Εμφάνιση απλής εγγραφής

Ο ρόλος των εμπλεκομένων στη προτεραιοποίηση των λιμενικών έργων

dc.contributor.advisorΚομισόπουλος, Φαίδων
dc.contributor.authorΓαλέου, Δήμητρα
dc.date.accessioned2024-07-01T12:51:11Z
dc.date.available2024-07-01T12:51:11Z
dc.date.issued2024-06
dc.identifier.urihttps://polynoe.lib.uniwa.gr/xmlui/handle/11400/6929
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26265/polynoe-6764
dc.description.abstractΗ παρούσα διπλωματική εργασία έχει ως στόχο να διερευνήσει το ρόλο των εμπλεκομένων φορέων στην προτεραιοποίηση των λιμενικών έργων. Για την προσέγγιση του θέματος, η εργασία ξεκινάει με την ανάλυση της έννοιας του έργου, παραθέτοντας τόσο τους ορισμούς που της αποδίδονται, ενώ παράλληλα γίνεται ιστορική αναδρομή, μέσα από την οποία αναδύονται τα επιμέρους χαρακτηριστικά του έργου. Παρουσιάζεται το στοιχείο της μοναδικότητας που χαρακτηρίζει κάθε έργο το οποίο είναι συνυφασμένο με τους παράγοντες του κόστους, του χρόνου και της ποιότητας του. Σημαντικό στοιχείο που επισημαίνεται είναι ο κύκλος ζωής του έργου, η διαδικασία δηλαδή μεταφοράς της ιδέας για την πραγματοποίηση ενός έργου από το στάδιο της σύλληψης του, στο στάδιο σχεδιασμού, υλοποίησης και της επιδιωκόμενης παράδοσης και λειτουργίας του. Στην διαδικασία του κύκλου ζωής του έργου υπάρχει μια πληθώρα κατηγοριών εμπλεκομένων ανάλογα με την φύση του, οι οποίες καθορίζουν σε μεγάλο βαθμό την αξία και το μέλλον του έργου. Η εμπλοκή τους σε ένα έργο έχει ως κύριο μέλημα την παρουσίαση του καλύτερου δυνατού αποτελέσματος, αποβλέποντας στο όφελος και την αποφυγή όσο το δυνατόν της ζημιάς. Η πορεία αυτή δεν είναι πάντα εύκολη και ξεκάθαρη και είναι πολύ σημαντικό να γίνεται με γνώμονα την εξισορρόπηση των διαφορετικών επιδιώξεων των εμπλεκομένων στο έργο. Εν συνεχεία η εργασία αναφέρεται στην διαχείριση έργου. Ως ειδική τεχνική διοίκησης, ενσωματώνει όλες τις απαιτούμενες ενέργειες, οι οποίες κατά την διάρκεια του κύκλου ζωής του έργου, θα οδηγήσουν στην επιτυχή επίτευξη των προδιαγεγραμμένων στόχων. Ο διαχειριστικός της τρόπος, με συγκεκριμένες μεθόδους και λειτουργίες σχεδιασμού, προγραμματισμού, οργάνωσης, συντονισμού, ελέγχου και καθοδήγησης, θα αυξήσει τις πιθανότητες καλής και αποτελεσματικής εκτέλεσης του έργου, πάντα βάση προκαθορισμένων χρονικών πλαισίων, με συγκεκριμένο προϋπολογισμού και ποιοτικές προδιαγραφές. Η ιεράρχηση των δεικτών χρόνος-κόστος-ποιότητα και η προτεραιοποίησή τους, αποτελούν μέρος της στρατηγικής διαχείρισης έργου και πραγματοποιούνται βάση προτύπων (π.χ. διαχείριση χρονοδιαγράμματος, κόστους, ποιότητας, ανθρωπίνων πόρων, κινδύνου, και συμμετεχόντων του έργου). Στο Κεφάλαιο της Διαχείρισης - Διοίκησης Έργου γίνεται εκτενείς αναφορά στην κατηγοριοποίηση και την παρακολούθηση τωνεμπλεκομένων, των συντελεστών δηλαδή που μπορούν να επηρεάσουν την εξέλιξη ενός έργου στις διάφορες φάσεις του. Τα ενδιαφερόμενα μέρη ενός έργου σχετίζονται τόσο με εκείνους που εμπλέκονται ενεργά στο έργο, με εκείνους που είτε επηρεάζονται κατά την διάρκεια κατασκευής του έργου είτε μετά την υλοποίησή του, καθώς επίσης και με εκείνους που μπορούν να επηρεάσουν το έργο κατά την διάρκεια κατασκευής του. Όποια όμως και αν είναι η διακριτή κατηγορία στην οποία ανήκουν οι εμπλεκόμενοι, είτε δηλαδή επηρεάζουν είτε επηρεάζονται από το έργο, η διαχείριση έργου πρέπει να λαμβάνει υπόψη όλες τις παραμέτρους έτσι ώστε να επιτυγχάνονται οι στόχοι του έργου με το καλύτερο θετικό πρόσημο. Το Κεφάλαιο αυτό κλείνει με αναφορά στα προβλήματα και τους κινδύνους που μπορεί να προκύψουν σε ένα έργο και στο κατά πόσο η διαχείριση έργου συμβάλει έτσι ώστε να αναδείξει τις συνέπειες των θετικών γεγονότων και να αποτρέψει τις συνέπειες των αρνητικών. Η απόλυτη απαλοιφή και η πρόβλεψη των προβλημάτων και των κινδύνων είναι δύσκολη διαδικασία, διότι μπορεί να υπάρξουν και αστάθμητοι παράγοντες. Γι’ αυτό πολύ σημαντικό είναι να υπάρχει επαγρύπνηση των αρμοδίων και σχέδιο άμεσης αντιμετώπισης των προβλημάτων με στόχο την αξιοποίηση των ευκαιριών και την εξάλειψη των κινδύνων. Η εργασία παρουσιάζει την έννοια του λιμένα, τόσο μέσα από την Ελληνική Νομοθεσία και από τον Κανονισμό της Ε.