Μελέτη βιωσιμότητας ανάπτυξης υπόγειου χώρου στάθμευσης σε αστική περιοχή
Feasibility study of developing an underground parking in urban area
Abstract
Αντικείμενο της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι η ανάπτυξη μεθοδολογίας
μελέτης για την οικονομοτεχνική μελέτη βιωσιμότητας της κατασκευής και
λειτουργίας ενος υπόγειου χώρου στάθμευσης.. Σε αυτό το πλαίσιο, ως επιμέρους
στόχοι της μελέτης ορίζονται η εκτίμηση των χαρακτηριστικών στάθμευσης στην
περιοχή μελέτης καθώς και η αξιολόγηση της επένδυσης με την εξαγωγή δεικτών
οικονομικής απόδοσης. Για την πραγματοποίηση των παραπάνω στόχων και την
ανάπτυξη της σχετικής μεθοδολογίας, ως περιοχή μελέτης ορίστηκε η περιοχή του
παλιού κολυμβητηρίου στην Αλεξανδρούπολη όπου και λήφθησαν απαραίτητα
στοιχεία όωπς δημογραφικά χαρακτηριστικά, χρήσεις γης, κυκλοφοριακές
συνθήκες, χαρακτηριστικά στάθμευσης παρά και εκτός οδού.
Στη συνέχεια, πραγματοποιείται ανάλυση Κόστους-Οφέλους (ΑΚΟ), ώστε να
διερευνηθεί η βιωσιμότητα και σκοπιμότητα της υπό εξέταση επένδυσης από
οικονομική άποψη.Στο πλαίσιο της ΑΚΟ πραγματοποιείται χρηματο-οικονομική
ανάλυση με σκοπό την εκτίμηση των χρηματικών εισροών (οφέλη) και εκροών
(κόστη) από την πλευρά του δικαιούχου. Συγκεκριμένα, προσδιορίζονται τρία (3)
Σενάρια για τη λειτουργία του προτεινόμενου χώρου στάθμευσης (Σ1–
Υπεραισιόδοξο, Σ2 – Αισιόδοξο και Σ3 – Απαισιόδοξο). Για κάθε Σενάριο υπολογίζεται
το κόστος επένδυσης και τα εκτιμώμενα λειτουργικά κόστη καθώς και τα έσοδα που
εκτιμάται ότι θα προκύψουν κατά τη λειτουργία του σταθμού, με χρονικό ορίζοντα
έως το έτος 2040. Κατόπιν, εκτιμώνται δείκτες οικονομικής απόδοσης όπως η
Καθαρά Παρούσα Αξία (ΚΠΑ), ο Δείκτης Εσωτερικής Απόδοσης (ΕΒΑ) και ο λόγος
οφέλη προς κόστη(Ο/Κ) με σκοπό την αξιολόγηση της επένδυσης.
Συμπερασματικά, βάση της μελέτης βιωσιμώτητας που εκπονήθηκε για την
περίπτωση της Αλεξανδρούπολης, προκύπτει βάση των δεικτών πως η μελέτη δεν
είναι βιώσιμη οικονομικά για τον Δήμο Αλεξανδρούπολης.
Συνοπτικά, η παρούσα εργασία προσφέρει μια σημαντική συνεισφορά στον τομέα
των υπόγειων χώρων στάθμευσης. Μέσα από τη συλλογή, την ανάλυση και την
ερμηνεία δεδομένων, η έρευνα παρέχει ένα πλήρες και εμπεριστατωμένο πλαίσιο
για την κατανόηση της της χρησιμότητας των υπόγειων χώρων στάθμευσης στα
αστικά κέντρα καθώς και της οικονομικής αξιολόγησης της ανάπτυξης υπόγειων
χώρων στάθμευσης.
Abstract
The summary of this paper presents a concise overview of the topic in the field of
developing underground parking spaces in urban areas. It then introduces the main
factors driving the need for implementing underground parking spaces for both
economic and environmental reasons. The paper analyzes the factors that influence a
Cost-Benefit Analysis study. Specifically, it examines the case of the old swimming pool
in Alexandroupolis. Finally, it discusses the conclusions drawn from the research.
Initially, the work focuses on gathering relevant research as there is not an abundance
of studies concentrated in this area. It emphasizes the need for further understanding
and evaluation of the importance of organized parking spaces, examining the
advantages and challenges associated with their development. Through a
comprehensive approach, the research analyzes the urban characteristics that make
city centers suitable for the development of underground parking spaces as opposed
to above-ground parking spaces.
Additionally, the paper presents the economic and technical analysis of the feasibility
study for an underground parking space, focusing on the factors that affect economic
criteria. The parameters are determined with real numbers and according to the
current prices in the Greek market.
In conclusion, based on the feasibility study conducted for the case of Alexandroupolis,
the indicators suggest that the study is not economically viable for the Municipality of
Alexandroupolis.
In summary, this paper offers a significant contribution to the field of underground
parking spaces. Through the collection, analysis, and interpretation of data, the
research provides a complete and thorough framework for understanding the utility
of underground parking spaces in urban centers as well as the economic assessment
of developing underground parking spaces.