Προαγωγή ψυχικής υγείας σε εφήβους μέσω ψηφιακών μεθόδων
Promoting adolescents’ mental health through digital methods
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Μαντάς, Γεώργιος
Ημερομηνία
2024-03Επιβλέπων
Sakellari, EvanthiaΛέξεις-κλειδιά
Έφηβοι ; Ψυχική υγεία ; Προαγωγή υγείας ; Ψηφιακές παρεμβάσεις ; Mental health ; Adolescents ; Digital interventions ; Health promotionΠερίληψη
Εισαγωγή: Στην εφηβεία οι ανάγκες των εφήβων για πρόληψη και προαγωγή της ψυχικής τους υγείας είναι μεγάλες, καθώς αρκετές διαταραχές έχουν την έναρξη τους σε αυτή. Παράλληλα, μπορούν να προληφθούν δυσκολίες που θα επηρεάσουν και τη μετέπειτα ζωή του εφήβου. Οι ψηφιακές παρεμβάσεις αποτελούν έναν εναλλακτικό τρόπο για την προαγωγή της ψυχικής υγείας των εφήβων. Ως εκ τούτου, σκοπός αυτής της συστηματικής ανασκόπησης είναι να εντοπιστούν παρεμβάσεις προαγωγής ψυχικής υγείας σε εφήβους, με χρήση ψηφιακών μεθόδων, καθώς και να περιγράφει η αποτελεσματικότητα τους.
Μέθοδος: Πραγματοποιήθηκε συστηματική βιβλιογραφική ανασκόπηση στις επιστημονικές βάσεις δεδομένων PubMed και Scopus ακολουθώντας τη δήλωση PRISMA (2020).
Αποτελέσματα: Συνολικά συμπεριλήφθηκαν 14 μελέτες που αφορούσαν ψηφιακές παρεμβάσεις που εφαρμόστηκαν με τη μορφή διαδικτυακών εφαρμογών για κινητά και υπολογιστές, διαδικτυακών παιχνιδιών, μέσω social media, chatbot ή παρακολούθηση συγκεκριμένων βίντεο στο διαδίκτυο. Καλύτερα αποτελέσματα φάνηκε να έχουν οι παρεμβάσεις μέσω των social media και μέσω διαδικτυακών παιχνιδιών. Αντίθετα, κάποιες από τις παρεμβάσεις που οι σχεδιαστές τους ανάμεναν να ήταν αποτελεσματικές, αφού είχαν σχεδιαστεί με βάση τις ανάγκες των εφήβων, δεν έδειξαν να έχουν ιδιαίτερα αποτελέσματα. Ενθαρρυντικά ήταν επίσης τα αποτελέσματα και για άλλες παρεμβάσεις, όπως μέσω του chatbot, όμως χρειάζονται περαιτέρω έρευνες για να αποδειχθεί η αποτελεσματικότητα τους.
Συμπεράσματα: Από την βιβλιογραφία προκύπτει ότι οι ψηφιακές παρεμβάσεις είναι πολλαπλά υποσχόμενες και μπορούν να συμβάλλουν στην προαγωγή της ψυχικής υγείας των εφήβων. Οι επαγγελματίες που θα αξιοποιήσουν τις ψηφιακές παρεμβάσεις θα πρέπει να έχουν υπόψη τους πως εφαρμογές που είναι εύκολες στη χρήση, έχουν ελκυστικό σχεδιασμό, δίνουν πληροφορίες στους εφήβους και ενισχύουν τη διάδραση και την αλληλεπίδραση, είναι περισσότερο αποτελεσματικές. Περαιτέρω έρευνες για τον καλύτερο σχεδιασμό των παρεμβάσεων, έτσι ώστε να ανταποκρίνονται πλήρως στις ανάγκες και τις προτιμήσεις των εφήβων, είναι απαραίτητες.
Περίληψη
Introduction: In adolescence the needs of adolescents for mental health prevention and promotion are great, as several disorders have their onset in adolescence. At the same time, difficulties can be prevented that will affect the later life of the adolescent. Digital interventions are an alternative way to promote adolescents' mental health. Therefore, the aim of this systematic review is to identify mental health promotion interventions in adolescents, with the use of digital methods , as well as to be described their effectiveness.
Method: A systematic literature review was conducted in the scientific databases PubMed and Scopus following the PRISMA (2020) statement.
Results: A total of 14 studies were included that involved digital interventions implemented in the form of mobile and computer web applications, online games, social media, chatbots or watching specific online videos. Interventions via social media and through online games appeared to have better results. In contrast, some of the interventions that the designers expected to be effective since they were designed with adolescents' needs in mind did not seem to have much effect. Results were also encouraging for other interventions, such as chatbot, but further research is needed to prove their effectiveness.
Conclusions: The literature suggests that digital interventions are promising and can contribute to the promotion of adolescent mental health. Professionals who will make use of digital interventions should keep in mind that applications that are easy to use, have an attractive design, provide information to adolescents and enhance interaction and interaction, are more effective. Further research is needed to better design interventions so that they are fully responsive to adolescents' needs and preferences.