Ε., όσο και μέσω απόψεων και οδηγιών αρμοδίων περί λιμενικών θεμάτων. Ο ρόλος των λιμένων και η κατηγοριοποίηση τους αναδύει τον δυναμικό τους χαρακτήρα στην σύγχρονη πραγματικότητα. Ενώ τα λιμάνια ξεκίνησαν πριν το 1950 ως απομονωμένοι σταθμοί, χωρίς την εμπλοκή τους στο μεταφορικό δίκτυο, εξελίχθηκαν μετά το 2000 σε φορείς διαχείρισης και ανάπτυξης ενός λιμενικού συστήματος. Οι λιμένες της χώρας κατατάχθηκαν το 2007, με Κ.Υ.Α., σε τέσσερις κατηγορίες : Διεθνούς Ενδιαφέροντος, Εθνικής Σημασίας, Μείζονος Ενδιαφέροντος και Τοπικής Σημασίας 1. Για το ελληνικό λιμενικό σύστημα γίνεται ιστορική ανασκόπηση, αποτύπωση του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου καθώς επίσης και αναφορά στους φορείς διαχείρισης των λιμένων. Προσεγγίζοντας λίγο περισσότερο το θέμα της διπλωματικής, γίνεται αναφορά στα είδη και στις κατηγορίες των λιμενικών έργων. Τα λιμενικά έργα είναι θαλάσσια και χερσαία καθώς επίσης εξωτερικά και εσωτερικά. Ο κύριος σκοπός που επιτελούν ταλιμενικά έργα είναι η προστασία και η διευκόλυνση των σκαφών που φιλοξενούν. Αυτό που εκμαιεύεται από την νομοθεσία και κυρίως από την κατηγοριοποίησή τους είναι ότι, η υλοποίηση των λιμενικών έργων είναι συνάρτηση της αναγκαιότητας τους, του ρόλου δηλαδή που επιτελούν με βάση τις ανάγκες του λιμανιού, καθώς και του ρόλου και της αξίας τους για ολόκληρη την χώρα μας. Για την εκτέλεση των Δημοσίων Έργων παρατίθεται νομολογία, η οποία αφορά την Μελέτη-Κατασκευή και Παροχή Υπηρεσιών. Με βασικό Νόμο τον Ν. 4412/2016 και την εναρμόνιση της κείμενης νομοθεσίας με τις Κοινοτικές Οδηγίες, τέθηκαν οι βάσεις για την εκτέλεση των Δημοσίων Έργων. Για την υλοποίηση ενός λιμενικού έργου βασικό κριτήριο αποτελεί ο κύκλος ζωής του, χωρίζεται σε τέσσερις φάσεις : Προγραμματισμός και Σχεδίαση, Κατασκευή, Λειτουργία και Συντήρηση και Επαναχρησιμοποίηση του έργου. Η εκτέλεση των λιμενικών έργων είναι αρμοδιότητα συγκεκριμένων Υπουργείων, Περιφερειών, Νομαρχιακών και Τοπικών Αυτοδιοικήσεων, Οργανισμών Λιμένων (Ανώνυμων Εταιρειών) και Λιμενικών Ταμείων. Οι θεσμικοί αυτοί φορείς αποτελούν τους εμπλεκόμενους των λιμενικών έργων. Συμπεριλαμβάνονται επίσης ο φορέας υλοποίησης-εποπτείας του έργου, (Εποπτεύουσα Αρχή, Επιβλέπουσα Υπηρεσία), το Τεχνικό Συμβούλιο, ο Ανάδοχος και το Μελετητικό γραφείο, ο Σύμβουλος της Υπηρεσίας κ.λ.π. Η εκτενής αναφορά που ακολουθεί για το σύνολο των εμπλεκομένων, περιλαμβάνει και το κοινωνικό σύνολο. Το σύνολο αυτό του πληθυσμού, αποτελεί έναν μείζονος σημασίας εμπλεκόμενο, ο οποίος επηρεάζεται τόσο από την κατασκευή ενός λιμενικού έργου, δηλαδή την παράδοση του τελικού προϊόντος, όσο και κατά την περίοδο εκτέλεσης των εργασιών κατασκευής του έργου. Το εκάστοτε έργο επηρεάζεται άμεσα από τις ανάγκες και τις προσδοκίες των εμπλεκομένων. Η εκπόνηση ενός λιμενικού έργου είναι μια δύσκολη διαδικασία με πολλά στάδια Συμπεριλαμβάνει πολλούς και διαφορετικούς παράγοντες που πρέπει να ληφθούν υπόψη, ενώ έχει διάσπαρτη νομοθεσία και μεγάλο εύρος ιδιομορφιών (γεωμορφολογία της ελληνικής επικράτειας). Αυτό που εντοπίζεται πολλές φορές κατά την διάρκεια εκπόνησης ενός λιμενικού έργου είναι η μη συμπόρευση των ενδιαφερομένων μερών, είτε γιατί δεν είναι ξεκάθαροι οι στόχοι τους, είτε γιατί μπορεί να είναι και αντικρουόμενοι. Τα προβλήματα που προκύπτουν σε ένα λιμενικό έργο, μπορεί να είναι καιρικά και απρόβλεπτα φυσικά φαινόμενα. Επίσης μπορεί να αφορούν παρεκκλίσεις χρονικές, ποιοτικές ακόμα και κοστολογικές κατά την διάρκεια προγραμματισμού και υλοποίησης του έργου. Ενώ έχουν καταγραφεί και προβλήματα λόγω αλλαγών των πολιτικών και οικονομικών δεδομένων και προτεραιοτήτων, καθώς και αντιδράσεων και διαφωνιών της τοπικής κοινωνίας. Για να μπορέσει να γίνει βέλτιστη στοιχειοθέτηση της εργασίας, εξετάζονται ως μελέτη περίπτωσης τρία (3) λιμενικά έργα: το Λιμάνι της Κώ, το Λιμάνι του Αθηνιού Σαντορίνης (Θήρα) και το Λιμάνι του Σιγρίου στην Λέσβο. Παρατίθεται