολιτών και η θέσπιση αυστηρότερης νομοθεσίας από τους
διεθνείς οργανισμούς και τις κυβερνήσεις, οδήγησαν στην αναζήτηση και εφαρμογή
νέων υλικών και μηχανισμών αντιρυπαντικής δράσης φιλικότερων στο περιβάλλον. Τα
συμβατικά υφαλοχρώματα διακρίνονται σε αντιρρυπαντικά αδιάλυτης μήτρας,
διαλυτής μήτρας και αυτολειανόμενου συμπολυμερούς. Τα σύγχρονα υφαλοχρώματα,
που περιέχουν βιοκτόνα, μπορούν να διακριθούν στα ελεγχόμενης απελευθέρωσης και
τα αυτολειανόμενα συμπολυμερή. Πρόσφατα, άρχισαν να δοκιμάζονται, νέα
αντιρρυπαντικά υφαλοχρώματα, πιο φιλικά στο περιβάλλον, που έχουν ως βάση
πολυμερή, με κατάλληλη χημική δομή, ώστε να εμποδίζουν ή να αποτρέπουν την
προσκόλληση ρυπαντών και τελικά, να διευκολύνουν την απομάκρυνση τους από την
επιφάνεια του πλοίου. Ως τέτοια υλικά αναφέρονται νανοσύνθετα πολυμερή από
πολυαιθυλενογλυκόλη, πολυμερή με νανοσωματίδια άνθρακα πολλαπλών
τοιχωμάτων, υδρογέλες (υδροπηκτές), πολυαμφοτερικά και υπερδιακλαδωμένα
νανοσύνθετα πολυμερή. Άλλες προτάσεις είναι οι επιστρώσεις, με κατάλληλη
επιφανειακή μορφολογία, που αποτρέπουν την προσκόλληση μικροοργανισμών και
άλλων βιορυπαντών. Τέτοιες είναι οι επιστρώσεις φθοροπολυμερών, επιστρώσεις
πολυουρεθάνης, επιστρώσεις της σιλικόνης, υβριδικά συστήματα από νανοσύνθετα
υλικά, και άλλα συστήματα, που βασίζονται σε φυσικά προϊόντα (όπως μικροάλγη).
Τα τελευταία χαρακτηρίζονται ως ¨βιομιμητικά¨ υλικά, που μπορούν να αποτρέψουν
την βιοσυσσώρευση χωρίς να προκαλέσουν περιβαλλοντικά ή προβλήματα υγείας στην
θαλάσσια και ανθρώπινη ζωή. Η εργασία αυτή μετά την θεωρητική παρουσίαση των
υφαλοχρωμάτων, περιλαμβάνει την εφαρμογή ορισμένων ενδεικτικών τύπων
υφαλοχρωμάτων του εμπορίου, τη μεθοδολογία για την έκθεσή τους σε θαλασσινό
νερό σε στατικές συνθήκες και την αξιολόγησή τους.
Abstract
The phenomenon of bio-fouling is defined as the unwanted accumulation of micro- and
macro-organisms on artificial surfaces submerged in seawater, resulting in reduced
efficiency and functionality of ships and marine structures, thus causing significant
economic and environmental problems. It occurs on surfaces immersed in water
including ship hulls, fish cages, harbor constructions, flatable platforms, fishing nets
and underwater oil pipelines. The phenomenon has been known since antiquity and is
dealt with a variety of methods and technologies using appropriate materials, aimed at
killing and/or preventing the attachment of marine organisms. Mixtures of polymers
and biocidal substances are commonly used as antifouling systems, in order to prevent
the attachment, installation and growth of microorganisms. In recent years, antifouling
paints containing tributyltin (TBT) as a biocidal ingredient have been used effectively,
but their excellent performance is accompanied with serious and detrimental effects on
the marine environment and the human health. Increasing public awareness and strict
legislation imposed by international organizations and state governments has led to the
search and implementation of new environmentally friendly antifouling materials and
mechanisms. Conventional shelf paints and coatings are categorized into insoluble
matrix antifoulants, soluble matrix antifoulants and self-leveling copolymer coatings.
Modern antifouling paints, which contain biocides, can be categorized into controlled
release and self-lubricating copolymers. Recently, the testing of new environmentally
friendly polymer-based antifouling paints has been reported. The materials used have a
suitable chemical structure that allows them to degrade or prevent foulers from adhering
and thus they facilitate their removal from the ship's surface. Such materials include
polyethylene glycol nanocomposites, polymers with multi-walled carbon nanoparticles,
hydrogels, zwitterion and superbranched nanocomposites, which is estimated to be
promising and highly effective alternatives. Other suggested materials include coatings
with an appropriate surface morphology that prevents adhesion, such as
fluoropolymers, polyurethane and silicone coatings, hybrid nanocomposite systems, as
well as systems based on natural products (such as microalgae). The latter are
characterized as "biomimetic" materials, since they can prevent bioaccumulation
without affecting the marine and human life. In the present work, the application of
selected commercial antifouling paints is presented, together with the appropriate
methodology for their exposure to seawater environment in static conditions, in order
to study and evaluate the biofouling phenomenon.