Show simple item record

Πολιτισμική επάρκεια των Μαιευτήρων/Γυναικολόγων και Μαιών/των που παρέχουν μαιευτική φροντίδα σε γυναίκες Ρομά της Δυτικής Ελλάδας

dc.contributor.advisorDELTSIDOU, ANNA
dc.contributor.authorΧεινοπώρου, Χρυσούλα
dc.date.accessioned2024-04-08T08:32:29Z
dc.date.issued2024-04-03
dc.identifier.urihttps://polynoe.lib.uniwa.gr/xmlui/handle/11400/6402
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26265/polynoe-6238
dc.description.abstractΕισαγωγή: Η παροχή μαιευτικής φροντίδας και η αντιμετώπιση των εγκύων Ρομά αποτελούν ένα σημαντικό θέμα υγείας καθώς αποτελεί μια ευάλωτη ομάδα πληθυσμού με ιδιαίτερες ανάγκες, και δυσκολίες στην παροχή ιατρικής φροντίδας ενώ συχνά αντιμετωπίζουν πολλές μορφές διακρίσεων και ανισότητας στην πρόσβαση στην υγειονομική φροντίδα. Η πολιτισμική επάρκεια αφορά την ικανότητα των παρόχων φροντίδας υγείας, να μπορούν να κατανοούν και να ενσωματώνουν πολιτισμικούς παράγοντες στο ευρύτερο πλαίσιο του συστήματος υγειονομικής φροντίδας. Σκοπός: Σκοπός της παρούσας μελέτης ήταν η διερεύνηση της πολιτισμικής επάρκειας των Μαιευτήρων/Γυναικολόγων και των Μαιών/των που εργάζονται σε δομές της Δυτικής Ελλάδας και παρέχουν μαιευτική φροντίδα σε γυναίκες Ρομά. Υλικό-Μέθοδος: Η έρευνα ήταν συγχρονική ποσοτική και έγινε χρήση ερωτηματολογίου. Συγκεκριμένα, χρησιμοποιήθηκε κατόπιν εξασφάλισης των σχετικών αδειών το ερωτηματολόγιο που χρησιμοποιήθηκε στο ερευνητικό έργο REACH το οποίο αναφέρεται στην ενδυνάμωση των Ρομά γυναικών και την καταπολέμηση των διακρίσεων στην πρόσβαση υγείας. Το ερωτηματολόγιο αποτελείται από τρία μέρη: το πρώτο περιλαμβάνει ερωτήσεις οι οποίες αφορούν την πολιτισμική επάρκεια των επαγγελματιών υγείας σχετικά με τις γυναίκες Ρομά, το δεύτερο περιλαμβάνει ερωτήσεις, οι οποίες αφορούν τις γνώσεις των συμμετεχόντων σχετικά με τον τρόπο ζωής και τις συνήθειες των Ρομά γυναικών και το τρίτο περιλαμβάνει τα δημογραφικά στοιχεία των συμμετεχόντων. Τα ερωτηματολόγια ήταν ανώνυμα και διανεμήθηκαν στους Μαιευτήρες/Γυναικολόγους και τις Μαίες/τες οι οποίοι/ες εργάζονται σε δομές (Νοσοκομεία, Κέντρα Υγείας) της Δυτικής Ελλάδας και πληρούσαν τα κριτήρια της μελέτης. Το δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν 100 μαίες/τες και μαιευτήρες γυναικολόγοι. Η επιλογή του δείγματος έγινε με τη χρήση της δειγματοληψίας ευκολίας. Η πλειοψηφία του δείγματος ήταν γυναίκες και μαίες απόφοιτοι της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Οι περισσότερες εργάζονταν σε τμήματα μαιευτικά/γυναικολογικά νοσοκομείων. Αποτελέσματα: Τα αποτελέσματα της έρευνας υποδεικνύουν ότι η πολιτισμική επάρκεια των μαιευτήρων γυναικολόγων και των μαιών/των ήταν μέτρια προς υψηλή. Συγκεκριμένα, η ερώτηση αξιολόγησης της ικανότητας να προσφέρουν οι συμμετέχοντες επαρκή συμβουλευτική/φροντίδα σε γυναίκες Ρομά είχε μέση τιμή 6,9 μονάδες (SD= 2,2). Τους τελευταίους 6 μήνες, το 33% είχε παράσχει συμβουλευτική/φροντίδα σε 1-5 γυναίκες Ρομά με τις οποίες υπήρχε πρόβλημα στην 8 επικοινωνία. Γενικά το 14% αντιμετώπιζε πάντα πρόβλημα κατά την παροχή υπηρεσιών σε γυναίκες Ρομά και το 53% δήλωσε ότι αυτό συνέβαινε συχνά. Τα επικρατέστερα συναισθήματα κατά την επίσκεψη μιας γυναίκας Ρομά στο χώρο εργασίας των συμμετεχόντων ήταν η κατανόηση, η ενσυναίσθηση και το ενδιαφέρον, με τη μέση τιμή για όλα να είναι 3,6 μονάδες (SD= 1 μονάδα, SD=0,9 μονάδες και SD= 1 μονάδα αντίστοιχα). Το 70,7% των συμμετεχόντων δήλωσαν ότι οι γυναίκες Ρομά τους επισκέπτονταν με σκοπό την περιγεννητική φροντίδα, το 62,6% λόγω επιπλοκών εγκυμοσύνης και το 45,5% λόγω επιπλοκών μετά τον τοκετό. Το72,9% δήλωσε ως πρόβλημα ότι οι γυναίκες δεν μπορούσαν να κατανοήσουν την πληροφορία που τους μετέφεραν οι επαγγελματίες υγείας, το 41,7% ότι δεν μπορούσαν τις να βοηθήσουν γιατί δεν είχαν τα απαραίτητα έγγραφα και το 24% ότι δεν καταλάβαινε τι τους έλεγαν. Το σημαντικότερο εμπόδιο αναδείχθηκε η έλλειψη αλφαβητισμού σε σχέση με την υγεία, η δυσκολία κατανόησης σε σχέση με την πρόληψη και τα διαγνωστικά τεστ για το οποίο η μέση τιμή των απαντήσεων ήταν 4,1 μονάδες (SD=1,1 μονάδες). Το 85% επέλεξε ως βασικό πρόβλημα το γεγονός ότι οι Ρομά δεν συμμορφώνονται με τους κανόνες - χρησιμοποιούν τα Τμήματα Επειγόντων Περιστατικών αντί για τις ΤΟΜΥ, τα Κ.