εκτενής ανάλυση της πορείας των συγκεκριμένων περιπτώσεων, έτσι ώστε μέσα από την συλλογή όλων των δεδομένων, να αναδειχθεί το ζητούμενο της εργασίας, η σημασία δηλαδή του ρόλου των εμπλεκομένων, στην προτεραιοποίηση των λιμενικών έργων. Λαμβάνοντας υπόψη αυτές τις περιπτώσεις γίνεται πιο ξεκάθαρη η αξία του ρόλου τους και αποδεικνύεται ότι οι εμπλεκόμενοι αποτελούν το βασικό μοχλό σε όλα τα στάδια μελέτης – κατασκευής των λιμενικών έργων. Το πρακτικό μέρος της διπλωματικής συνεχίζεται με την παρουσίαση ποιοτικής έρευνας με συνεντεύξεις. Το σύνολο των ερωτηθέντων αφορά άτομα με εμπειρία και εξειδίκευση, αρμόδια σχεδιασμού, υλοποίησης, εποπτείας και ελέγχου του λιμενικών έργων. Τα ερευνητικά ερωτήματα είναι σχετικά με : - το τρίγωνο του λιμενικού έργου (χρόνος, κόστος και ποιότητα) και το κατά πόσο επηρεάζουν τα αυστηρά πλαίσια την επιτυχία εκτέλεσης του έργου, - την επιτυχή διοίκηση έργου που εφαρμόζεται στην υπηρεσία/εταιρεία, - την μεθοδολογία και τα εργαλεία που χρησιμοποιούνται στην διοίκηση έργου, - τις φάσεις του λιμενικού έργου καθώς και απαραίτητες προτάσεις λόγω της εμπειρίας των συμμετεχόντων σχετικά με τις φάσεις που χρήζουν αλλαγές, - την εμπειρία των υπαλλήλων της διοίκησης έργου και την στελέχωση της ομάδας έργου, καθώς και των μέτρων που χρειάζεται να λάβει η υπηρεσία/εταιρεία για την επίτευξη των στόχων, - την ικανοποίηση των διαθέσιμών πόρων και προτάσεις εξασφάλισης, - την ποιότητα των εκτελεστέων δημοσίων έργων και παρατηρήσεις, - τον ρόλο των εμπλεκομένων στα λιμενικά έργα. Έπειτα από την παράθεση των αποτελεσμάτων της ποιοτικής έρευνας, πραγματοποιείται ανάλυση των ευρημάτων και κατηγοριοποίηση σε επιμέρους θέματα, από όπου εκμαιεύονται τα συμπεράσματα. Η διπλωματική εργασία κλείνει με την σύνθεση των ευρημάτων και την σύνδεση με την θεωρία. Επίσης παρουσιάζονται συμπεράσματα και προτάσεις προς τους δημόσιους οργανισμούς, καθώς και θέματα για μελλοντική έρευνα.el
dc.format.extent143el
dc.language.isoelel
dc.publisherΠανεπιστήμιο Δυτικής Αττικήςel
dc.rightsΑναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.el*
dc.subjectΔιαχείριση έργουel
dc.subjectΕμπλεκόμενοιel
dc.subjectΛιμενικά έργαel
dc.subjectΛιμάνιαel
dc.titleΟ ρόλος των εμπλεκομένων στη προτεραιοποίηση των λιμενικών έργωνel
dc.title.alternativeThe role of stakeholders in prioritizing port construction projectsel
dc.typeΜεταπτυχιακή διπλωματική εργασίαel
dc.contributor.committeeΓκίκα, Ελένη
dc.contributor.committeeΜακρίδης, Σάββας
dc.contributor.facultyΣχολή Διοικητικών, Οικονομικών & Κοινωνικών Επιστημώνel
dc.contributor.departmentΤμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεωνel
dc.contributor.masterΔημόσια Διοίκηση – Δημόσιο Μάνατζμεντel
dc.description.abstracttranslatedThis thesis aims to investigate the role of the stakeholders in the prioritization of port projects. In order to approach the subject, the work begins with the analysis of the concept of the project, citing both the definitions attributed to it, while at the same time a historical review is made, through which the individual characteristics of the project emerge. The element of uniqueness that characterizes each project is presented, intertwined with the factors of cost, time and quality. An important element highlighted is the life cycle of the project, i.e. the process of transferring the idea for the realization of a project from the stage of its conception, to the stage of planning, implementation and its intended delivery and operation. In the process of the life cycle of the project there are a multitude of categories involved depending on its nature, which largely determine the value and future of the project. Their involvement in a project has as a main goal the presentation of the best possible result, aiming at benefit and avoiding damage as much as possible. This path is not always easy and clear and it is very important to maintain a balance between the different aspirations of those involved in the project. Another issue is project management. As a