Κέντρα Ψυχικής Υγείας: Συμβολή της συναισθηματικής νοημοσύνης στον τρόπο διοίκησης των διευθυντικών στελεχών
Mental Health Centers: Contribution of Emotional Intelligence to The Managing Way of Executives
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Σαμιωτάκη, Διαμάντω
Ημερομηνία
2024-03-15Επιβλέπων
LIARIGKOVINOU, ANGELIKIΛέξεις-κλειδιά
Emotional Intelligence ; Mental health ; Behavioral Health ; Leadership Success ; Συναισθηματική νοημοσύνη ; Ψυχική υγεία ; Συμπεριφορές υγείας ; Ηγεσία ; Κέντρα υγείαςΠερίληψη
Εισαγωγή: Η συναισθηματική νοημοσύνη είναι η ικανότητα κατανόησης και ρύθμισης των προσωπικών και διαπροσωπικών συναισθημάτων, χρησιμοποιώντας τα ως πλαίσιο για τις γνωστικές διαδικασίες και τις συμπεριφορικές αντιδράσεις. Είναι ζωτικής σημασίας για έναν ηγέτη, καθώς ο ρόλος του στα Κέντρα Ψυχικής Υγείας είναι πολύπλευρος. Απαιτείται τόσο η ειδική γνώση των επαγγελματιών υγείας, όσο και η διοικητική γνώση και ικανότητα, με αυξημένο βαθμό συναισθηματικής νοημοσύνης.
Σκοπός – Υλικό: Σκοπός της παρούσας μελέτης είναι η διερεύνηση της σχέσης της συναισθηματικής νοημοσύνης των ηγετών και των μέτρων που λαμβάνουν για την αποτελεσματική διοίκηση των κέντρων ψυχικής υγείας.
Μεθοδολογία: Πραγματοποιήθηκε βιβλιογραφική ανασκόπηση με αναζήτηση άρθρων και ερευνών δημοσιευμένων σε έγκριτες πηγές στις ψηφιακές βάσεις δεδομένων PubMed, PsycINFO. ScienceDirect, Elsevier, Research Gate, Google Schoolar, με Χρονικό εύρος κατά την τελευταία δεκαετία.
Αποτελέσματα: Αναδείχθηκε ότι τα διευθυντικά στελέχη παίζουν καθοριστικό ρόλο στην εξέλιξη και καθοδήγηση των υφισταμένων στελεχών καθώς και των επαγγελματιών υγείας. Τους υποστηρίζουν και τους ενεργοποιούν, ωστόσο, λόγω των αυξημένων απαιτήσεων και των αναγκών που δημιουργούνται, συχνά δεν είναι δυνατόν να ικανοποιηθούν οι ανάγκες των εργαζομένων και των επαγγελματιών ψυχικής υγείας. Επιπλέον, λόγω της υποστελέχωσης των Κέντρων Ψυχικής Υγείας και των ιδιαιτεροτήτων των ασθενών, η συναισθηματική νοημοσύνη δεν εφαρμόζεται σε ικανοποιητικό βαθμό.
Συμπεράσματα: Από την ανάλυση των μελετών προκύπτει ότι η συναισθηματική νοημοσύνη συμβάλλει στην ενίσχυση της επαγγελματικής απόδοσης των διευθυντικών στελεχών των Κέντρων Ψυχικής Υγείας, στην επαγγελματική καθοδήγηση των επαγγελματιών υγείας και στην υποστήριξη των ασθενών, κατά τη θεραπεία και την μετέπειτα παρακολούθησή τους.
Λέξεις Κλειδιά: Emotional Intelligence, Mental Health, Behavioral Health, Leadership Success, Successful Leadership of Mental Health Centers.
Περίληψη
Introduction: Emotional intelligence is the ability to understand and regulate personal and interpersonal emotions, using them as a framework for cognitive processes and behavioural responses. It is vital for a leader, as the role in Mental Health Centres is multifaceted. It requires both the specialist knowledge of health professionals and administrative knowledge and competence, with an increased degree of emotional intelligence.
Purpose - Material: The purpose of this study is to investigate the relationship between leaders' emotional intelligence and the measures they take to effectively manage mental health centres.
Methodology: A literature review was conducted by searching for articles and research published in reputable sources in the digital databases PubMed, PsycINFO. Science Direct, Elsevier, Research Gate. Google Schoolar, with a time range over the last decade.
Results: It was found that managers play a key role in the development and mentoring of subordinate managers as well as health professionals. They support and enable them however, due to the increased demands and needs that are created, it is often not possible to meet the needs of employees and mental health professionals. Furthermore, due to the understaffing of Mental Health Centres and the specificities of patients, emotional intelligence is not implemented to a satisfactory degree.
Conclusions: The analysis of the studies shows that emotional intelligence contributes to enhancing the professional performance of managers of Mental Health Centres, to the professional guidance of health professionals and to the support of patients, during treatment and subsequent follow-up.