Κ. και τα Κ.Υ, το 82% τις επισκέψεις εκτός ωραρίου και τα απρογραμμάτιστα ραντεβού και το 76% τον αναλφαβητισμό. Το 51,6% συνεργάζεται με το νοσοκομείο, το 36,8% με την αστυνομία και το 30,5% με κοινωνικές υπηρεσίες του Δήμου. Η βαθμολογία γνώσεων βρέθηκε να διαφέρει ανάλογα με το επάγγελμα, και το εκπαιδευτικό επίπεδο. Συγκεκριμένα, οι ιατροί είχαν υψηλότερη βαθμολογία, άρα περισσότερες γνώσεις, σε σχέση με τις μαίες και τους μαιευτές. Επίσης, όσοι είχαν μεταπτυχιακό ή διδακτορικό τίτλο σπουδών είχαν περισσότερες γνώσεις συγκριτικά με τους απόφοιτους Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Τέλος, μετά τις διορθώσεις κατά Bonferroni δεν βρέθηκε σημαντική διαφορά του σκορ γνώσεων ανάλογα με τον τόπο εργασίας. Δεν βρέθηκε σημαντική η σχέση της ηλικίας με τη βαθμολογία στο σκορ γνώσεων, καθώς ο συντελεστής συσχέτισης του Spearman ήταν ίσος με rho=0,16 (p=0,115). Τέλος, μεγαλύτερη ηλικία σχετιζόταν με υψηλότερο σκορ πολιτισμικής επάρκειας (p=0,048), άρα μεγαλύτερη ικανότητα παροχής επαρκούς συμβουλευτικής/φροντίδας σε γυναίκες Ρομά. Συμπεράσματα: Με βάση τα αποτελέσματα, διαπιστώνεται ότι η πολιτισμική επάρκεια των συμμετεχόντων συσχετίζεται με τις γνώσεις τους. Πιο συγκεκριμένα, διαπιστώθηκε ότι όσο περισσότερες οι γνώσεις και υψηλότερου επιπέδου, τόσο αυξανόταν και η πολιτισμική επάρκεια. 9 Επομένως οι ιατροί γυναικολόγοι διέθεταν υψηλότερη πολιτισμική επάρκεια συγκριτικά με τις μαίες/τές. Θεωρείται σημαντικό να έχουν πολιτισμική επάρκεια οι επαγγελματίες υγείας που παρέχουν περιγεννητική φροντίδα καθώς υπάρχει έλλειψη ενημέρωσης των γυναικών- Ρομά σε βασικά θέματα υγείας και πρόληψης οι οποίες αντιμετωπίζουν αυξημένα προβλήματα υγείας συγκριτικά με τις γυναίκες μη Ρομά.el
dc.format.extent118el
dc.language.isoelel
dc.publisherΠανεπιστήμιο Δυτικής Αττικήςel
dc.rightsΑναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές*
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectΡομάel
dc.subjectΜαιευτήρες/Γυναικολόγοιel
dc.subjectΜαίες/μαιευτέςel
dc.subjectΠολιτισμική επάρκειαel
dc.subjectΕλλάδαel
dc.titleΠολιτισμική επάρκεια των Μαιευτήρων/Γυναικολόγων και Μαιών/των που παρέχουν μαιευτική φροντίδα σε γυναίκες Ρομά της Δυτικής Ελλάδαςel
dc.title.alternativeCultural competence of Obstetricians/Gynecologists and Midwives providing midwifery care to Roma women in Western Greeceel
dc.typeΜεταπτυχιακή διπλωματική εργασίαel
dc.contributor.committeeΝάνου, Χριστίνα
dc.contributor.committeeVivilaki, Victoria
dc.contributor.facultyΣχολή Επιστημών Υγείας & Πρόνοιαςel
dc.contributor.departmentΤμήμα Μαιευτικήςel
dc.contributor.masterΠροηγμένη και Τεκμηριωμένη Μαιευτική Φροντίδαel
dc.description.abstracttranslatedIntroduction: The provision of obstetric care and the treatment of pregnant Roma are an important health issue as they constitute a vulnerable group of population with special needs, and difficulties in providing medical care while they often face many types of discrimination and inequality in access to health care. Cultural competence refers to the ability of health care providers to understand and integrate cultural factors into the broader context of the health care system. Objective: The objective of the present study was to investigate the cultural competence of Obstetricians/Gynecologists and Midwives who work in health care settings in Western Greece and provide obstetric care to Roma women. Material-Method: The study was cross-sectional quantitative and a questionnaire was used. Specifically, after the relevant permissions, the questionnaire used in the REACH research project was used, which refers to the empowerment of Roma women and the fight against discrimination in health care system access. The questionnaire had three parts: the first includes questions regarding the cultural competence of health