Προγράμματα Πρόληψης και Διαχείρισης του Στρες στο Σχολείο
Stress Prevention and Management Programs at School
Keywords
Σχολικά Προγράμματα ; Πρόληψη ; Διαχείριση ; Στρες ; Σχολείο ; Εκπαιδευτικοί ; Μαθητές ; Εφηβοι ; Ψυχική υγεία ; School Programs ; Prevention ; Management ; Stress ; School ; Teachers ; StudentsAbstract
ΕΙΣΑΓΩΓΗ: Το στρες στα παιδιά και στους εφήβους είναι ένας παράγοντας που επηρεάζει την
μάθηση και την υγεία και ευεξία των μαθητών. Τα αποτελεσματικά προγράμματα πρόληψης και
ελέγχου του στρες στο σχολικό περιβάλλον αποτελούν καλή πρακτική για τα σχολεία που θέλουν να
εφαρμόσουν αντίστοιχα προγράμματα.
ΣΚΟΠΟΣ: Ο σκοπός της εν λόγω εργασίας είναι η μελέτη των παραγόντων εκείνων που καθιστούν
αποτελεσματικά τα προγράμματα πρόληψης και διαχείρισης του στρες στα σχολεία.
ΥΛΙΚΟ ΚΑΙ ΜΕΘΟΔΟΣ: H διεθνής βιβλιογραφία αποτέλεσε το υλικό αυτής της βιβλιογραφικής
ανασκόπησης. Έγινε επιλογή των κατάλληλων επιστημονικών βάσεων δεδομένων, όπως βάσεις
δεδομένων διεθνών οργανισμών (WHO, CDC, UNICEF), Google Scholar, PubMed, ERIC
(Education Resources Information Center), PsycINFO, Scopus και άλλες εκπαιδευτικές και
ψυχολογικές βάσεις δεδομένων. Οι λέξεις-κλειδιά που χρησιμοποιήθηκαν στα ελληνικά και στα
αγγλικά ήταν "stress management in schools", "stress prevention programs", "school-based stress
interventions" και σχολικά προγράμματα, πρόληψη, διαχείριση, στρες, σχολείο, εκπαιδευτικοί,
αντίστοιχα και σε όλυος τους δυνατούς συνδυασμούς των παραπάνω λέξεων. Στις δημοσιευμένες
εργασίες που προέκυψαν από τις βάσεις τέθηκαν κριτήρια ένταξης και αποκλεισμού από την
παρούσα μελέτη.
Η χρονική διάρκεια των μελετών είναι από το 2000-2023.
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ: Η βιβλιογραφική ανασκόπηση έδειξε ότι τα προγράμματα και οι δράσεις
προαγωγής υγείας για την πρόληψη και διαχείριση του στρες στο σχολείο συμβάλλουν στην μείωση
του στρες των μαθητών, στη βελτίωση της ακαδημαϊκής τους επίδοσης, στην ανάπτυξη κοινωνικών
δεξιοτήτων, στην ενίσχυση της αυτοεκτίμησης και της ψυχικής ανθεκτικότητας, σε μακροπρόθεσμα
οφέλη στην ψυχική τους υγεία και σε θετικότερο σχολικό κλίμα.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ: Τα προγράμματα πρόληψης και διαχείρισης του στρες στο σχολείο
συμβάλλουν στην προαγωγή της ψυχικής υγείας των μαθητών και χρειάζεται να συνεχίσουν να
εφαρμόζονται σε τακτική βάση σε συνδυασμό με τις αντίστοιχες πολιτικές και δράσεις προαγωγής
της ψυχικής υγείας των μαθητών στο σχολικό περιβάλλον από τις κυβερνήσεις των κρατών.
Abstract
INTRODUCTION: Stress in children and adolescents is a factor that affects learning and the health
and well-being of students. Effective stress prevention and control programs in the school
environment are good practice for schools that want to implement similar programs.
PURPOSE: The purpose of this study is to examine the factors that make stress prevention and
management programs in schools effective.
MATERIAL AND METHOD: The international literature served as the material for this literature
review. Appropriate scientific databases were selected, such as databases of international
organizations (WHO, CDC, UNICEF), Google Scholar, PubMed, ERIC (Education Resources
Information Center), PsycINFO, Scopus, and other educational and psychological databases. The
keywords used in both Greek and English were "stress management in schools," "stress prevention
programs," "school-based stress interventions," and school programs, prevention, management,
stress, school, teachers, respectively, and in all possible combinations of the above terms. Inclusion
and exclusion criteria were applied to the published studies retrieved from the databases. The
research material collection period ranges from 2000 to 2023.
RESULTS: The literature review showed that health promotion programs and activities for stress
prevention and management in schools contribute to reducing student stress, improving their
academic performance, developing social skills, enhancing self-esteem and mental resilience,
yielding long-term benefits for their mental health, and fostering a more positive school climate.
CONCLUSIONS: School-based stress prevention and management programs contribute to
promoting students' mental health and should continue to be implemented regularly, in conjunction
with corresponding policies and mental health promotion actions in the school environment by state
governments.