Γνώσεις Νοσηλευτών για το Σακχαρώδη Διαβήτη σε Σχέση με τη Συμπεριφορά Φροντίδας και την Αυτοαναφερόμενη Επάρκεια στη Φροντίδα Ασθενών με Σακχαρώδη Διαβήτη
Nurses Knowledge of Diabetes Mellitus in Relation to Caring Behavior and Self-Efficasy in Caring for Patients with Diabetes Mellitus
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Βουγιατζή, Όλγα
Ημερομηνία
2024-03-08Επιβλέπων
KORELI, ALEXANDRAΛέξεις-κλειδιά
Σακχαρώδης διαβήτης ; ΝοσηλευτήςΠερίληψη
Εισαγωγή: Ο ρόλος των νοσηλευτών είναι ιδιαίτερα σημαντικός στη διαχείριση του Σακχαρώδη Διαβήτη (ΣΔ), δεδομένου ότι οι νοσηλευτές είναι η κύρια ομάδα επαγγελματιών υγείας που παρέχουν φροντίδα σε ασθενείς με ΣΔ. Η ανασκόπηση της βιβλιογραφίας δείχνει ότι οι νοσηλευτές συχνά δεν είναι πλήρως καταρτισμένοι ή εκπαιδευμένοι σχετικά με τη διαχείριση και αντιμετώπιση του ΣΔ. Το γεγονός αυτό παρεμποδίζει ορισμένες φορές την παροχή ολιστικής φροντίδας στη συγκεκριμένη ομάδα ασθενών, αφού επηρεάζεται και η συμπεριφορά φροντίδας των νοσηλευτών από την ανεπάρκεια γνώσης τους.
Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι να μελετήσει, να αξιολογήσει και να καταγράψει τις γνώσεις των νοσηλευτών για το ΣΔ σε σχέση με τη συμπεριφορά φροντίδας και την αυτοαναφερόμενη επάρκεια στη φροντίδα ασθενών με ΣΔ στην Ελλάδα.
Υλικό και Μέθοδος: Στη μελέτη συμμετείχαν 261 νοσηλευτές και νοσηλεύτριες, εργαζόμενοι σε δημόσια τριτοβάθμια νοσοκομεία, σε τμήματα ενηλίκων ασθενών με και χωρίς ΣΔ. Για την αξιολόγηση των γνώσεων των νοσηλευτών χρησιμοποιήθηκαν ως εργαλεία έρευνας τα Revised Brief Diabetes Knowledge Test (DKT2), Η κλίμακα γνώσεων σύγχρονης προσέγγισης ΣΔ, Caring Behaviors Inventory-16, και η κλίμακα Αυατοαναφερόμενης επάρκειας. Για την ανάλυση των δεδομένων χρησιμοποιήθηκε το στατιστικό πρόγραμμα SPSS 26.0.
Αποτελέσματα: Όλοι οι νοσηλευτές ήταν τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και το 11.9% είχε λάβει εκπαίδευση σχετικά με τον ΣΔ τα τελευταία δύο χρόνια. Ο μέσος αριθμός ετών επαγγελματικής εμπειρίας ήταν 17,5 (SD=10,1 έτη), το 53,6% είχε στο στενό οικογενειακό του περιβάλλον άτομο με ΣΔ και το 3,8% είχαν οι ίδιοι ΣΔ. Η βαθμολογία των συμμετεχόντων στην κλίμακα συμπεριφορών φροντίδας είχε μέση τιμή 79,92 (SD=10,68), που σημαίνει πολύ καλή συμπεριφορά φροντίδας (Cronbach's a 0.92). Η βαθμολογία επάρκειας γνώσεων στη φροντίδα ασθενών με ΣΔ είχε μέση τιμή 3,78 (SD=0,63), η οποία δηλώνει μεγάλη επάρκεια (Cronbach's a 0.80). Τα ποσοστά σωστών απαντήσεων των συμμετεχόντων στην παρούσα μελέτη στις ερωτήσεις γνώσεων της κλίμακας DKT2 κυμαίνονταν από 31,9% μέχρι 96,9%. Η βαθμολογία γνώσεων είχε μέση τιμή 17,69 (SD=2,97), τιμή που υποδηλώνει μεγάλη γνώση (Cronbach's a 0.74). Στις ερωτήσεις σύγχρονης προσέγγισης γνώσεων για ΣΔ, τα ποσοστά σωστών απαντήσεων κυμαίνονταν από 14,2% μέχρι 56,7%. Η βαθμολογία γνώσεων είχε μέση τιμή 3,22 (SD=2,01), η οποία δηλώνει μέση γνώση (Cronbach's a 0.71).
Συμπεράσματα: Τα αποτελέσματα της παρούσας μελέτης επισημαίνουν την ανάγκη για ανάπτυξη και αξιολόγηση αποτελεσματικών στρατηγικών για τη βελτίωση της γνώσης των νοσηλευτών σχετικά με τη διαχείριση του ΣΔ. Επίσης, διαφαίνεται η αμφίδρομη διαρκής σχέση μεταξύ της αντιλαμβανόμενης επάρκειας, των συμπεριφορών φροντίδας και των γνώσεων για το ΣΔ. Η μελλοντική επιβεβαίωση της σχέσης αυτής, μπορεί να οδηγήσει σε επιτυχείς στρατηγικές για την ενίσχυση της αυτοεπάρκειας και της αυτοπεποίθησης σε συμπεριφορές αυτοδιαχείρισης του ΣΔ και τη γλυκαιμική ρύθμιση των ασθενών με ΣΔ και κυρίως για την επάρκεια των επικαιροποιημένων γνώσεων των νοσηλευτών και των θετικών συμπεριφορών φροντίδας.
Λέξεις-Κλειδιά: αυτοεπάρκεια, γνώσεις, νοσηλευτής, σακχαρώδης διαβήτης, συμπεριφορά φροντίδας
Περίληψη
Background: The role of nurses is particularly important in the management of Diabetes Mellitus (DM), since nurses are the main group of health professionals providing care to patients with DM. The literature review shows that nurses are often not fully qualified or trained in the management and treatment of DM. This fact sometimes hinders the provision of holistic care to this particular group of patients, since the caring behavior of nurses is also affected by their lack of knowledge.
Aim of the present research is to study, evaluate and record nurses' knowledge about DM in relation to caring behavior and self-reported self-efficacy in caring for patients with DM in Greece.
Material and Method: In the present study participated 261 nurses, working in public tertiary hospitals, in departments of adult patients with and without DM. To evaluate the nurses' knowledge, the following research tools were used: The Revised Brief Diabetes Knowledge Test (DKT2), The Current knowledge test, Caring Behaviors Inventory-16 and Self-reported efficacy scale. The statistical program SPSS 26.0 was used to analyze the data.
Results: All nurses had a high education and 11.9% had received training on DM in the last two years. The average number of years of professional experience was 17.5 (SD=10.1 years), 53.6% had a relative with DM in their close family environment and 3.8% had DM themselves. The participants' score on the caring behavior scale had a mean value of 79.92 (SD=10.68), which means a very good caring behavior (Cronbach's a 0.92). The knowledge adequacy score in the care of patients with DM had a mean value of 3.78 (SD=0.63), which indicates a high level of competence (Cronbach's a 0.80). The percentages of correct answers of the participants in the present study to the knowledge questions of the DKT2 scale ranged from 31.9% to 96.9%. The knowledge score had a mean value of 17.69 (SD=2.97), a value indicating great knowledge (Cronbach's a 0.74). In the current knowledge approach questions for DM, the percentages of correct answers ranged from 14.2% to 56.7%. The knowledge score had a mean value of 3.22 (SD=2.01), which indicates less than average knowledge (Cronbach's a 0.71).
Conclusions: The results of the present study highlight the need to develop and evaluate effective strategies to improve nurses' knowledge of DM management. Also, the two-way continuous relationship between self-reported efficacy, caring behaviors and DM knowledge is evident. The future confirmation of this relationship may lead to successful strategies to strengthen self-sufficiency and self-confidence in DM self-management behaviors and glycemic regulation of DM patients and especially for the adequacy of nurses' updated knowledge and positive care behaviors.
Key-words: caring behavior, diabetes mellitus, knowledge, nurse, self-efficacy