care professionals regarding Roma women, the second includes questions regarding the participants' knowledge about the lifestyle and habits of Roma women and the third includes participants’ demographics. The questionnaires were anonymous and distributed to Obstetricians/Gynecologists and Midwives who work in health care settings (Hospitals, Health Centers) in Western Greece and met the criteria of the study. The research sample consisted of 100 midwives and obstetrician-gynecologists. The sample was a convenience sample. The majority of the sample were women and midwives graduates of higher education. Most worked in obstetrics/gynecology departments of hospitals. Results: The results suggested that the cultural competence of obstetrician-gynecologists and midwives was moderate to high. Specifically, the question assessing participants' ability to offer adequate counseling/care to Roma women had a mean value of 6.9 points (SD= 2.2 points). In the last 6 months, 33% had provided counseling/care to 1-5 Roma women with whom there was a problem in communication. Overall, 14% of the participants reported that always faced a problem when providing services to Roma women and 53% that this happened often. The most prevalent feelings when a Roma woman visited the participants' workplace were understanding, empathy and interest, with the mean value for all being 3.6 points (SD= 1 point, SD=0.9 points and SD= 1 unit respectively). The great majority (70.7%) of participants stated that Roma women visited them 11 for perinatal care, 62.6% for pregnancy complications and 45.5% for postpartum complications and 72.9% stated as a problem that the women could not understand the information given to them by the health professionals, 41.7% that they could not help them because they did not have the necessary papers and 24% that they did not understand what they were saying. The most important barrier emerged as the lack of health related literacy, the difficulty of understanding regarding the prevention and diagnostic tests for which the mean value of the answers was 4.1 points (SD=1.1 points). Eighty-five per cent consider as the main problem the fact that Roma do not comply with the rules - they use Emergency Departments instead of TOMY, C.C. and KY, 82% out-of-hours visits and unscheduled appointments and 76% illiteracy. Fifty-one point per cent cooperate with the hospital, 36.8% with the police and 30.5% with social services of the Municipality. The knowledge score was found to differ according to occupation and educational level. Doctors had a higher score, thus more knowledge, than midwives. Also, those who had a master's or doctoral degree were more knowledgeable compared to graduates of Tertiary education. Finally, after Bonferroni corrections no significant difference of the knowledge score was found according to the place of work. No significant relationship between age and knowledge score was found, as the Spearman's correlation coefficient was equal to rho=0.16 (p=0.115). Finally, older age was associated with a higher cultural competence score, (p=0.048) thus greater ability to provide adequate counseling/care to Roma women. Conclusions: Based on the results, it is stated that the cultural competence of the participants was related to their knowledge. It was found that the more and higher the level of knowledge, the higher the cultural competence. Therefore, the gynecologists had a higher cultural competence compared to the midwives. It was realized that it is important for obstetrician-gynecologists and midwives to have cultural competence as Roma women lack information regarding basic health and prevention issues and face increased health problems compared to non-Roma women.el
dcterms.embargoTerms12 monthsel
dcterms.embargoLiftDate2025-04-08T08:32:29Z


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές
Except where otherwise noted, this item's license is described as
Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές