Ο Αλφειός ποταμός στο Μύθο και στο Χρόνο
The Alpheus river in myth and time
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Author
Σκουλούδης, Γιώργος
Date
2024-06-29Advisor
Αντωνιάδης, ΚωνσταντίνοςAbstract
Στην κεντρική αίθουσα του νέου μουσείου στην Ολυμπία, στο αριστερό άκρο του
ανατολικού αετώματος του Ναού του Δία, βρίσκεται το άγαλμα που αναπαριστούσε στο
παρελθόν τη μορφή του ποταμού Αλφειού. Η στάση του σώματος (σχεδόν ξαπλωμένο)
συμβόλιζε την κίνηση των νερών και η θέση του στην άκρη του αετώματος την
οριοθέτηση της περιοχής. Στα αρχαία χρόνια ο Αλφειός ήταν μαζί θεός και ποτάμι. Για το
θρησκευτικό φαντασιακό των πιστών εκείνης της εποχής, η φύση του ποταμού ήταν
ταυτισμένη με την ανθρωπόμορφη αναπαράσταση του Αλφειού και η λατρεία του θεού,
ήταν συνάμα και λατρεία της φύσης. Η σχέση αυτή σήμερα δεν υπάρχει, το σώμα του
Αλφειού στο μουσείο είναι ελλιπές σε μέλη και σε νόημα, ο ποταμός δεν λατρεύεται σαν
θεός και το φυσικό περιβάλλον του ποταμού έχει απομαγευθεί. Όταν, κατά την πρόοδο
της εργασίας, επισκέφτηκα το μουσείο για να δω το άγαλμα του ποταμού, παρατηρώντας
τα σημάδια της φθοράς του χρόνου στο άγαλμα, σκέφτηκα αυτά τα σημάδια ως το
ανάλογο της ανθρώπινης παρέμβασης στο φυσικό περιβάλλον. Πρόθεση μου μέσα από τις
φωτογραφίες είναι να αναδείξω ξανά αυτή τη συμπληρωματική σχέση και να
προσπαθήσω εξερευνώντας το τοπίο και την κοινωνία κατά μήκος του ποταμού να
προτείνω τη δική μου εκδοχή της μορφής του Αλφειού.
Abstract
In the main hall of the new museum in Olympia, at the left end of the eastern pediment of
the Temple of Zeus, lies the statue that once depicted the form of the river Alpheus. The
pose of the body (almost reclining) symbolized the movement of the waters, and its
position at the edge of the pediment marked the boundary of the area. In ancient times,
Alpheus was both a god and a river. For the religious imagination of the believers of that
era, the nature of the river was identified with the anthropomorphic representation of
Alpheus, and the worship of the god was also the worship of nature. This relationship does
not exist today; the body of Alpheus in the museum is incomplete in both parts and
meaning, the river is not worshipped as a god, and the natural environment of the river has
been disenchanted. When, during the progress of my work, I visited the museum to see the
statue of the river, observing the signs of wear and tear over time on the statue, I thought
of these signs as analogous to human intervention in the natural environment. My
intention through the photographs is to highlight this complementary relationship once
again and to try, by exploring the landscape and the society along the river, to propose my
own version of the form of Alpheus.