specialist management technique, it incorporates all the required actions, which during the life cycle of the project, will lead to the successful achievement of the prescribed objectives. The management method, with specific methods and functions of planning, programming, organization, coordination, control and guidance, will increase the chances of a good and efficient execution of the project, always based on predetermined time frames, with a specific budget and quality specifications. The classification of time-cost-quality indicators and their prioritization are part of strategic project management and are carried out based on standards (e.g. management of schedule, cost, quality, human resources, risk, and project participants). In the Project Management - Administration chapter, extensive reference is made to the categorization and monitoring of the factors involved, i.e. the factors that can influence the development of a project in its various phases. The stakeholders of a project relate to those who are actively involved in the project, those who are either affected during the construction of the project or after itsimplementation and those who can influence the project during its construction. However, regardless of the distinct category to which the stakeholders belong, whether they influence or are influenced by the project, project management must take into account all parameters so that the objectives of the project are achieved with the best positive outcome. This Chapter closes with a reference to the problems and risks that may arise in a project and to what extent project management contributes to highlight the consequences of positive events and prevent the consequences of negative ones. The absolute elimination and prediction of problems and risks is a difficult process, because there may be unforeseen factors. That is why it is very important that there is vigilance on the part of those in charge and a plan to immediately deal with the problems with the aim of exploiting the opportunities and eliminating the risks. The paper presents the concept of the port, both through the Greek Legislation and the EU Regulation, as well as through the opinions and directives of competent authorities on port issues. The role of ports and their categorization reveals their dynamic character in modern reality. While ports started before 1950 as isolated stations, without their involvement in the transport network, they evolved after 2000 into management and development agencies of a port system. The country's ports were classified in 2007, by national law, in four categories: International Interest, National Importance, Major Interest and Local Importance. For the Greek port system, a historical review is made, a description of the current institutional framework as well as a reference to the port management bodies. Analyzing the subject of this paper further, reference is made to the types and categories of port projects. Port works are marine and land as well as external and internal. The main purpose of port works is to protect and facilitate the vessels they host. What emerges from the legislation and mainly from their categorization is that the implementation of port projects is a function of their necessity, i.e. the role they perform with regard to the needs of the port, as well as their role and value for our entire country. For the execution of Public Works, case law is cited, which concerns Design- Construction and Service Provision. With the basic statute 4412/2016 and the harmonization of existing legislation with the Community Directives, the foundations were laid for the execution of Public Works. For the implementation of a port project, the main criterion is its life cycle, divided into four phases: Planning and Design,Construction, Operation and Maintenance and Reuse of the project. The execution of port projects is the responsibility of specific Ministries, Regions, Prefectural and Local Governments, Port