Η σχέση της εγγραμματοσύνης σε θέματα υγείας με την πρόγνωση χρόνιων νοσημάτων. Δευτερογενής και τριτογενής πρόληψη. Συστηματική ανασκόπηση.
The relationship between health literacy and the prognosis of chronic diseases.Secondary and tertiary prevention Systematic literature review.
Keywords
Health literacy ; Health education ; Health knowledge ; Chronic Diseases ; Prognosis ; Πρόγνωση ; Χρόνια νοσήματα ; Δευτερογενής πρόληψη ; Υγεία ; Πρόληψη της υγείαςAbstract
Η παρούσα μελέτη αποτελεί μία συστηματική βιβλιογραφική ανασκόπηση με σκοπό τη
διερεύνηση της σχέσης μεταξύ της εγγραμματοσύνης της υγείας και της πρόγνωσης των
χρόνιων νοσημάτων. Κατόπιν ανασκόπησης σε τρεις βάσεις δεδομένων με λέξεις κλειδιά,
εντοπίστηκαν οι έρευνες που πληρούσαν τα κριτήρια τα οποία τέθηκαν και αναλύθηκαν για να
απαντηθούν τα ερευνητικά ερωτήματα. Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, η
εγγραμματοσύνη στον τομέα της υγείας συνδέεται με τη δευτερογενή και την τριτογενή
πρόληψη των χρόνιων νοσημάτων και τη θετική πρόγνωση και πορεία της νόσου. Ακόμη,
διαπιστώθηκε ότι παράγοντες όπως το μορφωτικό επίπεδο, το φύλο και το κοινωνικό υπόβαθρο
επηρεάζουν τη σχέση αυτή και ότι οι παρεμβάσεις εκπαίδευσης ασθενών, είναι θετικές για
ασθενείς με χαμηλό επίπεδο εγγραμματοσύνης στον τομέα της υγείας.
ΛέξεΙς κλεΙδΙά: δευτερογενής πρόληψη, τριτογενής πρόληψη, εγγραμματοσύνη στον τομέα
της υγείας
Abstract
For the present study a systematic literature review was conducted in order to examine the
correlation between health literacy and the prevention of chronic diseases at the secondary and
tertiary levels. After evaluating three databases, the studies that satisfied the established criteria
were selected and examined to address the research inquiries. The findings indicate that health
literacy is linked to the prognosis of chronic diseases through secondary and tertiary measures.
Moreover, it has been observed that variables such as educational attainment, gender, and
socioeconomic status have an impact on this correlation. Additionally, treatments aimed at
patient education have similarly beneficial effects on individuals with varying levels of health
literacy.
Keywords: secondary prevention, tertiary prevention, health literacy, disease prognosis