Παιχνίδι εικονικής πραγματικότητας για άτομα με διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ)
Virtual reality game for individuals with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD)
Λέξεις-κλειδιά
Εικονική Πραγματικότητα ; ΔΕΠΥ ; Unity ; C# ; Νοητική εκπαίδευση ; Σχεδίαση παιχνιδιών ; Παρορμητικότητα ; Συγκέντρωση ; Βραχυπρόθεσμη μνήμη ; Virtual reality ; ADHD ; Cognitive training ; Game design ; Impulsiveness ; Focus ; Memory ; XRΠερίληψη
Η ανάγκη για αποτελεσματικές μεθοδολογίες ενίσχυσης της γνωστικής εκπαίδευσης έχει αποκτήσει αυξημένη βαρύτητα, ιδιαίτερα για τα άτομα με Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ). Ενόψει αυτής της ανάγκης, η τεχνολογία της εικονικής πραγματικότητας (VR) αναδεικνύεται ως ένα υποσχόμενο εργαλείο για την ενίσχυση των γνωστικών λειτουργιών. Σε απάντηση αυτής της ζήτησης, η παρούσα διπλωματική εργασία παρουσιάζει το "ADHD Dog", ένα VR παιχνίδι σχεδιασμένο για να βοηθήσει άτομα με ΔΕΠΥ, αξιοποιώντας τις εξελίξεις στην VR τεχνολογία και τη γνωστική επιστήμη. Η προσέγγιση αυτή ενσωματώνει συμπεριφορικές και κοινωνικοπολιτισμικές θεωρίες, καθώς και την παιχνιδοποίηση, για να προσελκύσει το ενδιαφέρον των παικτών και να ενισχύσει τις γνωστικές τους λειτουργίες. Οι θεωρίες που χρησιμοποιούνται, όπως η επεμβατική εξαρτημένη μάθηση και ο κοινωνικός κονστρουκτιβισμός, επιλέχθηκαν ειδικά λόγω της συνάφειάς τους με τις γνωστικές πτυχές της ΔΕΠΥ καθώς ο κύριος σκοπός του παιχνιδιού είναι η ενίσχυση των κρίσιμων νοητικών λειτουργιών των παικτών, όπως ο έλεγχος της παρορμητικότητας, η εξάσκηση της προσοχής και η βελτίωση της βραχυπρόθεσμης μνήμης. Η αξιολόγηση του παιχνιδιού από άτομα με τη συγκεκριμένη διαταραχή φέρει ενθαρρυντικά αποτελέσματα, υπογραμμίζοντας την πολύτιμη συνεισφορά του παιχνιδιού στην ενίσχυση της γνωστικής εκπαίδευσης για άτομα με ΔΕΠΥ.
Περίληψη
The need for effective cognitive training methodologies has gained increased importance, particularly for individuals dealing with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). In response to this demand, Virtual Reality (VR) technology emerges as a promising tool to support cognitive functions. Addressing this imperative, this thesis introduces ADHD Dog, a VR game designed to aid individuals with ADHD by harnessing the advancements in VR technology and cognitive science. The approach integrates behavioral and sociocultural theories, alongside gamification, to foster player engagement and reinforce cognitive functions. The theories employed, including operant conditioning and social constructivism, are specifically chosen for their relevance to ADHD's cognitive aspects. ADHD Dog, grounded in the principles of neuroplasticity and behaviorist methods, distinguishes itself by utilizing technology to amplify cognitive functions like impulse control, attention, and short-term memory. Evaluation of the game by people with this disorder yields encouraging results, highlighting the valuable contribution of the game in enhancing cognitive education for people with ADHD.