Organizations (Incorporated Companies) and Port Funds. These institutional bodies are the stakeholders of the port projects. Also included are the implementation-supervision participants (Supervisory Authority, Supervisory Service), the Technical Council, the Contractor and the Research office, the Consultant of the Service, etc. The extensive report that follows for all those involved, includes society as a whole. The people are a major stakeholder, who is affected both by the finalization of a port project, i.e. the delivery of the final product, as well as during the construction period i.e. execution of the construction works. Each project is directly affected by the needs and expectations of those involved. The development of a port project is a difficult process with many stages. It includes many different factors that must be taken into account, multiple relevant statures in the legislation and a wide range of peculiarities (geomorphology of the Greek territory). What is often found during the preparation of a port project is the non- cooperation of the interested parties, either because their goals are not clear, or because they may be conflicting. Some of the problems that arise in a port project are weather and unpredictable natural phenomena. They may also concern time, quality and even cost deviations between the planning and implementation of the project. Problems have also been recorded due to changes in political and economic data and priorities, as well as reactions and disagreements of the local society. In order to be able to optimally structure the work, three (3) port projects are examined as a case study: the Port of Kos, the Port of Athinio in Santorini (Thira) and the Port of Sigri in Lesvos. An extensive analysis of the progress of the specific cases is presented, so that through the collection of all the data, the objective of the work can be highlighted, i.e. the importance of the role of those involved in the prioritization of port projects. Taking these cases into account, the value of their role becomes clearer and it is proven that the stakeholders are the key driver in all stages of the design – construction of port projects. The practical aspect of the thesis continues with the presentation of qualitative research with interviews. All of the respondents are people with experience and expertise, responsible for the planning, implementation, supervision and control of port projects. The research questions are about: - the triangle of port project parameters (time, cost and quality) and to what extent the strict frameworks affect the success of the project execution, - successful project management applied by the service/company, - the methodology and tools used in project management, - the phases of the port project as well as experience driven interjections by the participants regarding the phases that need changes, - the experience of project management employees and the staffing of the project team, as well as the measures that the agency/company needs to take to achieve the goals, - the search for and procurement of available resources, - the quality of the executed public works and observations, - the role of those involved in port projects. After presenting the results of the qualitative research, an analysis of the findings is carried out as well as categorization into individual topics from which the conclusions are drawn. The thesis concludes with the synthesis of the findings and the connection with the theory. Conclusions and suggestions to public organizations are also presented, as well as topics for future research.el


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Thumbnail

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στις ακόλουθες συλλογές

Εμφάνιση απλής εγγραφής

Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές
Εκτός από όπου επισημαίνεται κάτι διαφορετικό, το τεκμήριο διανέμεται με την ακόλουθη άδεια:
Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές